Κυριακή Δ’ Νηστειών 2022 - Μοναχισμός και Ὀρθοδοξία

 «τοτο τ γνος ν οδεν δναται ξελθεν ε μ ν προσευχ

κα νηστείᾳ» (Μρκ. θ', 29)

 

 


 

 γαπητοί δελφοί, στν ρτηση τν μαθητν γιατ δν μπρεσαν ν βγλουν τ δαιμνιο π τν νο πο βασανιζταν «παιδιθεν», Κριος πντησε, τι τ γνος ατ, πο κατ τν γιο Γρηγριο τν Παλαμ «εναι το πάνδεινο δαιμνιο τς κολασίας», δν μπορε μ καννα λλο μσο ν βγ π τν νθρωπο, παρ μνον μ τν προσευχ κα τν νηστεα. Κα πειδ ατς πο κατχεται π τ δαιμνιο εναι δσκολο ν προσευχηθ κα ν νηστεση πρπει ν τ κνουν κενοι πο θλουν ν θεραπεσουν τν δαιμονισμνο.

 

           πντηση ατ το Κυρου μς δνει τν φορμ ν διατυπσουμε μερικς σκψεις, φ᾿ἑνς μν γρω π τν προσευχ κα τν νηστεα, φ᾿ἑτρου δ γρω π τν σχση πο πρχει μεταξ το Μοναχισμο κα τς ρθοδοξας.

 

 Κατ’ ρχάς προσευχ κα νηστεα εναι παρατητα μσα γι τν παλλαγ μας π κθε δαιμονικ τυραννα κα τν πιστροφ μας στν Θε. διατερα γι τ γνος ατ τν δαιμονων, πο εναι «ο λλκοτοι κα δυσρωτες ρωτες», κατά τον γιο Γρηγόριο τον Παλαμ, προσευχ κα νηστεα εναι σχυρτατα πλα. Μ τν νηστεα χαλιννουμε τ σμα κα καταστλλουμε τς παναστσεις του, κα μ τν προσευχ κατευνζουμε τος λογισμος πο ρεθζουν τ πθη. Γενικ, προσευχ κα νηστεα διαδραματζουν σπουδαο ρλο στν ζω το Χριστιανο, πο γωνζεται γι τν κατ Χρη θωσ του.

 

           Μ τν νηστεα βινουμε τν παραδεσια προπτωτικ κατσταση, ττε πο δμ δν εχε παραβ κμη τν ντολ το Θεο. πσης, μ τν νηστεα ζομε τ δρμα τς πτσεως το νθρπου πο γινε μ τν παρβαση τς ντολς κα τν πλεια τς θεας Χριτος. Μέγας Βασλειος ποκαλε τν νηστεα «πρεσβυτρα Νμου», γιατ δθηκε ς ντολ κα πρν π τν Νμο το Μωϋσέως, άκμη, μ τν νηστεα βινουμε μερικς καταστσεις π τν σχατολογικ κατσταση τν δικαων. Γνωρζουμε τι στν ζω πο θ κολουθση μετ τν Δευτρα Παρουσα το Κυρου δν θ πρχουν λικς νγκες κα χαριτωμνος νθρωπος θ εφρανεται π τν κοινωνα του μ τνΧριστ.

 

   Μ τν προσευχ ζομε πραγματικ τν κοινωνα μ τν Χριστ. Μπορομε ν πομε τι πνευματικ ζω κφρζεται κα κδηλνεται μ τν προσευχ. πρχει νας πιτυχς ρισμς τς προσευχς πο δθηκε π τν γιο ωννη τς Κλμακος, πού σήμερα ορτάζει, σμφωνα μ τν ποο «προσευχ στι συνουσα νθρπου κα Θεο». Πργματι, κατ τν προσευχ νθρωπος πολαμβνειτ ν «νηφλιον μθην», βινει τν γπη το Θεο. Γι᾿ατ χρησιμοποηση τς νηστεας κα τς προσευχς εναι παρατητα γι τν κθαρση κα τν θωσ μας. τσι ξηγεται, τι λοι ο γιοι χρησιμοποησαν κα γπησαν ατ τ πνευματικ μσα.

 

  Συνθως ο νθρωποι, δικαιολογντας τν διθεσ τους ν ζον κατ τ θλημ τους, σχυρζονται τι προσευχ κα νηστεα εναι κατλληλα μσα γι τος μοναχος πο εναι φιερωμνοι στν Θε κα χι τσο γι τος νθρπους πο ζον κα ργζονται στν κσμο. Μ ατ τν λαθεμνη σκψη γνεται μι δισπαση το χριστιανικο θους κα μι λλοωση το εαγγελικο μηνματος.

