Παναγία Ζωοδόχος Πηγή

 Την Παρασκευή της Διακαινησίμου εβδομάδος εορτάζουμε την Παναγία μας, την Ζωοδόχο Πηγή, σύμφωνα με το Συναξάρι της ημέρας: «Τ Παρασκευ τς Διακαινησμου, ορτζομεν τ γκανια το ναο τς περαγας Δεσπονης μν κα Θεομτορος, τς Ζωηφρου Πηγς, τι δ κα μνεαν ποιομεθα τν ν τοτ τελεσθντων περφυν θαυμτων παρ τς Θεομτορος».

 

Η Παναγία ονομάζεται Ζωοδόχος Πηγή, αφού γέννησε τη Ζωή, που είναι ο Χριστός. Για πρώτη φορά την προσωνυμία Ζωοδόχος Πηγή την έδωσε στην Παναγία ο Ιωσήφ ο Υμνογράφος τον 9ο αιώνα, συνθέτοντας έναν ύμνο του προς την Παναγία. Η εορτή αναφέρεται στα εγκαίνια του Ιερού Ναού της Παναγίας, γνωστού ως «Η Ζωοδόχος Πηγή στο Μπαλουκλί», έξω από τα τείχη της Κωνσταντινουπόλεως, όπου υπήρχε πηγή αγιάσματος που επιτελούσε και επιτελεί πολλά θαύματα. Έλαβε την ονομασία του από το τουρκικό όνομα Balık (= ψάρι) και περιλαμβάνει το μοναστήρι, την εκκλησία και το αγίασμα.

 


 

 

Ο Ιερός Ναός της Ζωοδόχου Πηγής στην Πόλη ανηγέρθη τον 5ο αι. από τον αυτοκράτορα Λέοντα τον Θράκα (457-474  μ.Χ.), που ήταν χρηστός και επιεικής, ο οποίος πριν ακόμη γίνει αυτοκράτορας ως απλός στρατιώτης συνάντησε έναν τυφλό έξω από τη Χρυσή Πύλη της Κων/πόλεως. Ο τυφλός του ζήτησε νερό να πιει και ο Λέων αναζητώντας την πηγή του νερού στην περιοχή, μιά φωνή του υπέδειξε την πηγή. Πίνοντας ο τυφλός και ερχόμενο το λασπώδες νερό στα μάτια του θεραπεύτηκε. Όταν αργότερα έγινε Αυτοκράτορας, του είπε η προφητική φωνή, πως θα έπρεπε να χτίσει δίπλα στην πηγή μια Εκκλησία. Πράγματι ο Λέων έκτισε μια μεγαλοπρεπή εκκλησία προς τιμή της Θεοτόκου στο χώρο εκείνο, τον οποίο και ονόμασε «Πηγή». Ο Νικηφόρος Κάλλιστος που εξιστορεί το γεγονός, περιγράφει τη μεγάλη αυτή Εκκλησία με πολλές λεπτομέρειες, αν και η περιγραφή ταιριάζει περισσότερο στο οικοδόμημα του Ιουστινιανού. Ιστορικά πάντως είναι εξακριβωμένο, ότι το 536 μ.Χ. στη Σύνοδο της Κων/πόλεως, υπό τον Πατριάρχη Μηνά 536 - 552 μ.Χ.), λαμβάνει μέρος και ο Ζήνων, ηγούμενος «το Οκου τς γίας νδόξου Παρθένου κα Θεοτόκου Μαρίας ν τ Πηγ».

 

Μία δεύτερη εκδοχή ανέγερσης του Ναού εξιστορεί ο ιστορικός Προκόπιος, τοποθετείται στις αρχές του 6ου αιώνα και αναφέρεται στον Ιουστινιανό. Ο Ιουστινιανός κυνηγούσε σ' ένα θαυμάσιο τοπίο με πολύ πράσινο, νερά και δένδρα. Εκεί, σαν σε όραμα, είδε ένα μικρό παρεκκλήσι, πλήθος λαού και έναν ιερέα μπροστά σε μία πηγή. «Εναι πηγή τν θαυμάτων!» του είπαν. Και έχτισε εκεί μοναστήρι με υλικά που περίσσεψαν από την Αγιά Σοφία. Ο Ι. Κεδρηνός αναφέρει ότι χτίστηκε το 560 μ.Χ.

