Από τον Μεγάλο Κανόνα του Αγίου Ανδρέα Κρήτης

 Τ Συναξάριο τς Πέμπτης τς Ε βδομάδας τν Νηστειν (τς μέρας πο ψάλλεται Μέγας Κανν) ναφέρεται στ θέμα, τ περιεχόμενο κα τος σκοπος το ποιήματος ς ξς: «πσαν γρ Παλαις κα Νέας Διαθήκης στορίαν ρανισάμενος κα θροίσας, τ παρν ρμόσατο μέλος, π δμ δηλαδ μέχρι κα ατς τς Χριστο ναλήψεως κα το τν ποστόλων κηρύγματος. Προτρέπεται γον δι τούτου πσαν ψυχήν, σα μν γαθ τς στορίας ζηλον κα μιμεσθαι πρς δύναμιν, σα δ τν φαύλων ποφεύγειν, κα ε πρς Θεν νατρέχειν δι μετανοίας, δι δακρύων κα ξομολογήσεως, κα τς λλης δηλονότι εαρεστήσεως».

 

 


 

Θέμα δηλαδ το Μεγάλου Κανόνος εναι παρουσίαση τς τραγικς καταστάσεως το νθρώπου τς πτώσεως κα τς μαρτίας κα θερμ παρακίνησή του ν μετανοήσει κα ν πιστρέψει κοντ στν ζώντα κα ληθιν Θεό μ μετάνοια, δάκρυα, ξομολόγηση κα κάθε εαρέστηση.

 

διαπραγμάτευση το θέματος εναι πρωτότυπη, ντονα δραματικ κα πλαισιώνεται π τ χρήση νς πλήθους παραδειγμάτων ποβλέπει στν παρακίνηση τς ψυχς ν μιμηθε τς καλς πράξεις τν εσεβν κα ν᾿ ποφύγει τς κακς τν σεβν. Τ περισσότερα π τ βιβλικ παραδείγματα εναι παρμένα π τν Παλαι Διαθήκη. θ δ εναι μόνη πο προέρχεται π τν Καιν Διαθήκη (Λουκ. 1,46-55). λος ψάλλεται ργς κα ν κατανύξει, ποιοντες ες κάθε τροπάριον μετανοίας γ κα λέγοντες· «λέησόν με, Θεός, λέησόν με».

 

Μαζ μ τν κολουθία το Μεγάλου Κανόνος διαβάζεται βίος τς γίας Μαρίας τς Αγυπτίας κα ψάλλεται κα Κανόνας φιερωμένος στν σία μ κροστιχίδα· «Σ σία Μαρία βοήθει». συσχετισμς το βίου της μ τν Μεγάλο Κανόνα κα προσθήκη ργότερα κα διαίτερου Κανόνα, πο συντάχθηκε κάτω π᾿ τν πίδραση το πρώτου, γινε προφανς διότι μεγάλη σία ποτελε να ζωηρ πόδειγμα ελικρινος μετανοίας, τ ποο ριστα συνδυάζεται μ τ πνεμα κα τος σκοπος το Μεγάλου Κανόνος.

 

Σκοπός το Μεγάλου Κανόνος εναι ν προκαλέσει βαθύτατη συντριβή κα συγκλονιστική μετάνοια. νθρωπος πο ασθάνεται τ βάρος τς μαρτίας, πο γεύεται τν πικρία της μακριά πό τν Θεό τς ζως, πο κατανοε τς τραγικές διαστάσεις τς λλοτριώσεως τς νθρώπινης φύσεως στν πτώση κα τν ποστασία της πό τν Θεό, συντρίβεται. Κατανύσσεται. ναστενάζει βαθειά κα ξεσπ σ θρνο γοερό. να θρνο μως πο σώζει, διότι νοίγει τν δρόμο τς μετανοίας. Τν δρόμο πο παναφέρει τν νθρώπινη παρξη κοντά στν Θεό, τν πηγή τς ληθινς ζως κα τό πλήρωμα τς ρρητης χαρς κα εφροσύνης.

 

ποιητς γιος νδρέας τς Κρήτης φαίνεται τι βρσκεται στ τλος τς ζως του. Ασθνεται τι βος του χει περσει κα γγίζει το τέλος. ναλογζεται τν θνατο κα τν κρσι το δικαου Κριτο, πο τν ναμνει. Κα ρχεται ν κμ μα ναδρομ, μα νασκπησι το πνευματικο του κσμου. Κθεται ν συζητσ μ τν ψυχ του. πολογισμς μως δν εναι νθαρρυντικς. βαρς κλοις τς μαρτας τν συμπνγει. συνεδησις τν λγχει. Κα ποιητς θρηνε διαρκς γι τν βυσσο τν κακν του πρξεων. Στν θρνο ατ συμπλκεται ναδρομ στν γα Γραφ.

 

Μέσα πό τ πολλά παραδείγματα διαφαίνεται γώνας τς κάθε ψυχς ν παγκιστρωθε  πό τς προκλήσεις το ματαίου ατο κόσμου, πότε βρίσκεται σ ναν διαρκή ρατό κα όρατο πόλεμο μ τίς σκοτεινές δυνάμεις. λλά προσκολλώμενος με πίστη στόν Κύριο το ορανο κα τς γς, κφράζει τν δυναμία του ν ντιπαλέψει μόνος του καί παραδίδεται μέ πνεμα μετανοίας μολογντας τ «μαρτον γώ πέρ πάντας»!

 


 

 

δ α. χος πλ. β. Ερμός.

Βοηθς κα σκεπαστς γένετό μοι ες σωτηρίαν· οτός μου Θεός, κα δοξάσω ατόν· Θες το Πατρός μου, κα ψώσω ατόν· νδόξως γρ δεδόξασται. (=γινε βοηθς κα σκεπαστής μου δηγώντας με στ σωτηρία ληθινς Θεός μου, γι᾿ ατ θ Τν δοξάσω. Εν᾿ Θες τν πατέρων μου, γι᾿ ατ θ Τν φυλάξω ψηλ στν καρδιά μου, μι κα μ δοξολογίες δοξάζεται).

 

Δερο, τάλαινα ψυχή, σν τ σαρκί σου τ πάντων Κτίστ ξομολογο· κα πόσχου λοιπν τς πρν λογίας, κα προσάγαγε Θε ν μετανοί δάκρυα. (=μπρός, ταλαίπωρη ψυχή, μ τ σμα σου στν Δημιουργ τν πάντων ξομολογήσου. Κα δσε πι πόσχεση ποχς π τ᾿ λογα πάθη πο νεργοσες. Κα δεξε μετάνοια προσφέροντας στν Θε δάκρυα!)

 

δ δ. νάνηψον ψυχή μου· τς πράξεις σου, ς εργάσω, ναλογίζου κα ταύτας π᾿ ψεσι προσάγαγε κα σταγόνας στάλαξον δακρύων σου· επ παρρησί τς πράξεις, τς νθυμήσεις Χριστ κα δικαιώθητι. (=Ψυχή μου, λα στ λογικά σου! Στοχάσου τς πράξεις πο ᾿κανες. Εκόνισέ τες στ μάτια σου μπροστ κα χύσε δάκρυα γι᾿ ατές. Φανέρωσε στν Χριστ χωρς ν ντρέπεσαι τς πράξεις κα τος λογισμος γι ν δικαιωθες!)

 


 

 

κ τς ερς Μονς