Η εορτή της Μεσοπεντηκοστής

 Την Τετάρτη μετά την Κυριακή του Παραλύτου η Εκκλησία μας πανηγυρίζει την εορτή της Μεσοπεντηκοστής, μεγάλη δεσποτική εορτή. Η εορτή αυτή συνδυάζει και συνδέει την Ανάσταση του Χριστού με την επιφοίτηση του Αγίου Πνεύματος της Πεντηκοστής.

 

 


 

Η εκκλησιαστική Υμνογραφία πλαισίωσε την Μεσοπεντηκοστή με εξαίρετους ύμνους, που αποδίδουν το θεολογικό θέμα της Εορτής με πανηγυρικό και δοξολογικό χαρακτήρα. Η φράση του Κυρίου στο διάλογο με τους Ιουδαίους:« άν τις διψ, ρχέσθω πρός με καί πινέτω. πιστεύων ες μέ, καθώς επεν γραφή, ποταμοί κ τς κοιλίας ατο ρεύσουσιν δατος ζντος» (Ιω. 7, 37-38) ταιριάζει με το θέμα της Μεσοπεντηκοστής, η οποία προετοιμάζει τον πιστό άνθρωπο να γίνει δοχείο της χάριτος του Αγίου Πνεύματος.

 

Η διδασκαλία του Κυρίου ήλθε σαν ύδωρ ζων, σαν ποταμός χάριτος που δρόσισε τις διψασμένες ψυχές των ανθρώπων. Ο Χριστός είναι η πηγή της Ζωής και της χάριτος που μεταβάλλει τους πίνοντας σε πηγές «Ποταμοί κ τς κοιλίας ατο ρεύσουσι δατος ζντος» (Ιω. 7, 38). «Καί γενήσεται ατ πηγή δατος λλομένου ες ζωήν αώνιον», επε στήν Σαμαρείτιδα (Ιω. 4, 14). Και μετέτρεψε την έρημο του κόσμου σε θεοφύτευτο παράδεισο αειθαλών δένδρων φυτεμένων παρά τας διεξόδους των υδάτων του αγίου Πνεύματος.

 

Πανηγυρίζουμε εξυμνώντας την δόξα του Μεγάλου Διδασκάλου Χριστού, τη Σοφία και Λόγο του Θεού, που είναι η πηγή του ακενώτου ύδατος, που αναβρύζει σε όλον τον κόσμο τα νάματα της σωτηρίας. Ο άνθρωπος που δέχεται και εγκολπώνεται τον θείο νόμο, φωτίζεται και ισχυροποιείται στην πίστη, για να μην θα διψήσει ποτέ, αφού θα είναι πάντοτε ενωμένος με τον Επουράνια Βασιλιά. Δια τούτο Σε δοξάζουμε Χριστέ, διότι παρέχεις στους δούλους που σε παρακαλούν την άφεση των αμαρτιών τους.

 


 

 

Κάθισμα το πλ. δ’ χου, μετά την γ΄ Ωδή

«Τς σοφίας τό δωρ καί τς ζως ναβρύζων τ κόσμ, πάντας, Σωτήρ, καλες το ρύσασθαι σωτηρίας τά νάματα· τόν γάρ θεον νόμον σου δεχόμενος νθρωπος, ν ατ σβεννύει τς πλάνης τούς νθρακας. θεν ες αἰῶνας ο διψήσει, ο λήξει το κόρου σου δέσποτα, βασιλε πουράνιε. Διά τοτο δοξάζομεν τό κράτος σου, Χριστέ Θεός, τν πταισμάτων φεσιν ατούμενοι καταπέμψαι πλουσίως τος δούλοις σου».


ξαποστειλάριον ορτς

« τόν κρατρα χων τν κενώτων δωρεν, δός μοι ρύσασθαι δωρ ες φεσιν μαρτιν· τι συνέχομαι δίψ, εσπλαγχνε μόνε οκτίρμον».

 


 

 

 

Οι ύμνοι δεν εξαντλούνται μόνο στον εγκωμιασμό της Εορτής ούτε περιορίζονται μόνο σε μερικές θεολογικές αλήθειες. Οι ποιητές -άνθρωποι αγωνιζόμενοι κι αυτοί, νιώθουν στα βάθη τους τη φωτιά της αμαρτίας να τους φλογίζει και αναγνωρίζουν την μοναδική πηγή δροσιάς και ζωής, τον Ιησού Χριστό.

 

Από την Πηγή αυτή ζητούν να αντλήσουν για να δροσιστούν οι ίδιοι, αλλά να δροσίσουν και τις ψυχές των πιστών. Γι᾿ αυτό προσπαθούν να απλοποιήσουν τις θεολογικές αλήθειες. Τις κάνουν πρακτικά παραγγέλματα και έτσι βοηθούν τους πιστούς να προσεγγίσουν το νόημα της εορτής, για να το βιώσουν στην καθημερινή τους ζωή, ως κάθαρση και φωτισμό του νου και της ψυχής.

 


  

κ τς ερς Μονς