Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος – Ο αληθινός, ιδανικός και στοργικός Φίλος!

  ψιπέτης πληγωμένος ετός τς Θεολογίας

«ράσθης τς ντως σοφίας Θεο κα τν λόγων τ κάλλος γάπησας   κα πάντων προτετίμηκας τερπνν τν π γς»

 

 


 

λλαγή το κόσμου ρχίζει πό τήν σωτερική μας λλαγή, κατά τόν νηπτικό ερό Γρηγόριο: «Καθαρθναι δε πρτον, ετα καθραι∙ σοφισθναι καί οτω σοφίσαι∙ γενέσθαι φς καί φωτίσαι∙ γγίσαι Θε καί προσαγαγεν λλους∙  γιασθναι κα γιάσαι, χειραγωγσαι μετ χειρν, συμβουλεσαι μετ συνέσεως». Πίστευε τι «μεγίστη πρξίς στιν πραξία» (πιστ. 49), θεωρητικς θεοπτικς βίος.

 

Μέγας Βασίλειος καί γιος Γρηγόριος Θεολόγος, γνήσιοι δελφοί κα Φίλοι. Ατ φιλία τν γίων νδρν διεφημίσθη παντο στν τότε κόσμον κα μεινε στν στορίαν. γιος Γρηγόριος ποκαλε τόν φίλο του « μός Βασίλειος». Δηλαδή, « δικός μου Βασίλειος».

 

λεγε  γιος Γρηγόριος γι τν Μέγα Βασίλειο, τι «φαίνετο ν χωμεν ο δύο μας μίαν ψυχν πο κατοικοσεν ες δύο σώματα. Τότε πλέον γίναμεν τ πάντα νας δι τν λλον, μόστεγοι, μοτράπεζοι, συμφυες, ποβλέποντες ες τ διο κα πάντοτε αξάνοντες νας τν πόθο το λλου, στε ν γίν θερμότερος κα μόνιμος». ξίζει νά παραθέσωμε τά λόγια το γίου Γρηγορίου πρός τόν πίσκοπο Καισαρείας Εσέβιο: «Δέν θά δεχθ νά παινς μένα καί νά κατηγορς τόν Βασίλειο, μέ τόν ποο εμαστε να στό πνεμα καί στή διάθεσι. πως φέρεσαι σέ μένα, τσι καί καλύτερα πρέπει νά φέρεσαι καί στόν Βασίλειο. λλοις νοιώθω μέ τό να σου χέρι νά μέ χαϊδεύεις καί μέ τό λλο σου νά μέ δέρνης». 

 

ταν σπούδαζαν στήν θήνα ο δύο φίλοι καί Γρηγόριος στήριξε σέ μιά δύσκολη στιγμή τόν Βασίλειο γιά νά μήν ποθαρρυνθ πό τήν θήνα καί τίς κε σπουδές, συνέβη τό ξς: «πό τήν ρα κείνη ο δύο νέοι κατάλαβαν κάτι πολύ βασικό: καθένας μποροσε νά δίνει στόν λλο. νας εχε νάγκη τόν λλο. Εναι μία σχέσι πού βαθαίνει χωρίς ρια καί θά τελειώση μέ τόν θάνατό τους».

 

« φιλία καί γάπη ποτελον γαλλίασι καί πόλαυσι πνευματική, κριβς γιατί βλέπει κανείς τόν διο τόν Θεό στό πρόσωπο πού γαπάει. λλοις δέν θά καταλάβουμε τήν ρρητη συγκίνησι το Γρηγορίου καί τόν δυρμό του γιά τήν πώλεια το φίλου του Βασιλείου, μέ τήν εκαιρία τς ποίας μιλάει γιά τή φιλία τους».

 

ληθιν φιλία στηρίζεται στος ποστολικος λόγους κα νόμους: «ποιος γαπ δν ζητε τίποτε δι τν αυτόν του». Κα «Δι τς φιλαδελφίας ν γίνεσθε φιλόστοργοι μεταξύ σας. Ν προλαμβάνη καθένας τος λλους ες τ ν τος ποδίδη τιμήν». Ατ φήρμοζαν ο θεϊκο πατέρες, πως ναφέρει διος σεβαστς πατέρας μας Γρηγόριος: «γωνιζόμαστε καί ο δυό, χι ποιός νά χει διος τά πρωτεα, λλά πς νά τά παραχωρήσει στόν λλον. Τήν εδοκίμηση νας του λλου τήν θεωρούσαμε δική μας. Ζούσαμε νας μέσα στόν λλον καί δίπλα στόν λλον.. » γάπη κα σεβασμς πο εχε γιος Γρηγόριος ες τν Μέγα Βασίλειον φαίνεται στ πι κάτω λόγια, μ τ ποα συγκρίνεται διος μ τν φίλο του. Γράφει: «Τ ραιότερον εναι τι σχηματίσθη π μς μία δελφότης πο κενος διεμόρφωνε κα κατηύθυνεν ς ρχηγς μ κοινς κανοποήσεις, μολονότι γ τρεχα πεζς δίπλα ες ρμα Λυδικν (ταχυδρόμον δηλαδή), που κα πως πήγαινεν κενος, «καθς μ τ πέρασμα το καιρογίναμεν τ πάντα νας δι τν λλον».

 

διος θεοφόρος Πατέρας γραψε κα τ ραιότατον γκώμιον τς φιλίας:

 

«Μ τίποτε π ,τι πάρχει ες τν κόσμον δν μπορε κανες ν συγκρίν να πιστν φίλον, κα τ κάλλος του δν χει ρια». « πιστς φίλος εναι σχυρ προστασία» (Σοφ. Σολ. ς 14-15) κα βασίλειον χυρωμένον. πιστς φίλος εναι μψυχος θησαυρός. πιστς φίλος εναι πολυτιμότερος π χρυσάφι κα π πολλος πολυτίμους λίθους. πιστς φίλος «νεκλιπς θησαυρς στιν» (Σ.Σολ.7,14), «φρμακον ζως, σκπη κραται, δ ερν ατν ερε θησαυρν, φλου πιστο οκ στιν ντλλαγμα» (Σ.Σειρ.6.14-16).  πιστς φίλος εναι κπος περιφραγμένος κα πηγ σφραγισμένη, τ ποα νοίγουν πότε-πότε δι ν τ πισκεφθ κα ν τ πολαύσ κανείς. πιστς φίλος εναι λιμάνι ναψυχς».

 

ΑΓΙΟΥ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΘΕΟΛΟΓΟΥ. Λόγος 3. 71. PG 35. 480 B και Επιστολή PG 37. 49. Λόγος μγ «Ες τν Μέγαν Βασίλειον» παρ. 19, 20, 21. Ε.Π.Ε. τ. 6 σελ. 161 κα ξς.   https://iconandlight.wordpress.com

 


 

 

κ τς ερς Μονς