 

          Πρπει ν τονισθ μοναχισμς εναι κφραση τς ρθοδοξας. Ατ μπορομε ν τ δομε σ τρα χαρακτηριστικ γνωρσματα τς ρθοδοξας πο φανερνουν καθαρ τν μεγλη λθεια τι τ ρθδοξο πνεμα εναι κατ᾿οσαν μοναχικ κα μοναχικ ζω εναι ρθδοξη ζω.

 

           ρθοδοξα εναι σκητικ. ταν λμε σκητικ ζω ννοομε κυρως τν εαγγελικ ζω πο στηρζεται πνω στν μετνοια, ποα εναι παρατητη προϋπθεση ρθοδξου θους. σκηση κμη εναι προσπθεια το νθρπου μ τν Χρη το Θεο ν παραμενη νθρωπος λεθερος π τν κυριαρχα πο θλουν ν το πιβλλουν τ κτσματα. σκηση εναι μεταστροφ το νθρπου στν Θε, εναι παλλαγ π τν τυραννα τν παθν. πσης, σκηση εναι συμμρφωση σ λες τς ντολς τς κκλησας. Ατ λοι μπορον ν τ ζσουν. Κα ο μοναχο κα σοι ζον στν κσμο.

 

         Τς τρες μοναχικς ποσχσεις μπορε ν τς τηρση κα γγαμος, μ νλογη προσαρμογ. γμος ταν χη ναφορ στ μυστριο τς θεας Εχαριστας βοηθ τν νθρωπο ν σωθ.

 

           ρθδοξος τρπος ζως εναι κοινοτικς κοινοβιακς. Ατ σημανει τι ρθδοξος Χριστιανς δν ζ μνος του, λλ μ τος δελφος του κα γι τος δελφος του. ρθοδοξα εναι κκλησα. Ατ θ π τι εναι Σμα Χριστο κα πνευματικ (πραγματικ) οκογνεια.

 

         Ατ τ βλπουμε στν Θεα Εχαριστα πο κφρζει ριστα τν κκλησα. Στ περφυς ατ Μυστριο λοι πολαμβνουμε τ συλλετουργο. λαεναικοιν. Κοινπροσευχ, κοιντροφ, κοινζω. Μαθανοντας ν ζομε λειτουργικ, καλομαστε ν συμμετσχουμε κα στν μεγλη λειτουργα το σμπαντοςκόσμου, δηλαδ ν θεωρομε λους κα λα ς δρα το Θεο σ μς κα πομνως ν προσφρουμε κα μες τν αυτ μας ς δρο σ ατος.

 

         τσι, χριστιανικ ζω εναι κοιν ζω. λπη κοιν λπη. χαρ κοιν χαρ. πστη ντητα πστεως. γπη κοινωνα γπης. Ατ τ βλπουμε καθαρ ν κφρζεται στ κοινβια μοναστρια. Ο μοναχο χουν κοιν τροφ, νδυμασα, προσευχ, πνευματικ καθοδγηση. λλ ατ τν κοιν ζω, τηρουμνων τν ναλογιν, μπορον ν τν ζσουν λοι ο ρθδοξοι, μ τ ν μν ασθνωνται μνοι τους κα ν μ ζον μνο γι τν αυτ τους. Τν λλο ν τν βλπουν ς δελφ τους κα ν συμμετχουν στνπνο του. Ββαια, κοινοβιακς τρπος ζως γίνεται με την νέργεια το Παναγου Πνεματος. Στν πεπτωκτα κσμο, πο χαρακτηρζεται π τν πουσα το γου Πνεματος εναι οτοπα ν μιλμε γι κοινοβιακ ζω. πεπτωκς νθρωπος ρπει πρς τν τομοκρατα.

 

         ρθδοξος Χριστιανς κινεται γρω π τν Θενθρωπο Χριστό, ζ ν τ Θεανθρπ κα δν κινεται γρω π τν αυτ του. Ατ τ βλπουμε στν μοναχισμ. Κντρο το μοναχο εναι Νας. Βση λατρεα κα προσευχ. μοναχς πιζητε μ θερμτητα τν κοινωνα μ τν Χριστ. Ατ μπορε ν τ φαρμση κα κθε ρθδοξος Χριστιανς μ τ ν τηρ τ θλημα το Θεο, λλά κα τ τυπικ τς κκλησας ν γνη δικ του τυπικ.

 

          λοι μπορομε ν ζήσουμε τ ρθδοξο πνεμα πο εναι σκητικ, κοινοβιακ κα κκλησιαστικό.

 

 

Τοποτηρητής Μητροπολίτης

+ Ναυπάκτου καί γίου Βλασίου ερόθεος