Ο άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός και η Θεοτόκος

  γιος ωάννης Δαμασκηνς (τέλη 7ου αι. -749 μ.Χ.) εναι νας πό τούς Μεγάλους Πατέρες κα μνωδούς τς ρθοδόξου κκλησίας. ξύμνησε την περαγία Θετόκο ς  «χρυσόρροος λύρα το Παναγίου Πνεύματος, θεόπνευστον στόμα το Λόγου, καί ς ρθότομος λάτρης τς γίας καί συγχύτου Τριάδος» (PG 94, 780, 1485).

 

 


 

Στήν περί Θεοτόκου διδασκαλία του περιγράφει λεπτομερς τ θος κα τς ρετς τς Παναγίας κα γενικς λην τν φοσίωσιν κα γάπην τς Παρθένου πρς τν Θεόν, λλ κα τν γάπην το Θεο πρς τν γίαν Παρθένον… Ο Δαμασκηνός λέγει χαρακτηριστικς διά τν Παναγίαν: «ντως ερες χάριν, ξία τς χάριτος» (PG 94,780.Β΄,8). Οι λόγοι ατοί καθιστον ατόδηλον τήν ρχήν τς συνεργασίας το Θεο κα τς λευθερίας το νθρώπου ες λην τν στορίαν τς σωτηρίου οκονομίας.

 

πρξε διαπρεπέστατος θεολόγος καί ποιητής το 8ου αώνα μ.Χ. Στό διωγμό κατά τν γίων εκόνων, πί Λέοντος το Ισαύρου (726 μ.Χ.), πρε νεργό μέρος καί ξαπέλυσε κατά το σεβος ατοκράτορα, μέ τούς τρες γνωστούς λόγους πέρ τν γίων εκόνων. Τιμωρήθηκε διά τς ποκοπς τς δεξις χειρός πό τόν ατοκράτορα. γιος πρε τό χέρι, πγε στο ναό, πού εχε στό σπίτι του, πεσε μπροστά στήν γία εκόνα τς Θεομήτορος καί προσευχήθηκε μέ δάκρυα για την ασή του. Βλέποντας τό χέρι του θεραπευμένο, δοξολογοσε καί εχαριστοσε τόν Κύριο καί τήν χραντη Μητέρα του. ψαλλε λη τν νύκτα λέγοντας: « δεξιά σου χείρ, Κύριε, ν σχύι δεδόξασται δεξιά σου τν θραυσθεσαν μου δεξιάν θεράπευσε. Δι τς δεξις μου ταύτης θέλεις θρυμματίσει κα συντρίψει τος πεναντίους εκονοθραύστας».

 

κ το μυστηρίου τς θείας Σαρκώσεως γνωρίζομεν πίσης δι το γίου Δαμασκηνο τι Παναγία Θεοτόκος, πως πρ το τόκου, τσι κα ν τ τόκ κα μετ τν τόκον το κα παρέμεινε διαπαντς παρθένος «ν κα ψυχ κα σώματι ειπαρθενεύουσα» (Α΄ 5). ειπαρθενία τς Παναγίας σημαίνει τι ατή, πως ες τν κ Πνεύματος γίου σπορον σύλληψιν το Υο το Θεο το «πείρανδρος» (Α´, 6) κα «πειρόγαμος» (Β΄, 14), τσι κα ες τν γέννησιν «τεχθες τν ατς παρθενίαν φύλαξε τρωτον, μόνος διελθν δι ατς κα κεκλεισμένην τηρήσας ατν (κδ. IV, 14)… κα διανοίγει μήτραν τ κλεθρα τς παρθενίας μ λυμηνάμενος» (Β΄, 9). Κάθε λλη παρθένος φυσικ «τ τόκ τν παρθενίαν λυμαίνεται», Παρθενομήτωρ μως κα Θεοτόκος Μαρία «κα πρ τόκου κα τίκτουσα μένει παρθένος, κα μετ γέννησιν» (Γ΄, 2). Διότι ξ ατς γέννησις το Θεανθρώπου Χριστο το ταυτοχρόνως «δι μς, καθ μς κα πρ μς», δηλ. κα σωτήριος, κα φυσικ κα πρ φύσιν: «Δι μς, τι δι τν μετέραν σωτηρίαν· καθ μς, τι γέγονεν νθρωπος κ γυναικς κα χρόν κυήσεως· πρ μς, τι οκ κ σπορς, λλ ξ γίου Πνεύματος κα τς γίας Παρθένου (=πειρογάμως), πρ νόμων κυήσεως» (κδ. ΙΙΙ, 7) κα «δίνων νευ (=νωδύνως)» (Γ΄,13). Τν δυνατότητα τς τοιαύτης γεννήσεως δωσε ες τν Παναγίαν Παρθένον τ γιον Πνεμα, τ «καθαρον ατν κα δύναμην δεκτικν τς το Λόγου Θεότητος παρέχον, μα δ κα γεννητικν» (κδ. ΙΙΙ, 2), λλ κα διος Μονογενς Υός της, «τς τς φύσεως μν γονς λευθερώσας κα Παρθενικν γιάσας μήτραν τ τόκ» Του.

