Γραπτό θείο κήρυγμα Κυριακής του Τυφλού 2022

 Τ θαμα τς δημιουργας

«πτυσε χαμα κα ποησε πηλν κ το πτσματος

κα πχρισε τν πηλν π τος φθαλμος το τυφλο»

(ω. θ', 6)

 


 

γαπητοί δελφοί,

τυφλς το σημερινο εαγγελικο ναγνώσματος δν εχε πλς μι πθηση στ μτια πο το στεροσε τν δυναττητα ν βλπη, λλ ταν κ γενετς τυφλς. Ατ σημανει τι ταν ἀόμματος, δηλαδ, χι μνον δν εχε τν ασθηση τς ρσεως, λλ δν εχε καθλου μτια. τσι, Χριστς κανε κα τ δυ. φ᾿ νς μν το δημιοργησε φθαλμος, φ᾿ τρου δ το δωσε τν δναμη τς ρσεως.

 

τρπος, μως, τς δημιουργικς νεργεας το Χριστο στν προκειμνη περπτωση δεχνει μερικς λθειες πο πρέπει νά τονισθον.

 

Κατ’ ρχάς, διαβζοντας ατ τν εαγγελικ περικοπ βρισκμαστε μπροστ σ μι πρξη δημιουργας πο ποδεικνει τι Χριστς, ς να π τ Πρσωπα τς Παναγας Τριδος, εναι Θες κα δημιουργς τν νθρπων. τρπος μ τν ποο Χριστός θαυματοργησε, φανέρωσε καθαρ τν τρπο τς δημιουργας το νθρπου π τν Τριαδικ Θε.

 

Κατ τν θεπνευστη διγηση τς Παλαις Διαθκης «πλασεν Θες τν νθρωπον, χον π τς γς, κα νεφσησεν ες τ πρσωπον ατο πνον ζως κα γνετο νθρωπος ες ψυχν ζσαν» (Γν. β', 7). Τ διο βλπουμε ν γνεται στό θαμα πού παρουσίασε σημερινή εαγγελική περικοπή. «πτυσε χαμα κα ποησε πηλν κ το πτσματος, κα πχρισε τν πηλν π τος φθαλμος το τυφλο» (ω. θ', 6). Μ τν πηλ πο χρησιμοποησε, δειξε τι εναι κενος πο πλασε κα τν δμ πό τήν γ.

 

πειτα παρατηρομε τι δν πλασε μνο τ μτια δν τ νοιξε, λλ «κα τ ρν χαρσατο», το δωσε τήν ραση νά βλέπη. Κα, φυσικ, δν ταν πηλς, οτε τ νερ τς πηγς, πο δωσε στν τυφλ τν καντητα τς ρσεως, λλ « κ το στματος ξελθοσα δναμις, ατ κα διπλασε κα νέῳξε τος φθαλμος ατο», πως ρμηνεύει ερός Θεοφλακτος ρχιεπίσκοπος χρίδος.

 

τσι, λοιπν, π τν πρξη ατ το Χριστο ποδεικνεται θετητ Του, τι δι᾿ Ατο γινε κσμος. Ατ λγει Εαγγελιστς ωννης, φωτιζμενος π τ Πνεμα τ Πανγιο: «Πντα δι᾿ ατο γνετο, κα χωρς ατο γνετο οδ ν γγονεν. ν ατ ζω ν, κα ζω ν τ φς τν νθρπων» (ω. α', 3-4).

 

πίσης, παρουσιζεται μεγλη λθεια τι τ σμα το νθρώπου εναι μεσο δημιοργημα το Θεο κα προρχεται π τν γ. πομνως, ξα το νθρωπνου σματος βρσκεται στ γεγονς τι εναι ποτλεσμα τς μσου δημιουργικς νεργεας το Θεο κα τι εναι συνδεδεμένο μέ τν ψυχ. Ατς λγος δνει ξα στ νθρπινο σμα. τσι, ο Χριστιανο πο φθνουν στν κατσταση τς θεωρας, βλπουν μσα στν κτση κα στν νθρωπο τος λγους το Θεο, γι᾿ ατ δν φθνουν στ ν θεοποισουν τ δημιουργματα ν σκανδαλισθον ποικιλοτρπως π ατ.

