Το Πάσχα – Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης

 «ναστάσεως μέρα, κα λαμπρυνθμεν. . . Πάσχα τ τερπνόν, Πάσχα Κυρίου, Πάσχα. Πάσχα πανσεβάσμιον μν νέτειλε. Πάσχα, ν χαρ λλήλους περιπτυξώμεθα. . . Πάσχα, λύτρον λύπης. Πάσχα μωμον, Πάσχα μέγα, Πάσχα τ πύλας μν το παραδείσου νοξαν. Πάσχα πάντας γιάζον πιστούς. . .»

 

Δι τοιούτων στιχηρν, ξ ν ναπέμπεται εφροσύνη κα γαλλίασις νεκλάλητος, κκλησία μνε κα πανηγυρίζει τν νάστασιν το Σωτρος. λέξις Πάσχα πενεργε μαγικώτατα π τν σίων μνογράφων κα λησμονοσιν π βραχ τ αστηρν κα μελαγχολικν κάλλος, περ χαρακτηρίζει τς μπνεύσεις των πρ τς παλς κα Λυδικς, ς επεν, ρμονίας, τις ατόματος διαχέεται π τν ερν ατν φορμίγγων π τ τρισμεγίστ γγέλματι. κκλησία, ποβάλλουσα τν πένθιμον περιβολήν, νδύεται λευκν κα φεγγοβόλον στολήν, ς ν ντανακλ π᾿ ατς λευκότης κα λάμψις το γγέλου, το ποκυλίσαντος τν λίθον το μνημείου…

 

 


 

 

Κα κκλησία καταπέμπει τν εχν ατς τν ναστάσιμον κατ τν μέραν ταύτην ν γλώσσ λλοί συνήθης· ν γλώσσ πλήρει παιδικν, θ λέγομεν, σκιρτημάτων κα παιδικς συγκαταβάσεως. Ες τν μεγάλην εωχίαν τς ναστάσεως προσκαλε πάντας, παρόντας κα πόντας, νηστεύσαντας κα μ νηστεύσαντας, πιστος κα πίστους, κα τος φέροντας νδυμα γάμου κα τος γοραον περιβαλλομένους μάτιον.  μέθη τς Νύμφης π τ νακτήσει το Νυμφίου, μέθη τρισαγία κα νερμήνευτος!

 

Τν ψηλν ταύτην μέθην συναισθάνεται ν τ καρδί ατο λληνικς λαός, ς οδες λλος λαός. Οδεμία λλη χριστιανικ ορτ κατέχει παρ᾿ ατ τν θέσιν τς ορτς το Πάσχα. Ο Δυτικο χουσι τ Χριστούγεννα. μες χομεν τν νάστασιν. Ατη εναι βασίλισσα τν ορτν, πανήγυρις τν πανηγύρεων μν. Ο Δυτικο ορτάζουσι τν Γέννησιν το Χριστο ν πλούτ τρυφερν κα ραίων θίμων, ν οκογενειακ συνενώσει κα τέρψεσιν νθρώπων π καιρο συνκειωμένων πρς τν πολιτισμόν. λλ το λληνικο Γένους Λαμπρ νατέλλει κα δύει ν θορυβώδει διαχύσει κα περτάτ γαλλιάσει νθρώπων…

 

