Κυριακή Β’ Νηστειών 2022 – Αγία Γραφή και Πατέρες

 «κα ρχονται πρς ατν παραλυτικν φροντες,

αρμενον π τεσσρων...» (Μρκ. β', 3)

 

 


 

           γαπητοί μου δελφοί, κατ’ ρχάς πρπει ν πογραμμσω τν μεγλη σημασα τς πατερικς ρμηνεας τς γας Γραφς. σοι χουν μσα τους τν γιαστικ νργεια τς θεας Χριτος, μπορον ν ντιληφθον τους ποκαλυπτικος λγους τν Προφητν, ποστλων κα προγενεστρων τους γων. Ατο εναι ο λνθαστοι ρμηνευτς τν γων Γραφν, γιατ φθασαν στν φωτισμ το νο.

 

          τσι, καλτερη προσγγιση τς γας Γραφς εναι δι τν γων. Κθε ρμα τς Γραφς χει «γκεκρυμμνην ν αυτ δναμιν πνευματικν», τν ποα ντιλαμβνεται ατς πο χει τ γιον Πνεμα. ρμηνεα τς γας Γραφς δν εναι πθεση μνον γραμματικν, φιλολογικν κα στορικν γνσεων, λλ κυρως θεωρας Θεο. νος το γου καθαρζεται, φωτζεται κα βλπει καθαρ λο τ βθος κθε ρητο.

 

          Κατ τν γιο σακ, σοι, φωτιζμενοι π τν θεα Χρη, δηγονται στν τελειτητα τς ζως, πντοτε ασθνονται σν ν προρχεται μι νοητ κτνα μσα π τος στχους τν γεγραμμνων κα ποα διαχωρζει μ πνευματικ γνση τ νημα τν ψιλν λγων π τ πργματα τν λεγομνων. Γι᾿ατ χει επωθ τι κα ν κμη χαθον λα τ βιβλα τς γας Γραφς κα τ πατερικ συγγρμματα, πρχουν Πατρες πο μπορον ν τ ξαναγρψουν, φο ζω δν χνεται.

 

           τσι ξηγεται γιατ γιος Γρηγριος Παλαμς πού ορτάζουμε σήμερα, π μερικος συγχρνους του κατηγορθηκε ς συντηρητικς θεολγος κα π λλους ς μοντρνος. Ατ συνβη, γιατ χοντας τ γιο Πνεμα, ντας Πατρ τς κκλησας, πομνως συγγενς κατ πνεμα μ λους τος γους Πατρας, ξφραζε τ θλημα το Θεο στν συγκεκριμνη ποχ πο ζοσε.

 

           Στν συνχεια, θ ναφερθον δο ρμηνευτικ σχλια το γου Γρηγορου το Παλαμ πνω στν περικοπ τς θεραπεας το παραλυτικο τς Καπερναομ.

 

          Το πρτο ρμηνευτικό σχόλιο εναι τι Χριστς βρισκταν μσα σ᾿ να σπτι στν Καπερναομ. μσως «συνχθησαν πολλο, στε μηκτι χωρεν μηδ τ πρς τν θραν κα λλει ατος τν λγον» (Μρκ. β', 2). ρμηνεει, λοιπν, γιος Γρηγριος, τι λοι κουγαν τν Χριστ, λοι μως δν πκουαν. τσι, λοι εμαστε φιλκοοι κα φιλοθεμονες, χι μως κα φιλρετοι. λοι μας πιθυμομε ν μθουμε τ σωτρια, γι᾿ατ κα ο περισστεροι χι μνον εχριστα κον τν ερ διδασκαλα, λλ κα «φιλοκρινοσι τος λγους».

 

         παρατρηση ατ εναι ξιοπρσεκτη. Πολλο εναι ο Χριστιανο πο πιθυμον τν κραση το λγου το Θεο, τν γνση το τρπου τς σωτηρας τους κα τν γνση διαφρων θεολογικν ληθειν, λλ δν γωνζονται ν καρποφορση μσα τους λγος το Θεο.

