Κυριακή Ε’ Νηστειών 2022 - Το Ποτήριον

«τ ποτριον γ πνω πεσθε»  ρκ. ι', 39)

 


 

      γαπητοί δελφοί, Ο δο μαθητς ωννης κα Ἰάκωβος ζητοσαν π τν Χριστ δξα μ νθρπινα κριτρια, νομίζοντας τι Βασιλεα Του εναι ασθητ. Χριστς μως, διορθνοντας τν σφαλμνη γνώμη τους, ποδεικνει τν πραγματικ κα αἰώνια δξα, πο διρχεται μσα π τ «ποτριον», πο εναι τ Πθη κα Σταυρς. διος δοξστηκε δι το Σταυρο κα ο μαθητς Του θ δοξαστον δι το σταυρορκ. ι', 35-45). Ατ τν λθεια, τι δηλαδ τ «ποτριον» εναι δξα τς κκλησας θα ναλυθ σύντομα στν συνχεια.

 

ταν Χριστς λεγε «τ ποτριον γ πνω» (Μρκ. ι', 39) ννοοσε τ πθη Του μ ποκορφωμα τν Σταυρ, πο πμεινε γι τν σωτηρα το νθρωπνου γνους. γιος Μξιμος μολογητς λγει τι τ προπατορικ μρτημα συνσταται στν μαρτα τς προαιρσεως (δον) κα στν μαρτα τς φσεως (τ παθητ τς νθρωπνης φσεως, δνη).

 

Χριστς μ τν νανθρπησ Του προσλαβε τν πρ τς παραβσεως καθαρ κα μλυντη νθρπινη φση (τν ναμαρτησα), λλ κα τ μετ τν παρβαση φθαρτ τς νθρωπνης φσεως, φο γινε «πρ μν κατρα» (Γαλ. γ', 13). Χριστς δχεται κουσως τν θνατο, τν δνη, πσχει δκως κα δι᾿ατο το τρπου θεραπεει τν νθρπινη φση, κατακρνει τν προαιρετικ κα φυσικ μαρτα. Κατ τν γιο Γρηγριο τν Θεολγο «πειρσθη, να νικσωμεν·τιμσθη, να δοξσ·πθανεν να σσ».

 

Ατ εναι σωτηριδης νργεια τν Παθν το Χριστο. τσι, τ πικρ «ποτριον» το Χριστο γινε γι μς γλυκτατο. Δι το Σταυρο το Χριστο λθε σωτηρα. Χριστς κοσια κα φωνα πορεθηκε στΠθος, πως προφτευσε σαας: «ς πρβατον π σφαγν χθη κα ς μνς ναντον το κεροντος ατν φωνος, οτως οκ νογει τ στμα. ν τ ταπεινσει κρσις ατο ρθη» (σ. νγ', 7-8). Ατ τ κοσιο κα τ φωνο πετελσε τν ατρεα τς νθρωπνης φσεως.

 

κκλησα εναι τ πραγματικ Σμα το Χριστο. Ατ σημανει τι τ πθος τς Κεφαλς πρ το σματος εναι κα πθος το σματος μαζ μ τν Κεφαλ. ρθοδοξα βινει πντα τ «ποτριον» το Χριστο.

 

πρχουν πολλ σημεα πο μπορον ν τονισθον στ θμα ατ. Κατ᾿ἀρχς, λη ζω τς ρθοδοξας εναι σταυρικ. ποφατικ της θεολογα, χωρς ν ποδεσμεεται π τν καταφατικ, εναι «Γολγοθς τς λογικς». ργνωση τς ρθοδοξας δν γνεται μ νθρπινα κριτρια, λλ εναι κφραση τς γπης, πο εναι κνωση. θεα Λειτουργα εναι λοκληρωτικ προσφορ. ρθδοξη εκνα ποβλπει στν μεταμρφωση τν ξωτερικν ασθσεων, συνδεται μ τν ψοποι ταπενωση, μ τν κοσιο θνατο.

 

πειτα, ρθοδοξα δχεται πντα τν διωγμ. Δν πρχει ρθδοξη κκλησα, σ ποιοδποτε μρος τς γς, πο ν μ δικεται κ μρους τς κοσμικς νοοτροπας. Μνον πο σ κθε μρος λλσσει τ εδος το διωγμο κα δν ξρει κανες ποι εναι χειρτερο· φανερς κα μεσος κρυφς κα μμεσος.

