Η Μετάνοια του Ασώτου και το βάθος της αμαρτωλότητος του ανθρώπου

 Ερμηνευτική προσέγγιση στο Δοξαστικό

των Αίνων της Κυριακής του Ασώτου

 

 


 

Ο άσωτος υιός «λθών ες αυτόν» συναισθανόμενος την αμαρτία που διέπραξε απέναντι στον στοργικό του πατέρα, αρχίζει το θρήνο για την αποστασία του. «Πτερ γαθ, μακρνθην π σο», η φράση αποδίδει απόλυτα την τραγική κατάσταση, στην οποία περιέπεσε με την αποδημία του μακριά από το βλέμμα του αγαθού Πατέρα. Υπενθυμίζει τον στίχο του Δαυίδ: «ο μακρύνοντες αυτούς πό σο πολονται» (Ψαλμ. 72,27) Η κατάστασή του επιτείνεται με την επίκληση «Πάτερ γαθέ!». Ο Πατέρας υπήρξε αγαθός, όλος αγάπη και στοργή, ενώ ο άσωτος υιός ανόητος και αγνώμων και θυμίζει τον ουράνιο Πατέρα, ο οποίος είναι Πανάγαθος και Φιλάνθρωπος.

 

Πάτερ γαθέ, «μ γκαταλπς με, μηδ χρεον δεξς τς βασιλεας σου·» ο άσωτος υιός προσπίπτει ικετεύοντας την πατρική αγαθότητα να μην τον εγκαταλείψει και αποδείξει ότι είναι άχρηστος και ακατάλληλος για την βασιλεία του. Και στη συνέχεια, αναφέρει τον αίτιο της αμαρτίας του: « χθρς παμπνηρος γμνωσ με, κα ρ μου τν πλοτον· τς ψυχς τ χαρσματα στως διεσκρπισα». Ο εχθρός ως αίτιος αποκαλείται παμπόνηρος σε αντίθεση με τον Πατέρα ο οποίος είναι αγαθός. Η φράση « παμπνηρος γμνωσ με» παραπέμπει στο προπατορικό αμάρτημα, όπου ο διάβολος παρέσυρε και τότε του πρωτόπλαστους, όπως τώρα τον άσωτο και τους εγύμνωσε, επιφέροντας τη δυστυχία στο ανθρώπινο γένος. Ο άσωτος βέβαια εννοεί ότι ο εχθρός του αφήρεσε τον πλούτο και μετά τον απεγύμνωσε με την πονηρότατη αμαρτία της αισχρής ηδονής.

 

Και οι μεν πρωτόπλαστοι απέδωσαν όλη την ευθύνη στον διάβολο, ενώ ο άσωτος δεν αιτιάται μόνο αυτόν, αλλά και τον εαυτόν του, αφού μετανοεί ειλικρινά: «τς ψυχς τ χαρσματα στως διεσκρπισα, ναστς ον, πιστρψας πρς σ κβο·». Ο διάβολος μου ενέβαλε την αμαρτία ψιθυρίζοντας, αλλά εγώ υπάκουσα σε αυτόν με τη θέλησή μου και την διέπραξα. Ήδη σηκώθηκα από την πτώση μου και επιστρέφω προς εσένα και φωνάζω δυνατά: «ποησν με ς να τν μισθων σου» Πάτερ, δεν είμαι άξιος να ονομάζομαι υιός σου, ούτε δούλος σου, διότι αυτοί παραμένουν στην οικία σου,  αλλά να με προσλάβεις ως ένα από του μισθωτούς εργάτες σου.

 

Πάτερ Σε παρακαλώ, να το κάμεις αυτό εν ονόματι της σταυρικής σου θυσίας: « δι' μ ν Σταυρ τς χρντους σου χερας πλσας, να το δεινο θηρς φαρπσς με, κα τν πρτην καταστολν πενδσς με, ς μνος Πολυλεος.» Εγώ δεν είμαι άξιος μισθού, αλλά Εσύ με την σταυρική Σου θυσία εξασφάλισες για μένα αντιμισθία. Χάριν εμού άπλωσες τας αχράντους χείρας Σου επάνω στον Σταυρό, για να με αρπάξεις από το στόμα του φοβερού θηρίου, του αιωνίου θανάτου, του Άδη και της Κολάσεως και να με επενδύσεις πάλι εμένα τον γυμνό και άθλιο με την πρώτη στολή, τη λαμπερή στολή των αρετών, της χάριτός Σου και της αφθαρσίας.

 

Δείξε μου, Πάτερ Ουράνιε, την ευσπλαχνία Σου, διότι είσαι ο μόνος που έχεις πλούσιο έλεος για τους αμαρτωλούς ανθρώπους!

 

 


 

 

ΔΟΞΑΣΤΙΚΟ ΤΩΝ ΑΙΝΩΝ Δόξα Πατρί...

Ιδιμελον το Τριδου. χος πλ. β.

Πτερ γαθ, μακρνθην π σο, μ γκαταλπς με, μηδ χρεον δεξς τς βασιλεας σου· χθρς παμπνηρος γμνωσ με, κα ρ μου τν πλοτον· τς ψυχς τ χαρσματα στως διεσκρπισα, ναστς ον, πιστρψας πρς σ κβο· ποησν με ς να τν μισθων σου, δι' μ ν Σταυρ τς χρντους σου χερας πλσας, να το δεινο θηρς φαρπσς με, κα τν πρτην καταστολν πενδσς με, ς μνος πολυλεος.

 


 

κ τς ερς Μονς