Γραπτό κήρυγμα Κυριακής των Βαΐων 2022 Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ναυπάκτου και Αγίου Βλασίου κ.κ. Ιεροθέου

 γαπητοί δελφοί,

Εσερχμενος Χριστς στ εροσλυμα γι ν πθη πρ λου το κσμου πευφημεται π τν λα ς νικητς το θαντου, λγ τς ναστσεως το Λαζρου. Τ κπληκτικ εναι τι λας πο πευφημε τρα τν Χριστ, ατς διος θ ζητση μετ λγες μρες τν καταδκη Του. νθουσιασμς πρ το Χριστο σντομα θ μεταβληθ σ ργ ναντον Του.

 

    Μλλον δν θ μεταβληθ, λλ θ το τν μεταβλλουν ο ρχοντς του. Εναι μι, π τς τσες πολλς περιπτώσεις πο πρχουν στν στορα, μάλιστα χαρα-κτηριστικ περπτωση λλοισεως τς γνμης, τς θελσεως κα το πραγματικο συμφροντος το λαο π τος τεταγμνους ν τν κυβερνσουν. ς δομε λγο πλαττερα τ θμα γιατ εναι ρκετ νδιαφρον κα πντα πκαιρο.

 

   Ο Γραμματες κα ο Φαρισαοι ταν ο ρχοντες το ουδαϊκο λαο τς ποχς το Χριστο, πο τν καναν ,τι θελαν, τν μεττρεψαν σ χλο. Κα μλιστα ατ τ καναν ν νματι το Νμου. Συμπεριφρονταν πολ λαζονικ κα περοπτικ. ποτιμοσαν τν λα. Γι᾿ ατος πο κολουθοσαν τν Χριστ επαν ο Φαρισαοι: « χλος οτος μ γινσκων τν νμον πικατρατοι εσ» (ω. ζ', 49).

 

Τ κακ εναι τι ο διοι δν ξεραν κα δν θελαν ν γνωρσουν τν Νμο στν λα. Παραθεωροσαν κμη κα τν θικ πιταγή του. Ο Φαρισαοι επαν στος Μαθητς το Χριστο: «Διατ μετ τν τελωνν κα μαρτωλν σθει διδσκαλος μν;» (Ματθ. θ', 11).

 

    κμη, στ Εαγγλια βλπουμε μι συνεχ προσπθεια τν ρχντων ν διαστρφουν τν λθεια κα ν πλανον τν λα. θελαν ν τν κρατον στν πλνη. καναν τ πντα γι ν συκοφαντσουν τ πραγματικ ργο το Χριστο. Εναι γνωστν τι ο ρχοντες τν ουδαων γι ν καταδικάσουν τν Χριστ σέ θάνατο χρησιμοποησαν δο κατηγορες, μι θρησκευτικ κα μι πολιτικ. θρησκευτικ ταν τι νμαζε τν αυτ Του Υἱό το Θεο: «Πατρα διον λεγε τν Θεν, σον αυτν ποιν τ Θε» (ω. ε',18). πολιτικ ταν τι μ τν διαγωγ Του προκαλοσε τος Ρωμαους ν λθουν κα ν καταστρψουν τν σραλ: «Τ ποιομεν, τι οτος νθρωπος πολλ σημεα ποιε; Ἐάν φμεν ατν οτω, πντες πιστεουσι ες ατν κα λεσονται ο Ρωμαοι κα ροσιν μν κα τν τπον κα τ θνος» (ω. ια', 47-48). Τν παρουσασαν χθρν το θνους! κμη κα κατ τν δικη δκη ναντίον Του καναν τ πντα γι ν «πεσουν» τν λα ν ζητση τν λευθρωση το Βαραββ κα τν καταδκη το Χριστο.

 

   ντθετα μ τος ρχοντες το σραλ Χριστς γπησε πολ ατν τν λα. Τν εδε ς μ χοντα ποιμνα. «δν δ τος χλους σπλαγχνσθη περ ατν, τι σαν κλελυμνοι κα ρριμνοι ς πρβατα μ χοντα ποιμνα» (Ματθ. θ', 39). τσι, τ πρβλημα το λαο γι τν Χριστ εναι πρβλημα ποιμνων - ρχντων. Κα Χριστς πρξε πραγματικς Ποιμν του, γι᾿ ατ διεκρυξε: «γ εμ Ποιμν καλς. ποιμν καλς τν ψυχν ατο τθησιν πρ τν προβτων» (ω. ι', 11).

 

Πργματι, Χριστς, πως πανειλημμνα τονζεται στ για Εαγγλια, σπλαγχνσθη τν λα, τν δδαξε, τν θερπευσε, το κανοποησε τς λικς του νγκες, πθανε γι᾿ ατν.

 

   πσης, στος Μαθητς Του επε ν μ κατεξουσιζουν τν λα, πως τ κνουν ο «ρχοντες τν θνν», λλ ν τν διευθνουν μ ταπενωση. Τν Μεγλη βδομδα σ᾿ να τροπριο παρουσιζεται Χριστς ν λγη: «Ο κλρος γρ μς τυραννς δ γνμη αθαρετος» πο ρμηνεεται τι «δν εναι θεσμς κα νμος δικς μου αθαιρεσα, λλ ατό εναι τν τυρννων». Χριστς δν εναι τραννος, λλ πραγματικς ρχοντας. Ττοιος Ποιμνας δν παρουσισθηκε λλος στν νθρωπτητα.                                      

 

Χριστς μ λο Του τ ργο, τν βουλο χλο, πο ταν τ θμα τν πιγεων ρχντων, τν κανε λα το Θεο, γιο Σμ Του.τσι, μσα στν κκλησα ζομε ατν τν οκειτητα μ τν αἰώνιο κα πραγματικ Ποιμένα μας. χουμε κοινωνα μ τν Θε, καί τσι ποκαθσταται λευθερα μας. ταν λμε λα το Θεο δν ννοομε πλς τος λαϊκος τν λαοκρατα (λαϊκοκρατα), οτε τος Κληρικος τν Κληρικοκρατα, λλ τν ν Χριστ ντητα Κληρικν κα λαϊκν. Ο λαϊκο δν εναι οτε τ νεξρτητο οτε τ παθητικ στοιχεο μσα στν κκλησα, λλ τ χαρισματοχο, πο μαζ μ τος Κληρικος ποτελον τν νδοξο κα τετιμημνο λα το Θεο. τσι, τ πολτευμα τς ρθοδοξας εναι εραρχικ, πρχει εραρχα κα σεβασμς. Χριστς πολμησε μ τν γπη κα τν Σταυρ Του τ κατεστημνο τς ποχς Του. Εναι «Ποιμν καλς» πο λευθρωσε τν νθρωπο, κα π βουλο χλο τν κανε λα Του. ρλος τς κκλησας σμερα, πως πντα, εναι ν βοηθ τν νθρωπο νά γίνη ελογημένος λαός το Θεο.

 


 

Τοποτηρητής Μητροπολίτης

+ Ναυπάκτου καί γίου Βλασίου ερόθεος