Κυριακή Α’ Νηστειών 2022 – Η μυστική ζωή της Ορθοδοξίας

 «π᾿ ρτι ψεσθε τν ορανν νεωγτα  κα τος γγλους το Θεο   ναβανοντας κα καταβανοντας  π τν υἱόν το νθρπου» (ω. α', 52)

 



 

γαπητοί δελφοί, Σήμερα, Κυριακή τς ρθοδοξίας, τό σημερινό εαγγελικό  νάγνωσμα κάνει λόγο γιά τήν συνάντηση το Ναθαναήλ μέ τόν Χριστό.

 

       Ναθαναλ ξεπλγη πειδ Χριστς ποκλυψε τ δολο τς καρδας του κα τν τπο στν ποο βρισκταν. παντντας Χριστς στν ρτησ του προσφρει μι καινορια ποκλυψη: «μν μν λγω μν, π᾿ ρτι ψεσθε τν ορανν νεγτα κα τος γγλους το Θεο ναβανοντας κα καταβανοντας π τν υἱόν το νθρπου» (ω. α', 52).  Ατ μς δνει τν φορμ ν κνουμε να μικρ σχολιασμ κα ν παρουσισουμε πολ σντομα τ μεγαλεο τς ρθοδόξου κκλησίας.

 

     Προφανς μ τν πντησ Του ατ Χριστς θλει ν τονση τν μεγλη λθεια τι Ατς, ς Υἱός το Θεο, εναι μεγαλτερη κα κατ᾿ ξοχν ποκλυψη το Θεο στν νθρωπο. Πργματι, ο μαθητς Του κα γενικ ο γιοι ξιθηκαν ν δον πολλς φορς τ νοιγμα τν ορανν κα τν δξα το Θεανθρπου Χριστο. Ατ γινε πρ τς Πεντηκοστς, λλ κα μετ τν Πεντηκοστ. κμη κα Πρωτομρτυς Στφανος στ Συνδριο μολγησε: «Θεωρ τος ορανος νεγμνους κα τν υἱόν το νθρπου    κ δεξιν το Θεο σττα» (Πρξ. ζ', 56).

 

     λλ ξρουμε καλ π τν μπειρα λων τν γων τι θα τς δξης το Θεο στό πρόσωπο το Χριστο γνεται δι τς θεσεως το νθρπου, δηλαδ δι τς σωτερικς του μεταμορφσεως, κα πομνως δν εναι μι πλ θεωρα μ τ σωματικ μτια. πνω στ Θαβριο ρος, πως λγει γιος Γρηγριος Παλαμς, «μετασκευ¬ζονται ο φθαλμο τν ποστλων τ δυνμει το θεου Πνεματος» κα ξινονται ν δον τν δξα το Χριστο. Κα Προφτης λας «οκ ασθητς κενος εδεν» τν σαρκο Λγο, φο τ πρσωπ του ταν κεκαλυμμνο μ τν μηλωτ.  ρα δι τς σωτερικς καθρσεως κα μ τος ασθητος φθαλμος, πο μεταμορφνονται π τ γιο Πνεμα, βλπει κανες τν δξα το Χριστο, πως λλωστε κα διος ποκλυψε: «Μακριοι ο καθαρο τ καρδίᾳ τι ατο τν Θεν ψονται» (Ματθ. ε', 8).

 

     Ατ δεχνουν να χαρακτηριστικ γνρισμα τς ρθοδοξας, τ τι ρθοδοξα εναι μυστικ, δηλαδ λη θεολογα κα ζω της εναι μυστικ. ταν λμε μυστικ ζω δν ννοομε τν παρξη διαφρων «μυστικν» μι φηρημνη κα γνωστη ζω, δν πονοομε κμη τν μυστικισμ ποος συνδεται μ πλατωνικς πψεις γι τν πνοδο τς ψυχς στν κσμο τν δεν, λλ τν ζω κενη πο κινεται πρα π τν πιφνεια, πρα π ατ πο βλπουμε. Ατ φανεται καθαρ σ τρα σημεα.

 

     Πρτον. ρθοδοξα χωρς ν παραγνωρζη τν λογικ κινεται πρα π ατν. νθρωπος λμε συνθως τι εναι λογικ ν. Ατ εναι σωστ κυρως γιατ νθρωπος πλστηκε «κατ᾿ εκνα» το Λγου. ρθοδοξα δν παραθεωρε τν λογικ το νθρπου, λλ κα δν τν πολυτοποιε. Γνωρζει τι λογικ λειτουργα εναι μι π τς λειτουργες τς ψυχς, φο ψυχ εναι νιαα κα πολυδναμη. κτς π τν λογικ πρχουν κα λλες ψυχικές νργειες πως πιθυμα, νος, θληση, φαντασα κλπ.