Τ αρ συνεορτάζει μετ τς κκλησίας, φύσις συναγάλλεται μετ τς πίστεως.  νοιξις, ς λλη μυροφόρος, ς τς Μαγδαληνς Μαρίας δελφή, κηρύσσει δι μυρίων στομάτων τι «ώρακε τν Κύριον». Δετε, ξέλθωμεν τν σκοτεινν θόλων τν ναν, οτινες δν φήνουσι τν χαράν μας ν κραγ κράτητος. Δετε, μνήσωμεν τν Κύριον π τν σαπφείρινον κα στερόεντα θόλον το ορανο κα λάβωμεν τ φς τ νέσπερον κα ναμείνωμεν τ πρτα μειδιάματα τς κροκοπέπλου ος. Τοιαύτην ραν Κύριος νέστη, «ζων τος ν τος μνήμασι χαρισάμενος». Ες μς τος ν τ βί, ς χαρίσ ζων ζως! Χριστς νέστη! Συναθροισθμεν πέριξ το βελισθέντος μνο κα συνοδεύσωμεν τν πτησιν ατο, ντέχνως στρεφομένου π τς νθρακις, δι το κρότου τν πυροβόλων. πυρτις στω τ σύμβολον τς ναστάσεως, κα τ φίλημα στω τ σύμβολον τς γάπης. Δν ννοομεν τν λάμψιν τς ναστάσεως νευ τς γλώσσης το τρομπονίου· κα γάπη χωρς φιλήματος εναι τ νθος νευ το ρώματος.

 

Οτως ποδέχεται κα οτως ντιλαμβάνεται τς ορτς το Πάσχα λληνικς λαός. Ατ τ νόματα δι᾿ ν ποδηλοται τ Πάσχα χρησιμεύουσιν, πως μπνέωσιν ες ατν νθουσιασμν κα ξαίρωσιν ες κόσμους νείρων, ς ν οδεμι λλ ορτ. ταν λέγ νάστασις λληνικς λαός, κρυφία τις χορδ ναπαλλομένη ες τ μυχιαίτατα τς καρδίας του, πενθυμίζει ες ατν κα το Γένους τν νάστασιν, κα Χριστς κα Πατρς συναντνται ν ατ σοπαθες κα σόθεοι. Κα ταν λέγ γάπη λληνικς λαός, κφωνε τν γλυκυτάτην τν λέξεων, τις κατ᾿ ξοχν τονιζομένη ν τ Εαγγελί, κα νακηρυσσομένη ν τ διδασκαλί το ποστόλου Παύλου, παρέμεινεν ν τ γλώσσ του τ κατ᾿ ξοχν περιπαθς κα γκάρδιον ρμα, δι᾿ ο κφράζει πσαν στοργν κα πάντα ρωτα κα πσαν φοσίωσιν. Κα νομίζει τις, τι μέτερος λας κατ᾿ ξοχν σθάνθη κα πεδέχθη κα πραγματοποίησε τ κήρυγμα τς γάπης, ς φέρεται ν τ πρς Κορινθίους πιστολ το ποστόλου. « γάπη μακροθυμε, χρηστεύεται· γάπη ο ζηλο· γάπη ο περπερεύεται, ο φυσιοται, οκ σχημονε, ο ζητε τ αυτς, ο παροξύνεται, ο λογίζεται τ κακόν, ο χαίρει π τ δικί, συγχαίρει δ τ ληθεί· πάντα στέγει, πάντα λπίζει, πάντα πιστεύει, πάντα πομένει».

 

Ενόητον δ τι, πως λάβ τις γνν δέαν περ το τρόπου καθ᾿ ν προσδεχόμεθα, κατανοομεν κα ορτάζομεν τν νάστασιν, δέον ν ερεθ κατ τν μέραν τς σήμερον μακρν τς πρωτευούσης, νθα, φυσικ τ λόγ, βίος δν δύναται ν παράσχ τοιαύτας πολαύσεις. ληθς κα νόθευτος Λαμπρ νατέλλει δι τος κατοίκους τν παρχιν, τν πόλεων, τν κωμοπόλεων, τν χωρίων, που διασώζονται καθαρώτερον κα κδηλονται μφανέστερον το θνικο βίου τ θη κα θιμα. κε α γλυκύταται παραδόσεις, κε α λληνικώταται συνήθειαι, χριστιανικωτέρα πίστις κα εαγγελικωτέρα χαρ συνενονται κα ναφαίνονται π πάντων κα π πάντων κολουθονται προσποιήτως κα περίττως· κε κα κων τις καθίσταται χριστιανς κα ορτάζει τν νάστασιν κα τν γάπην.  (1888)

 

ΠΗΓΗ: https://papadiamantis.net/old/index.

 


 

 

κ τς ερς Μονς