Κυριακή Γ’ Νηστειών 2022 - Αμαρτια και Σταυρός

«στις θλει πσω μου λθεν παρνησσθω αυτν κα ρτω τν σταυρν ατο κα κολουθετω μοι» (Μρκ. η', 34)

 

 


 

 

γαπητοί δελφοί,

Σταυρς το Χριστο εναι περφυς κα νδοξη γα Τρπεζα, πνω στν ποα πρχει σταυρωμνος Χριστός, ποος, ς μγας ρχιερες, τλεσε τν μεγλη θυσα, πο εναι πιστροφ λης τς κτσεως στν Θε. Πργματι, Σταυρς εναι τ συνεκτικ σημεο λης τς κτσεως, ντητα λων τν κσμων.

 

Γι ν δομε μως τν μεγλη σημασα το Σταυρο πρπει ν δομε τν διασπαστικ νργεια τς μαρτας. Πρν π τν πτση πρχε ντητα μεταξ Θεο, νθρπου κα λης τς κτσεως. Μετ τν μαρτα διασπστηκε κτση κα νθρωπος π τν Θε. Σμερα ξρουμε τς φοβερς συνπειες πο προρχονται π τν δισπαση το τμου. Δν μπορε μως ν συγκριθ μ τ ποτελσματα π τν δισπαση το νθρώπου, λγ τς μαρτας.

 

        Σμφωνα μ τν διδασκαλα το γου Μαξμου το μολογητο μαρτα δν εναι μι πλ παρβαση νς Νμου, λλ νμαλη κνηση τν φυσικν δυνμεων τς ψυχς. Δηλαδ, ὁἄνθρωπος ντ ν κινται διλειπτα πρς τν Θε, πο εναι πηγ τς ζως κα τς θεσεως, κινεται πρς τ ασθητ. τσι, μαρτα εναι στρηση το γαθο και «κ το κατ φσιν ες τ παρ φσιν κουσως παραδρομ», κατ τν γιο ωννη τν Δαμασκην. ς δομε ατν τν «νμαλη κνηση», τν διασπαστικ νργεια τς μαρτας.

 

Πρτα-πρτα διασπστηκε νθρωπος π τν Θε. φο Θες εναι τ Φς κα Ζω τν νθρπων, καταλαβανουμε τι μ τν πομκρυνσ του νθρωπος πό Ατόν κλεστηκε στ σκοτδι κα στν θνατο. Φρεσε τος «δερματνους χιτνας» τς φθορς κα τς θνηττητος. φθασε σ ττοιο σημεο, στε γνοοσε τν Θε κα λτρευε τ εδωλα.

 

πσης, διασπστηκαν κα ο νθρωποι μεταξ τους. δμ βλποντας τν Εα μσως μετ τν δημιουργα της, χρηκε κα επε: «Τοτο στον κ τν στων μου κα σρξ κ τς σαρκς μου» (Γεν. β', 23). Μετ μως τν μαρτα επε: « γυν ν δωκας μετ᾿ μο, ατη μοι δωκεν π το ξλου κα φαγον» (Γεν. γ', 12). π «στον κ τν στων του» γινεν μσως γυνακα πο το δωσε Θες.

 

Διασπστηκε κμη νθρωπος σωτερικ. Πρ τς μαρτας λες ο δυνμεις τς ψυχς ταν νωμνες, φο κντρο τους ταν Θες. Μεττν μαρτα, φο χθηκε τ κντρο, ποδιοργανθηκαν λες ο δυνάμεις τς ψυχς. λλα σκπτεται νος, λλα πιθυμε καρδι κα λλα πρττει βοληση το νθρπου.

 

       πσης, διασπστηκε σνδεσμος μεταξ το νθρπου κα τς φσεως. νθρωπος πρ τς πτσεως ταν Βασιλες λης τς φσεως. Τρα μως μετ τν πτση χασε τν θρνο του κα φση ρνεται ν ποταχθ. Χρειζεται ν χυθ πολς δρτας γι ν το δνη τ παρατητα πρς τ ζν. Το ποκρπτει πολλ μυστικ, τ ποα νακαλπτει σιγ-σιγ μ τν γπη το Θεο.