 

         Παναγία Θεοτόκος, συνεχίζει γιος Δαμασκηνός, «μένει κα μετ τόκον παρθένος», εναι ειπάρθενος, «οδαμς νδρ μέχρι θανάτου προσομιλήσασα» (κδ. IV, 14). Τ τη τς πιγείου ζως το Υο της ζησε μαζί Του, κα κατ τν ραν το σταυρικο θανάτου Του «τς δίνας, ς διέφυγε τίκτουσα, ταύτας ν τ το πάθους καιρ πέμεινε, π τς μητρικς συμπαθείας τν σπλάγχνων τν σπαραγμν νατλσα» (κδ. IV, 14· Γ΄, 14)81, κα μετ τν νάστασιν «Θεν τν σαρκ θανόντα κηρύττουσα» (ατ.). Μετ δ τν νάληψιν το Υο της Παναγία Θεομήτωρ ζησε μέχρι τς Κοιμήσεώς της κα Μεταστάσεως «ν τ θεί κα περιωνύμ πόλει Δαβίδ, Σιών»: «ατη μήτηρ τν ν πσαν τν οκουμένην κκλησιν, τς το Θεο Μητρς νδιαίτημα πέφηνε» (Γ΄, 4).

 

ωάννης κατανάλωσε λη του τή ζωή γιά τή δόξα τς κκλησίας κα φησε σέ μς πλείστους θησαυρούς νυπολόγιστης ξίας. μνογραφικά, σώζονται 90 Κανόνες του, κα τ μνογραφικό τμμα τν Κυριακν στό βιβλίο τς Παρακλητικς, γνωστό ς χτώηχος τς Κυριακής. Ο μνοι του πηρέασαν τούς μεταγενέστερους ποιητές κα πετέλεσαν τόν πυρνα τν κολουθιν τς βδομάδος.ζησε μέ σιότητα πάνω πό κατό χρόνια κα κοιμήθηκε ερηνικά τό 749 μ.Χ. Τάφηκε στή Μονή το γίου Σάββα. Χάρη στήν εγλωττία του νομάσθηκε κα «Χρυσορρόας», ν γιά τό πλούσιο μουσικό του ργο νομάστηκε «Μαΐστωρ τς μουσικς».

 

Τας ατο γαις πρεσβεαις, Θες,

λησον, κα σσον μς. μν.

 

ΠΗΓΗ: ΑΓΙΟΥ ΙΩΑΝΝΟΥ ΤΟΥ ΔΑΜΑΣΚΗΝΟΥ, κδοσις κριβς τς ρθοδόξου πίστεως. Κα « περ Θεοτόκου διδασκαλία το Δαμασκηνο» π τ βιβλίο «Η ΘΕΟΤΟΚΟΣ» Κείμενο-Εσαγωγή -Σχόλια: ερομ. θανάσιος Γιέφτιτς (ποσπάσματα) κδ. «Εαγς δρυμα “σ. ωάννης Ρσος”» θναι 1970, σελ. 22-58.

 


 

 

 

Τό Θεοτοκίο το ναστάσιμου πολυτικίου το Βαρέως χου τς κτωήχου βεβαιώνει τό δόγμα της ειπαρθενίας της Θεοτόκου.

 

Θεοτοκίον. χος βαρς.

"ς τς μν ναστσεως θησαρισμα, τος π σο πεποιθτας Πανμνητε, κ λκκου κα βυθο πταισμτων νγαγε· σ γρ τος πευθνους τ μαρτίᾳ, σωσας τεκοσα τν σωτηραν, πρ τκου Παρθνος, κα ν τκ Παρθνος, κα μετ τκον πλιν οσα Παρθνος".

 


 

κ τς ερς Μονς