Ψυχοσάββατο των Απόκρεω 2022

 Μέσα στν διαίτερη μέριμνά της γι τος κεκοιμημένους, γία ρθόδoξη κκλησία μας χει καθορίσει ξεχωριστ μέρα τς βδομάδος γι᾿ ατούς. Κάθε Σάββατο δηλαδή. πως Κυριακ εναι μέρα τς ναστάσεως το Κυρίου, τσι κα τ Σάββατο εναι μέρα τν κεκοιμημένων, γι ν τος μνημονεύουμε κα ν χουμε πικοινωνία μαζί τους. Σ κάθε προσευχ κα διαίτερα στς προσευχς το Σαββάτου πιστς μνημονεύει τος οκείους, συγγενες κα προσφιλες, λλ ζητ κα τς προσευχς τς κκλησίας γι᾿ ατούς. Στ δίπτυχο (χαρτάκι), πο φέρνουμε μαζ μ τ πρόσφορο γι τ θεία Λειτουργία, ναγράφονται τ νόματα τν ζώντων κα τν κεκοιμημένων, τ ποα μνημονεύονται.

 

 


 

Σ τήσια βάση κκλησία χει καθορίσει δύο Σάββατα, τ ποα φιερώνει στος κεκοιμημένους της. Εναι τ Ψυχοσάββατα. Τ να πρν π τν Κυριακ τς πόκρεω κα τ λλο πρν π τν Κυριακ τς Πεντηκοστς.

 

Τ Ψυχοσάββατο πρν π τν Κυριακ τς πόκρεω χει τ ξς νόημα: πομένη μέρα εναι φιερωμένη στ Δευτέρα Παρουσία το Κυρίου. κείνη τ φοβερ μέρα κατ τν ποία λοι θ σταθομε μπροστ στ θρόνο το μεγάλου Κριτο. Γι τ λόγο ατ μ τ μνημόσυνο τν κεκοιμημένων ζητομε π τν Κύριο ν γίνει λεως κα ν δείξει τν συμπάθεια κα τν μακροθυμία του, χι μόνο σ μς λλ κα στος προαπελθόντας δελφούς, κα λους μαζ ν μς κατατάξει στν πουράνια Βασιλεία Του.

 

Εδικότερα, μνημόνευσις τν νεκρν κατά τό λεγόμενο Ψυχοσάββατο, πρό τς Κυριακς τς Μελλούσης Κρίσεως, εναι μία εκαιρία ν’ ρχίσουμε τά γαθά ργα καί νά κδηλώσουμε τήν γάπη πού χει Θεός πρός τούς κοιμηθέντας. λλά μνημόνευσις τν νεκρν εναι ταυτόχρονα καί μία προτροπή γιά νά στοχαζώμεθα τόν θάνατο. Ατό τόν στοχασμό ο γιοι Πατέρες θεωρον σάν τήν ψηλότερη φιλοσοφία καί τροφό τς ταπεινώσεως, τς προσευχς καί τς μετανοίας. Ο σκέψεις γύρω πό τίς ματαιότητες τς νθρωπίνης ζως, γιά τό φήμερο το βίου, γι τήν φθορά τν πάντων, μς ξυπνον πό τήν ναισθησία, μς δηγούν στήν διόρθωση καί τήν μετάνοια. γιος ωάννης τς Κλίμακος μς προτρέπει λέγοντας: «Νά σκέπτεσαι πάντοτε τά σχατα τς ζως σου καί δέν θ’ μαρτήσεις στόν αἰῶνα». ποιος θέλει νά λυτρωθε πό τόν αώνιο θάνατο, νά χει πάντοτε μπροστά του τήν μνήμη το θανάτου. Διότι, πως τό ψωμί εναι τό ναγκαιότερο π’ λα τά τρόφιμα, τσι καί μνήμη το θανάτου προηγεται π’ λα τά λλα πνευματικά ργα. ερός Αγουστίνος λέγει: «ς γίνει θάνατος στήν ζωή σου ατρός», θέλοντας μ’ ατό τόν λόγο του νά τονίσει τι φιλοσοφία το θανάτου προκαλε τήν θεραπεία λων τν παθν. «Θρην καί δύρομαι, ταν ννοήσω τόν θάνατον!».

 

Μ τ δεύτερο Ψυχοσάββατο διατρανώνεται πίστη μας γι τν καθολικότητα τς κκλησίας, τς ποίας τν δρυση κα τ γενέθλια (π γς) εορτάζουμε κατ τν Πεντηκοστή. Μέσα στ μία κκλησία περιλαμβάνεται στρατευομένη δ στ γ κα θριαμβεύουσα στος ορανούς.

 

λόγος πο τ καθιέρωσε κκλησία μας, παρ᾿ τι κάθε Σάββατο εναι φιερωμένο στος κεκοιμημένους, εναι ξς: πειδ πολλο κατ καιρος πέθαναν μικρο σ λικία στην ξενιτι στν θάλασσα στ ρη κα τος κρημνος κα μερικοί, λόγ πτωχείας, δν ξιώθηκαν τν διατεταγμένων μνημοσύνων, «ο θεοι Πατέρες φιλανθρώπως κινούμενοι θέσπισαν τ μνημόσυνον ατ πρ πάντων τν π᾿ αἰῶνος εσεβς τελευτησάντων Χριστιανν». Συγχρόνως δέ, νθυμούμενοι κα μες τν θάνατο, «διεγειρόμεθα πρς μετάνοιαν». Γι τν στορία κα μόνο ς γνωρίζουμε τι: « καθιέρωσις το Σαββάτου πρ τν πόκρεω ς Ψυχοσαββάτου γένετο μλλον κατ᾿ πομίμησιν το Σαββάτου πρ τς Πεντηκοστς, ς μόνου προϋπάρχοντος».

 

Τς τν προαναπαυσαμνων ψυχς κατάταξον, Δσποτα Χριστ, ν τας τν Δικαων σου σκηνας, κα λησον μς, ς μνος θνατος, μν.

 

 


 

 

πολυτκιον  χος πλ. δ’

βθει σοφας φιλανθρπως πντα οκονομν, κα τ συμφρον πσιν πονμων, μνε Δημιουργ, νπαυσον Κριε τς ψυχς τν δολων σου, ν σο γρ τν λπδα νθεντο, τ ποιητ κα πλστ κα Θε μν.

 


 

 

Δξα Πατρί…

ν σο γρ τν λπδα νθεντο, τ ποιητ κα πλστ κα Θε μν.

 

Κα νν… Θεοτοκον

Σ κα τεχος κα λιμνα χομεν, κα πρσβιν επρσδεκτον, πρς ν τεκες Θεν, Θεοτκε νμφευτε, τν πιστν σωτηρα.

 

κ τς ερς Μονς