 

Ο Ναός αυτός στη Βασιλεύουσα δέχθηκε κατά καιρούς πολλές επισκευές και κατέρρευσε τον 15ο αιώνα. Σύμφωνα με μαρτυρίες, το 1547 μ.Χ. ο ναός δεν υπήρχε πια. Υπήρχε μόνον το αγίασμα. Το 1833 ο Πατριάρχης Κωνστάντιος Α’ με άδεια του Σουλτάνου ξαναέκτισε τον ναό πάνω στα ερείπια του παλαιού. Έτσι, στις 2 Φεβρουαρίου του 1835, ο Πατριάρχης Κωνστάντιος, με ακόμη 12 αρχιερείς εγκαινίασαν τον νέο ναό της Ζωοδόχου Πηγής, στο Μπαλουκλί.

 

Στον ναό αυτό επιτελούνταν πολλά θαύματα και μάλιστα και σε οικογένειες ευγενών της αυτοκρατορίας, με χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτό της λύσεως της στειρώσεως της αυτοκράτειρας Ζωής, η οποία έπειτα από θαύμα της Ζωοδόχου Πηγής γέννησε τον Κωνσταντίνο τον Πορφυρογέννητο, που έγινε αυτοκράτορας του Βυζαντίου. Στον ναό αυτό, θεραπεύθηκαν επίσης οι αυτοκράτορες Ιουστινιανός, Λέοντας ο Σοφός, Ρωμανός Λεκαπηνός, ο Ανδρόνικος Γ', ο Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως Στέφανος, ο Πατριάρχης Ιεροσολύμων Ιωάννης, πολλές βασίλισσες και πολλοί ανώτατοι αξιωματούχοι της αυτοκρατορίας, αλλά και κληρικοί και μοναχοί και πολλοί απλοί Χριστιανοί. Τον 14ο αιώνα ο Νικηφόρος Κάλλιστος γράφοντας για το Αγίασμα της Πηγής, παραθέτει έναν κατάλογο 63 θαυμάτων.

 

Η παράδοση αναφέρει ότι δίπλα στο αγίασμα, στις 23 Μαΐου 1453 μ.Χ. ένας καλόγερος τηγάνιζε ψάρια, όταν κάποιος του έφερε την είδηση πως οι Τούρκοι πήραν την Πόλη. Ο καλόγερος απάντησε πως μόνο αν τα ψάρια που τηγάνιζε έφευγαν από το τηγάνι και έπεφταν μέσα στο αγίασμα, θα πίστευε ότι έγινε κάτι τέτοιο. Και πραγματικά τα ψάρια ζωντάνεψαν και έπεσαν μέσα στην πηγή του αγιάσματος. Μέχρι σήμερα, μέσα στην δεξαμενή της Ζωοδόχου Πηγής διατηρούνται επτά ψάρια και μάλιστα σαν να είναι μισοτηγανισμένα από την μια πλευρά.

 

Η εικόνα της Παναγίας της Ζωοδόχου Πηγής παρουσιάζει την Παναγία μέσα σε ένα σιντριβάνι από το οποίο χύνεται άφθονο νερό, να κρατάει στην αγκαλιά της τον Χριστό που ευλογεί. Δύο άγγελοι την στεφανώνουν, κρατώντας ειλητάριο που γράφει: «Χαρε τι πάρχεις βασιλέως καθέδρα, χαρε τι βαστάζεις τόν Βαστάζοντα πάντα». Γύρω από το σιντριβάνι, εικονίζονται ο αυτοκράτορας και πολλοί ασθενείς με ποικίλες ασθένειες. Δέχονται το αγίασμα με το οποίο τους ραντίζουν οι υγιείς. Στην άκρη εικονίζεται μία δεξαμενή με ψάρια, αφού Μπαλουκλί σημαίνει τόπος ψαριών. 

 

Τας τς σς Μητρς πρεσβεαις,

Χριστ Θες, λησον μς.

μήν!

 


 

 

 

πολυτκιον. χος α’.

Ναός Σου Θεοτόκε, νεδείχθη παράδεισος, ς ποταμούς ειζώους ναβλύζων άματα προσερχόμενοι πιστς, ς Ζωοδόχου κ Πηγς, ρσιν ντλομεν καί ζωήν τήν αώνιον, πρεσβεύεις γάρ Σύ τ κ Σο τεχθέντι, Σωτήρι Χριστ σωθναι τάς ψυχάς μν.

 


 

 

κ τς ερς Μονς