 

Πντως, ρθδοξη κκλησα εναι σταυρωμνη γι᾿ατ κα ναστημνη. Ατ εναι τ κριτριο τς γνησιτητας της, τι δηλαδ συνδεται μ τν σταυρωμνο κα ναστντα Χριστ. πως ναντον το Χριστο ξεστρτευσε λκληρη νθρωπνη κακα κα τ σατανικ μσος, τσι κα ναντον το πραγματικο Του Σματος πιτθεται λκληρη νθρπινη κακα. ταν μι κκλησα ποδικη τ μαρτριο, τν κοσια Σταρωση κα ζητ τν πγεια δξα κα τν κοσμικ προβολ, ταν διακατχεται π τ πθος ν σταυρνη κα χι ν σταυρνεται, δεχνει τι χασε τν πραγματικ κοινωνα μ τν Χριστ, ποος προσφρθηκε χωρς καμμι ντσταση στ μαρτριο.

 

Ατ πο σχει γι τν κκλησα, σχει κα γι τος πραγματικος Χριστιανος. Κριτριο γνησιτητος τν Χριστιανν εναι βωση το Σταυρο. Χριστς τ επε: «Τ ποτριον γ πνω, πεσθε» (Μρκ. ι', 39). Ατ συνβη μ τος Μαθητς. Περιφρονθηκαν, διχθηκαν, πστησαν τ πντα κα μαρτυρικ θνατο. σοι π ατος δν πθαναν μαρτυρικ, δν εναι γιατ δν εχαν Χρη μαρτυρου, λλ γιατ δν δθηκαν ο κατλληλες συνθκες να μαρτυρήσουν. Πντως λοι ζησαν μαρτυρικ.

 

τσι, ο Χριστιανο συνδονται μ τ «ποτριον». ταν μιλμε γι «ποτριον» κα σταυρικ θνατο δν ννοομε μόνον τ βσανα τς ζως, πο λοι χουμε κα ντιμετωπζουμε, λλά κτι περισστερο.

 

Σταυρς εναι γνας γι τν παλλαγ μας π τν σωτερικ τυραννα τν παθν· γι τν μεταμρφωση το σωτερικο μας κσμου, στε λες μας ο δυνμεις ν πηρετον τν Θε. Διτι δν πρχουν μσα μας κακς δυνμεις πο πρπει ν ποβλλουμε, λλ διεστραμμνες δυνμεις πο πρπει ν μεταμορφσουμε.  γιος σακ λγει: « δς το Θεο σταυρς καθημερινς στιν. Οδες γρ ν τ Οραν νλθε μετ νσεως».

 

Σταυρς εναι ν μν πολογζουμε τος πανους κα τς τιμες πο μς προσφρει κσμος. γιος Μακριος Αγπτιος τν δελφ πο τν ρτησε τ πρπει ν κνη γι ν σωθ τν στειλε στ νεκροταφεο γι ν κατηγορση τος νεκρος, ς μαρτωλος κα πειτα ν τος παινση ς γους. ταν πστρεψε τν ρτησε ν ντδρασαν ο νεκρο στς δο περιπτσεις. Κα στν ρνητικ πντηση το λγει: «Εδες πσο τος ξευτλισες κα τποτε δν σο ποκρθηκαν κα πσο τος ξμνησες κα καθλου δν σο μλησαν; τσι κα σ γνε νεκρς, ν θλης ν σωθς. Οτε τν δικα τν νθρπων οτε τος μνους τους ν λογαριζης, πως ο νεκρο. Κα μπορε ν σωθς».

 

Σταυρς εναι κα γπη πο πρπει ν δεχνουμε στος λλους. γπη π τν φση της εναι ταπείνωση, κνωση, σταυρς. Χριστς σταυρθηκε κα δειξε τν γπη Του σ μς. Κα μες πρέπει να σταυρωνμαστε καθημεριν γι ν φανερσουμε τν γπη μας στος λλους. ρθδοξος δν ντιστκεται κοσμικ στν δναμη πο πφτει πνω του. ντιμετωπίζει τά πάντα μ τν γπη. Εναι οπλος καίὁ πλισμνος. Εναι σταυρωμνος στ ξλο τς γπης κα ντας σταυρωμνος εναι πραγματικ λεθερος, διαθτει τν μεγαλτερη δναμη.

 

Σταυρς, κόμη, εναι κα μαρτυρικς θνατος πρ τς ληθεας κα τς Πστεως. Ο γιοι πειδ γάπησαν τόν Θεό δχθηκαν τν κοσιο θνατο παρ ν Τόν ρνηθον.

 

Τ «ποτριον» ( σταυρς) εναι κοινς κλρος λων τν ρθοδξων. Μ τν σταυρ ξασφαλζουμε μεγαλτερη νκη κα αἰώνιο θραμβο. ντθετα μ κοσμικ κριτρια, δηλαδ μ τν ντσταση δνουμε στν λλο τν δυναττητα ν προετοιμασθ γι μεγαλτερη πθεση. 

 


 

 

Τοποτηρητής Μητροπολίτης

+ Ναυπάκτου καί γίου Βλασίου ερόθεος