 

Πρέπει ν τονισθ τι γννηση κθε νθρπου εναι μι να δημιουργα. Χριστς τνισε τν λθεια: « Πατρ μου ως ρτι ργζεται κγ ργζομαι» (ω. ε', 17). Κατ τος Πατρας τς κκλησίας δν πρχουν φυσικο κτιστο νμοι πο νεργον στν φση ατόνομα, λλ πάρχουν «πνευματικο λγοι». Δηλαδ, δια Πρνοια το Θεο δημιουργε κα διευθνει τ πντα. κτση ζ «δι τς μετοχς τς δημιουργικς, προνοητικς κα ζωοποιο νεργεας το Θεο».

 

Διδσκει ερς Χρυσστομος τι τ χρι το Θεο, πο δημιοργησε τν δμ, ατ τ διο χρι «κα νν κα ε τος μετ᾿ κενον πλιν πλττει κα διασυνστησι». πομνως, γννηση νς νου νθρπου εναι ποτλεσμα τς δημιουργικς νεργεας το Θεο κα μλιστα εναι νργεια το λγου το Θεο πού επε στό πρτο νδρόγυνο: «Αξνεσθε κα πληθνεσθε κα πληρσατε τν γν» (Γν. α', 28). ερς Χρυσστομος παρατηρε: «Τ τεκεν νωθεν χει τν ρχν, π τς το Θεο προνοας κα οτε γυναικς φσις, οτε συνουσα, οτε λλο οδν αταρκες πρς τοτο στιν».

 

πσης, τ θαμα το κ γενετς τυφλο δεχνει κα τν σκοπ τς λεσεως το Χριστο στν κσμο. Χριστός λθε γι ν ναδημιουργση κα ν ναπλση τ νθρπινο γνος. τσι, Χριστς μ τν νανθρώπησή Του δν φερε τ φς στν κσμο μνο, λλ «κα φθαλμν κατεσκεασε». Μ τ γιο Βπτισμα καί τό γιο Χρσμα λες ο ασθσεις το νθρωπνου σματος γνονται ασθσεις το Σματος το Χριστο. νθρωπος ννεται μ τν Χριστ κα ποκτ νημα στν ζω του. πως χρυσοχος παρνει να κατργαστο κομμτι χρυσ, τ βζει στ χωνευτρι, που καθαρζεται π τς προσμξεις κα πειτα τ τοποθετε σ διφορα καλοπια κα το δνει μορφ, τ διο γνεται μ τν νθρωπο δι το γου Βαπτσματος. ερός Νικόλαος Καβάσιλας γράφει: « νεδεος κα ἀόριστος μν ζω» λαμβνει «εδος κα ρον».

 

λα ατ δεχνουν τι Χριστς δν εναι πλς ρχηγς τς πστες μας, λλ Ζω μας. Ατς μς δωσε τν ζω, μς συντηρε στν ζω, κα μς δνει τν γεση κα τν μπειρα τς αωνου ζως. τφλωσ μας σταματ, ταν ζομε μυστηριακ μσα στν κκλησα. σοι εναι ξω π τν κκλησα εναι τυφλο κα νμποροι ν ρμηνεσουν τ θματα τς ζως. Ο Χριστιανο εναι ο πραγματικ φωτισμνοι, φο εναι νωμνοι μ τ «Φς το κσμου» κα χουν φθαλμος γι ν βλπουν τ αἰώνιον Φς (ω. δ', 24).

 

 

Τοποτηρητής Μητροπολίτης

+ Ναυπάκτου καί γίου Βλασίου ερόθεος