Η Πίστη των Ελλήνων Αγωνιστών το 1821

     Στα Απομνημονεύματα και στα κείμενα των αγωνιστών του 21′, αλλά και σε επίσημα πολιτικά κείμενα της εποχής, αντλούμε πάμπολλες αναφορές στην θρησκευτικότητα των επαναστατημένων Ελλήνων. Μέσα σε αυτά κυριαρχεί η βαθιά πίστη στο Θεό, ο οποίος διαρκώς ενισχύει τον αγώνα τους, του οποίου μοναδικός σκοπός είναι η ελευθερία.

 

 


 

Τα μοναστήρια τροφοδοτούσαν τούς αρματολούς και παρείχαν καταφύγιο στους διωκόμενους και συχνά γίνονταν εστίες αντίστασης (Μονή Σέκου, Μονή Αρκαδίου κ.ά.). Τα μοναστήρια και οι εκκλησιές ήταν τα κέντρα της παιδείας, τα κέντρα του συντονισμού, τα κέντρα φύλαξης πολεμικού υλικού, τα κέτρα του ένοπλου αγώνα. Ο Στρατηγός Μακρυγιάννης με τον αυθεντικό λόγο του μαρτυρεί στα Απομνημονεύματά του: «Ατά τά μοναστήρια ταν τά πρτα προπύργια τς πανάστασής μας. τι κε ταν ο τσεμπιχανέδες μας κι λα τά ναγκαα το πολέμου, τ’ ταν παράμερον καί μυστήριο πό τούς Τούρκους. Καί θυσίασαν ο καημένοι ο καλόγεροι, καί σκοτώθηκαν ο περισσότεροι ες τόν γνα..».

 

*Στην Προκήρυξή του ο Γεωργάκης Ολύμπιος τόνιζε: «μπρός δέλφια. ς πεθάνουμε κοιτάζοντας φοβα τό θάνατο στά μάτια. Ζήτω θρησκεία καί λευθερία τς λλάδος. Θάνατος στούς βαρβάρους».

 

* σπουδαος λόγιος ρχιμανδρίτης Άνθιμος Γαζς, πρό τς νάρξεως τς παναστάσεως, γράφει στούς δελφούς Λάζαρο καί Γεώργιο Κουντουριώτη:

 

«Τό πργμα, δελφοί, λαβε κίνησιν μεγάλην καί νά σταθ πλέον εναι δύνατον... Λοιπόν δέν εναι πλεόν μφιβολία μήτε δισταγμός. μέρα κείνη, τήν ποίαν πιθυμοσαν ο πατέρες μας νά τήν δον, φθασε καί Νυμφίος ρχεται... φθασεν καιρός διά νά λάμψη πάλιν Σταυρός καί νά λάβη πάλιν λλάς, δυστυχής πατρίς μας, τήν λευθερίαν της... καιρός λθε καί πρέπει νά νάψητε τήν λαμπάδα το πατριωτισμο... Σς παρακαλε πατρίς, φίλοι! τοιμασθτε! τοιμασθτε!...».

 

*«... τυραγνία τν Τούρκων - τήν δοκιμάσαμε τόσα χρόνια - δέν ποφέρονταν πλέον. Καί δι' ατήνη τήν τυραγνία, πού δέν ρίζαμεν οτε βίον, οτε τιμή, οτε ζωή (ξέραμεν κι' τ' μασταν λίγοι καί χωρίς τά ναγκαα το πολέμου) ποφασίσαμεν νά σηκώσομεν ρματα ναντίον τς τυραγνίας. Ετε θάνατος ετε λευτεριά». (ω. Μακρυγιάννης )

 

*«Τό λληνικόν θνος, φ' ο πέκυψεν ες τόν βάρβαρον καί σκληρότατον ζυγόν τς Οθωμανικς τυραννίας, στερήθη χι μόνον τήν λευθερίαν του, λλά καί πν εδος μαθήσεως...καί τον νδεχόμενον νά κλείψη διόλου πό τό θνος λληνική γλσσα, άν δέν τήν διέσωζεν κκλησία πρός ν φείλεται καί κατά τοτο εγνωμοσύνη». ( Παλαιών Πατρών Γερμανός)

 

«Εναι καιρός...νά κρημνίσωμεν πό τά νέφη τήν μισέληνον διά νά ψώσωμεν τό σημεον, δι' ο πάντοτε νικμεν, λέγω τόν Σταυρόν καί οτω νά κδικήσωμεν τήν πατρίδα καί τήν ρθόδοξον μν πίστιν πό τήν σεβ τν σεβν καταφρόνησιν». (Αλ. Υψηλάντης)

 

*«ΙΔΟΥ Θεός μεθ' μν, ς πάταξεν θνη πολλά καί πέκτεινε βασιλες κραταιούς. Παντοκράτωρ Θεός δέν μς φήνει ες τήν διάκρισιν το χθρο. λλά εναι σύμμαχός μας, καθώς πολλάκις τό εδομεν καί μποτε ες τό ξς διά τς δυνάμεως το τιμίου καί ζωοποιο Σταυρο καί διά τς ένεργείας καί γενναιότητός σας νά φανισθ εχθρός ξ λοκλήρου...».(Π. Μαυρομιχάλης πρός τόν Θ.Κολοκοτρώνη)

 

Θεός εναι μετά τς λλάδος καί πέρ τς λλάδος καί ατη σωθήσεται. πί ταύτης τς πεποιθήσεως ντλ πάσας μου τάς δυνάμεις καί πάντας τούς πόρους». (Ι. Καποδίστριας)

 

* . Μάγερ διαπιστώνει ότι η προστασία της απείρου Θείας Προνοίας τους προστάτευσε οφθαλμοφανώς: « πειρος Πρόνοια, τις μας προστάτευσεν φθαλμοφανς ες τόν πλέον μέγαν κίνδυνον, δέν θέλει μας γκαταλείψει ποτέ, ατη θέλει κάμει άα θριαμβεύση σημαία το σταυρο καί θέλει καταβάλει τήν τς μισελήνου. δέ λλην προσκυνν τόν ψιστον του πέρμαχον δέν θέλει λησμονε ποτέ, τι λα όλα τα κατορθώματά του εναι το Θεο βουλαί καί θελήσεις» (ωάννου – ακώβου Μάγερ, φ. «λληνικά Χρονικά», Μεσολόγγι 29 ουλίου 1825, στά πομνημονεύματα Αγωνιστν το 21, τ.5ος, σ. 143).

 

*Ο Φώτης Κόντογλου διασαλπίζει: «Σ’ ατόν τόν τόπο ρθοδοξία καί λλάδα πνε μαζί».

 

Όταν το Έθνος απελευθερώθηκε και συντάχθηκαν τα Συντάγματά του, άρχιζαν όλα, όπως άλλωστε και το σημερινό, με επίκληση της Αγίας και Αδιαιρέτου και Ομοουσίου Τριάδος. Αυτή υπήρξε και είναι η Πίστη και η δύναμη του ελληνικού λαού, η Ορθοδοξία κιβωτός της σωτηρίας του και σώτειρα του Γένους.

 


 

κ τς ερς Μονς