 

          Στν ποχ μας, πρχει νοοτροπα ν κομε ναλσεις πατερικν κειμνων κα ν μιλμε θεολογικ, λλ δυσκολευμαστε συγχρνως ν τηρσουμε τν λγο το Θεο, ν φυλξουμε τς ντολς Του. Στν πρξη ποδεικνυμαστε ντελς νσχυροι ν ντιμετωπσουμε μι δσκολη κατσταση στην ζωή μας. πτε, τ σημασα χει ν κατχουμε γνσεις γρω π τν χριστιανικ ζω, ν στν πρξη εμαστε πνευματικ πτωχο; γιος Μξιμος λγει τι γνση ποκεκομμνη π τν πρξη εναι «θεολογα δαιμνων». Χρειζεται γνας γι ν τηρομε τς ντολς το Χριστο κα τσι ν προχωρσουμε στν θεωρα το Λγου κα χι ν στεκμαστε στν κραση το λγου. Ν εμαστε φιλρετοι κα χι πλς φιλκοοι κα φιλοθεμονες.

 

          Τό δεύτερο ρμηνευτικό σχόλιο εναι τι παραλυτικς «αρμενος π τεσσρων» φθασε στν οκα, που δδασκε Χριστς. πειδ κσμος ταν πολς τν νβασαν στν ροφ, «πεστγασαν τν στγην» (Μρκ. β', 3-4), κα κατβασαν τν παραλυτικ μαζ μ τ κρεββτι μπροστ στν Χριστ, πο το χρισε τν αση κα θεραπεα τς ψυχς κα το σματος.

 

γιος Γρηγριος Παλαμς προσαρμζει ατ τ γεγονς στν θεραπεα τς παραλτου ψυχς. Καθνας πο πρσκειται στς δονς εναι παρλυτος στν ψυχ, κεμενος πνω στ κρεββτι τς δυπθειας κα τς σαρκικς νσεως. ψυχ εναι παρλυτη, καθηλωμνη σ᾿ να σμα πο πηρετε τς δονς κα χρειζεται ν πιστρψη στν Χριστ γι ν θεραπευθ. Τν βοηθον τσσερεις παργοντες, δηλαδή « οκεα κατγνωσις» (ατομεμψα), «ξαγρευσις τν προημαρτημνων» (ξομολγηση), « πσχεσις ποχς τν κακν» (πσχεση γι διρθωση) κα « δησις πρς Θεν» (προσευχ).

 

παιτεται μως ν ποστεγσουν τν στγη, τν ροφ. ροφ εναι τ λογιστικ μρος τς ψυχς, πο εναι φορτωμνο π λικ, πο προρχονται π τν σχση πρς τ γϊνα κα τ πθη κα χωρζουν τν ψυχ π τν Χριστ. ταν καθαρισθ λογισμς ττε μπορομε ν ταπεινωθομε, ν προσπσουμε κα ν προσεγγσουμε τν Χριστ.

 

μσως ττε παρλυτος νος κοει τν γλυκυττη λξη «τκνον» κα λαμβνει τν φεση τν μαρτιν. πσης, λαμβνει κα δναμη γι ν σηκση τ κρεββτι. Δηλαδ, γις νος γει κα διευθνει τ σμα στ ργα τς μετανοας κα δν διευθνεται π ατ, πως γινταν προηγουμνως. τσι, νθρωπος ναστανεται κα ζ τν ν Χριστ ζω.

 

          λα ατ μς φανερνουν τι γι ν μελετμε τν γα Γραφ, πρπει παρατητα ν χουμε τν καθοδγηση τν παλαιν κα σγχρονων γων Πατρων. Ν τν διαβζουμε μσα στν τμσφαιρα τς κκλησας. Ττε νγνωση θ νπτη τν πθο γι τν κοινωνα μ τν Χριστ κα θ ναστανεται ψυχ π τν νκρωσ της.

 

 

Τοποτηρητής Μητροπολίτης

+ Ναυπάκτου καί γίου Βλασίου ερόθεος