 

κόμη, λη φση διασπστηκε π τν Θε, εναι ποτεταγμνη κα δολη το θαντου. Δηλαδ, νθρωπος ταν τ καθαρ κτοπτρο μσα π τ ποο κτινοβολοσε στν φση τ Φς το Θεο. ταν θρυμματστηκε τ κτοπτρο, πεσε βαθ σκοτδι σ λη τν δημιουργα.

 

λες ατς τς διασπσεις τς νωσε Σταυρς το Χριστο. κκλησα ψλλει: «πλωσας τς παλμας κα νωσας τ τ πρν διεσττα». τσι, θνατος το Χριστο στν Σταυρ κα κατ᾿ πκταση τ ζωοποι ξλο το Σταυρο γινε ρχ τς ντητος κα φθαρσας λης τς φσεως.

 


 

 

Δι το Σταυρο νθρωπος πιστρφει στν Θε κα ννεται μαζ Του. νδεται τ Φς κα ποκτ τν Ζω. ποβλλει τ νδυμα τς φθορς κα τς θνηττητος κα νδεται τ νδυμα τς φθαρσας κα θανασας. Δι το Σταυρο ννονται ο νθρωποι μεταξ τους. Ατ συμβανει πραγματικ μσα στν κκλησα, που ο νθρωποι, ποιασδποτε θντητος, γνονται δελφο μεταξ τους κα μλη το Σματος το Χριστο. «Σωτηραν εργσω ν μσ τς γς, Χριστ Θες· π Σταυρο τς χρντους σου χερας ξτεινας πισυνγων πντα τ θνη, κρζοντα· Κριε δξα σοι», ψλλει κκλησα.

 

Δι το Σταυρο ννεται νθρωπος σωτερικ. Ο τρες δυνμεις τς ψυχς πο χασαν τ κντρο τους, τν Θε, κα διασπστηκαν κα μεταξ τους, τρα ννονται. νος σκπτεται ,τι θλει Θες, πιθυμα πιθυμε ,τι θλει Θες κα θυμς τηρε τ θλημα το Θεο. Στν νθρωπο το σταυρωμνου, στν φλο το Σταυρο, δν πρχουν κενες ο ψυχικς συγκροσεις, γι τς ποες κνει λγο σγχρονη ψυχολογα.

 

Δι το Σταυρο νθρωπος γνεται βασιλες κα κτση τν πηρετε. Ατ τ βλπουμε στν ζω τν γων, πο κα τ γρια θηρα τος πηρετοσαν, φο μσα τους εχαν τν νργεια τς θεας Χριτος κα τ θηρα σφρανονταν τν σμ το δμ πρ τς πτσεως.

 

Δι το Σταυρο, τλος, πιστρφει λη κτση στν Θε, φο ναγεννημνος νθρωπος ντανακλ στν κτση τ Φς το Χριστο. τσι, φωτζεται κα γιζεται. Ατ τ δεχνει καθαρ Βυζαντιν γιογραφα πο παρουσιζει τν φση φωτειν. Τελικ κα ατ θ λευθερωθ π τν φθορ.

 

Τμιος Σταυρς εναι ντητα λων τν κσμων, διτι δι᾿ ατο κατατροποται τ μνο διασπαστικ στοιχεο, μαρτα. «Δι το Σταυρο χαρ ν λ τ κσμ». Ο σγχρονοι νθρωποι, πού εναι μακρυ π τν Σταυρ, βρσκονται στν βασανιστικ κατσταση τς διαιρσεως. νοποηση κα ερνευση ξω π τν Σταυρ εναι δνατη. σοι μως ννονται μ τν σταυρωμνο Χριστό, περβανουν λες τς διαιρσεις κα καταργον λες τς διασπσεις. πως λο τ φς, λγει νας γιος, εναι συγκεντρωμνο στν λιο, τσι κα στν Σταυρ βρσκεται συγκεντρωμνη λη γπη κα ερνη το Παντοκρτορος Χριστο.

 


 

 Ὁ Τοποτηρητής Μητροπολίτης

+ Ναυπάκτου και γίου Βλασίου ερόθεος