 

     Γι’ ατό ρθοδοξα χει νκαθεν στραμμνη τν προσοχ της σ ατν τν μυστικ κα κεκρυμμνο θησαυρ πο λγεται καρδι κα εναι τ κντρο λου το πνευματικο κσμου κα ατν πιδικει ν καθαρση κα ν λευθερση. Προφτης Δαυδ ψλλει: «Καρδαν καθαρν κτσον ν μο Θες» (Ψαλμ. ν', 12). καρδι ζ τν κοινωνα μ τν Θε κα λογικ διατυπνει τς μπειρες της. ταν μως νθρωπος θλη ν τ καταλαβανη λα μ τν λογικ του, ττε παει ν εναι ρθδοξος. Γνεται σχολαστικς, δηλαδ αρετικς.

 

       Δετερον.  ρθοδοξα, χωρς ν παραγνωρζη τς σωματικς ασθσεις, κινεται πρα π ατς. νθρωπος ποτελεται π σμα κα ψυχ. πως τ σμα χει ασθσεις, τ διο χει κα ψυχ. Εναι ο λεγμενες νοερς ψυχικς ασθσεις. Μ τν μυστηριακ ρθδοξη ζω ο σωματικς ασθσεις μεταμορφνονται, δηλαδ γνονται ασθσεις το Σματος το Χριστο. Συγχρνως ναπτσ¬σονται ο νοερς σωτερικς ασθσεις. Ο γιοι Πατρες λνε τι τ ληθιν στοιχεο τς ναγεννσεως το νθρπου εναι νπτυξη τν νοερν ασθσεων. γιος σακ λγει τι « ζω ν Θε, κατπτωσις τν ασθσεων στν. τε δ ζσει καρδα, κατα¬ππτουσιν α ασθσεις. νστασις τν ασθσεων, στν νκρωσις τς καρδας».

 

        Πρα π τν προσπθεια γι τν νακλυψη ατν τν ψυχικν, πνευματικν ασθσεων πρπει ν καταλαβανουμε μσα στν λατρεα κα τν γλσσα τν συμβλων. Τ ναμμα το κεριο, καση τς κανδλας, τ κερ πρ το Εαγγελου, τρπος τς ελογας θλουν ν δεξουν κτι σωτερικ. πσης, ρθοδοξα μ τν εκνα της, δν θλει πλς ν στολση τος Ναος ν κανοποιση τν ραση, λλ ν μεταδση λλες μπειρες στν προσευχμενο Χριστιαν. Στν ρθδοξη γιογραφα φανεται μεταμρφωση τς νθρωπνης φσεως κα το κσμου, κχυση το Θαβωρου Φωτς πνω στ νθρπινο σμα, μεγλη γπη κα φιλανθρωπα το Θεο, γπη τν γων στν Θε κα λα τ σωτερικ βιματ τους. Εναι παρατηρημνο τι ταν νθρωπος ξρη ν βλπη τς εκνες, μπορε ν κτιμση τν μεγλη ξα τς ρθδοξης γιογραφας.

 

        Τρτον. ρθοδοξα χωρς ν παραθεωρ τ φαινμενα, κινεται πρα π ατ. ρθδοξος Χριστιανς δν βλπει δν πηρεζεται π τ ξωτερικ πργματα, λλ βλπει τν Πρνοια το Θεο, πο βρσκεται κτω π λα τ στορικ κα φυσικ γεγοντα. Ατ γνεται δι τς σωτερικς μεταμορφσεως. Συνθως μες, πειδή εμαστε κθαρτοι, γνοομε τ θλημα το Θεο κα ποδδουμε σ Ατν λα τ πθη κα τος στοχασμος μας μ ποτλεσμα ν παλεουμε μ τν Θε. Ο ρθδοξοι σταυρνουν λα ατ τ φαινμενα. γιος Μξιμος μολογητς λγει κπου τι «τ φαινμενα πντα δεται σταυρο... κα τ νοομενα χρζει ταφς» κα ττε ναστανεται ν μν λγος κα ρχεται σωτηρα. Ατ σημανει τι πρπει ν σταυρνουμε καθημεριν τά πάθη μας κα ν πιδικουμε τν λευθρωση το νο π τν θανατηφρα νργεια τν ξωτερικν ρεθισμτων. Σταυρωμνοι μπορομε ν γνωρσουμε τ μακριο πνεμα τς ρθοδοξας μας κα ν δομε τν δξα το Χριστο.

 

     παιτεται γνας μέ τήν Χάρη το Θεο γι ν μπορσουμε ν βισουμε τν μυστικ ατ ζω τς κκλησας. παιτεται γνας ναντον τς μαρτας, κθαρση τν ασθσεων, κα ττε θ γνωρσουμε ατν τν μυστικ ζω τς κκλησας, πο, δυστυχς, εναι γνωστη σ πολλος ρθοδξους. Ττε τ κατληπτα γνονται γνωστ κα σα φανονται πολ μπερδεμνα, εναι πολ πλ.

 


 

 

Τοποτηρητής Μητροπολίτης

+ Ναυπάκτου καί γίου Βλασίου ερόθεος