Κυριακή των Βαΐων – Θριαμβευτική Είσοδος του Χριστού στα Ιεροσόλυμα

 Τα πλήθη των Ιουδαίων ήταν συγκεντρωμένοι στην αγία πόλη των Ιεροσολύμων για την εορτή του Πάσχα. Μόλις πληροφορήθηκαν ότι ο Κύριος έρχονταν στην πόλη τους καβάλα σε ένα γαϊδουράκι, βγήκαν να Τον προϋπαντήσουν με κλάδους δένδρων και βάϊα φοινίκων, που έστρωναν στο δρόμο. Ορισμένοι πιο ενθουσιώδεις έβγαζαν και τα ενδύματά τους και τα άπλωναν στο δρόμο, από τον οποίο θα περνούσε ο ταπεινός Διδάσκαλος. Κι όλοι με φωνές δυνατές ζητωκραύγαζαν: «σαννά ελογημένος ο ρχόμενος, ν νόματι Κυρίου, βασιλεύς του Ισραήλ». Δοξασμένος να είναι Αυτός, που έρχεται σταλμένος από το Θεό. Αυτός είναι ο βασιλιάς του Ισραήλ!

 

Κάθισμα. χος δ’. Κατεπλγη ωσφ

Μετ κλδων νοητς, κεκαθαρμνοι τς ψυχς, ς ο Παδες τν Χριστν, νευφημσωμεν πιστς, μεγαλοφνως κραυγζοντες τ Δεσπτη, Ελογημνος ε Σωτρ, ες τν Κσμον λθν, το σσαι τν δμ, κ τς ρχαας ρς, πνευματικς γενμενος φιλνθρωπε, νος δμ ς εδκησας, πντα Λγε, πρς τ συμφρον, οκονομσας δξα σοι.

 

 


 

Το τροπάριο είναι ένας παιάνας νίκης· ένα προσκλητήριο για τον πανηγυρισμό ενός θριάμβου. Ο Χριστός είναι ο νικητής του θανάτου. Ανέστησε τον τετραήμερο νεκρό Λάζαρο, προϋπογράφοντας την θαυμαστή νίκη κατά του θανάτου και προδηλώνοντας την ιδική Του και την ιδική μας ανάσταση. Και τώρα έρχεται καθήμενος επάνω στον πώλο του όνου, ο βασιλεύς της ειρήνης, ο πράος και ταπεινός θριαμβευτής. Οι παίδες των Εβραίων Τον υποδέχονται με νικητήριες κραυγές: «σανν ν τος ψίστοις. Ελογημένος ρχόμενος ν νόματι Κυρίου». (Ματθ. 21, 9, 16) Και η ιερά πόλις Σιών «σείσθη», (Ματθ. 21, 10) χαίρει και ευφραίνεται. Μαζί όμως με την Σιών χαίρει και πανηγυρίζει και η Εκκλησία του Θεού, ο νέος Ισραήλ, η πόλις του Θεού του ζώντος. Γιατί έρχεται και πάλι ο Κύριος, ο βασιλεύς της, ο νικητής· «ξλθε νικν, να νικήσ» κατά την Αποκάλυψη. (Αποκ. 6, 2)

 

 

Η ιστορική εκείνη είσοδος του Χριστού εκσυγχρονίζεται. Ο Κύριος έρχεται και σήμερα, όπως και τότε. Τον ρόλο των παίδων εκτελεί τώρα ο νέος λαός, που αξιώθηκε της αθανάτου ζωής με την ανάστασή Του. Οι λίθοι έγιναν τέκνα του Αβραάμ και κράζουν τώρα το «σαννά». (Ματθ. 3,9. Λουκ. 3,8. 19,40) Κρατούν και αυτά, όπως οι παίδες, τα βαΐα των φοινίκων, τους κλάδους των αρετών. Με το αίμα του Χριστού έχουν καθαρισθεί κατά την ψυχή και είναι «πειρόκακοι», όπως οι παίδες εκείνοι της Ιερουσαλήμ, και χαιρετίζουν τον νέο Αδάμ, που ήλθε στον κόσμο να σώσει τον παλαιό Αδάμ. 

 


 

 

 

πολυτκιον. χος δ’

Συνταφντες σοι δι το Βαπτσματος, Χριστ Θες μν, τς θαντου ζως ξιθημεν τ ναστσει σου, κα νυμνοντες κρζομεν, σανν ν τος ψστοις, ελογημνος ρχμενος, ν νματι Κυρου.

 

(=Χριστέ και Θεέ μας, αφού θαφτήκαμε μαζί σου με το Μυστήριον του Βαπτίσματος, που είναι ομοίωμα του θανάτου Σου, με την Ανάστασή Σου αναστηθήκαμε σε μια καινούργια και αγία ζωή. Αξιωθήκαμε ακόμη να γίνουμε μέτοχοι και κληρονόμοι της Βασιλείας Σου, που είναι αιώνια και αθάνατη. Γι’ αυτό και Σε δοξολογούμε και κράζουμε. Ευλογημένος να είσαι Συ, που κατοικείς στους ουρανούς. Δοξασμένος να είσαι Συ, που έρχεσαι απεσταλμένος από τον Κύριο και Θεό, για να σώσης τον κόσμο.)

 


 

 

κ τς ερς Μονς