Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος - Περὶ ὑπομονῆς, καὶ ἐξομολογήσεως, καὶ πρὸς τὴν τῶν θείων Γραφῶν μελέτην προτροπὴ, τίνες τε αἱ μεθοδεῖαι τοῦ Ἐχθροῦ, καὶ τί τὸ τῆς ἡσυχίας ὠφέλιμον.

 Ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος στον λόγο του περί υπομονής πλέκει το εγκώμιο της ησυχίας, και μας προτείνει τη μελέτη των Γραφών, την προσευχή και την εν γένει ησυχία, ιδιαίτερα τον καιρό της Σαρακοστής.

 

 


 

«Άκουσον του Παύλου λέγοντος: δ' ν σπείρ νθρωπος, τοτο κα θερίσει.

Σπερον ες τ πνεμα, να θερίσς ζων αώνιον·  γρ σπείρων ες τ σμα, φησν, κ το σώματος θερίσει φθοράν…

Σπούδαζε ον ντυγχάνειν τας θείαις Γραφας, κα προσκαρτερεν τας γίαις εχας.

 

«ταν δ μέλλς καθεσθναι κα ναγνναι, κα πάλιν λλου ναγινώσκοντος κοσαι, δεήθητι πρτον το Θεο λέγων: Κύριε ησο Χριστ, νοιξον τ τα κα τος φθαλμος τς καρδίας μου, το κοσαί με τν λόγον σου, κα συνιέναι, κα ποισαι τ θέλημά σου, Κύριε, τι πάροικος γώ εμι ν τ γ. Μ ποκρύψς π' μο τς ντολάς σου, λλ' ποκάλυψον τος φθαλμούς μου, κα κατανοήσω τ θαυμάσια κ το νόμου σου· π σο γρ λπισα, Θεός μου, να σύ μου φωτίσς τν καρδίαν…

 

«Κτσαι δ κα συχίαν, δελφ, σπερ τεχος χυρόν· γρ συχία ψηλότερόν σε ποιε τν παθν· σ γρ νωθεν πολεμες, ατ δ κάτωθεν. Κτσαι ον τν ν φόβ Θεο συχίαν, κα ο μή σε βλάψ πάντα τ βέλη το χθρο· συχία γρ φόβ Θεο συνεζευγμένη ρμα πύρινόν στι. Κα πειθέτω σε λίας προφήτης γαπήσας τν συχίαν, κα τν φόβον το Θεο, ναληφθες ς ες τν ορανόν.

 

συχία, προκοπ μοναζόντων· συχία, κλμαξ οράνιος·                                                συχία, δς βασιλείας ορανν· συχία, κατανύξεως μήτηρ·

 

συχία, σοπτρον μαρτημάτων, δεικνύουσα νθρώπ τ πλημμελήματα ατο· συχία, δάκρυα μ μποδίζουσα· συχία, πραότητος γεννήτρια·

 

συχία, ταπεινοφροσύνης σύσκηνε· συχία, φόβ Θεο συνεζευγμένη, διανοίας φωταγωγέ· συχία, λογισμν κατάσκοπε, κα διακρίσεως σύμπονε·

 

συχία, γεννήτρια παντς γαθο, νηστείας δραίωμα, κα γαστριμαργίας μπόδιον· συχία, σχόλασις προσευχς κα ναγνώσεως·

 

συχία, γαλήνη λογισμν, κα λιμν εδιος· συχία, μεριμνία ψυχς· συχία, ζυγς χρηστς κα φορτίον λαφρν, ναπαύουσα κα βαστάζουσα τν βαστάζοντά σε· συχία, εφροσύνη ψυχς κα καρδίας·  συχία, φθαλμν κα κος κα γλώσσης χαλινός· συχία περπερότητος ναίρεσις, κα ναιδείας χθρά· συχία, δεσμωτήριον παθν·  συχία, πάσης ρετς συνεργ, κτημοσύνης πρόξενε, χωρίον Θεο καρποφορον καρπος γαθούς· συχία, τεχος κα χύρωμα τν βουλομένων γωνίσασθαι τν βασιλείαν τν ορανν. Να, δελφ, ταύτην κτσαι τν καλν μερίδα, ν Μαρία ξελέξατο»…

 

«Ατη γρ Μαρία γένετο πόδειγμα τς συχίας, παρακαθίσασα παρ τος ποσ το Κυρίου, κα ατ μόν προσκολληθεσα. ∆ιό και επήνεσεν αυτήν ο Κύριος λέγων: «Μαρία τν γαθν μερίδα ξελέξατο, τις οκ φαιρεθήσεται π' ατς». 

 

 


 

 

Βλέπεις, δελφ, οα στν συχία: τι ατός στι, κα παινε τν κτώμενον ατν ∆εσπότης μν Θεός. Ταύτην κτσαι, δελφέ μου, κα κατατρυφήσεις το Κυρίου σου, παρακαθεζόμενος τος ποσν ατο κα ατ μόν προσκολλώμενος, να λέγς κα σ μετ παῤῥησίας·  κολλήθη ψυχή μου πίσω σου, μο δ ντελάβετο δεξιά σου.

 

Να, δελφέ μου, ταύτην κτσαι τν μέλιτος γλυκυτέραν.

 

Κρείσσων γρ ψωμς ν λατι συχίας κα μεριμνίας, παράθεσις δεσμάτων πολυτελν ν πειρασμος κα μερίμναις.

 

κουε το λέγοντος ∆εσπότου Θεο: «∆ετε πρός με πάντες ο κοπιντες κα πεφορτισμένοι, κγ ναπαύσω μς».

 

ναπασαι γάρ σε θέλει Κύριος π μεριμνν, π θυμο, π πειρασμο κα θλίψεως το αἰῶνος τούτου· μέριμνόν σε θέλει εναι π τς πλινθουργίας τς Αγύπτου·  γαγεν σε βούλεται ες τν ρημον, τουτέστιν, ες τν συχίαν, πως φωτίσ τς δούς σου τ στύλ τς νεφέλης, πως ψωμιε σε τ μάννα, λέγω δ τν ρτον τς συχίας κα μεριμνίας· πως κληρονομήσς τν γν τν γαθν, λέγω δ τν νω ερουσαλήμ.

 

Να, γαπητ, ταύτην γάπησον, ταύτην κτσαι, πως τερφθς ν τ δ τν μαρτυρίων το Θεο, ς π παντ πλούτ.

 

Να, δελφ, κτσαι τν συχίαν μετ φόβου Θεο, κα Θες τς ερήνης σται μετ σο, πρέπει δόξα ες τος αἰῶνας.  μήν.

 

συχία, δός βασιλείας ορανν… ταύτην γάπησον κα κτσαι, δελφέ μου, πως φωτίση τς δούς σου τ στύλω τς νεφέλης…

 

ΠΗΓΗ: Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, PG 63: 937-942.

 


 

 

 

Δοξαστικό Εισοδίων της Θεοτόκου

Δξα Πατρί…χος β’ Λοντος Μαΐστορος

Σμερον τ Να προσγεται, Πανμωμος Παρθνος, ες κατοικητριον το παντνακτος Θεο, κα πσης τς ζως μν τροφο. Σμερον τ καθαρτατον γασμα, ς τριετζουσα δμαλις, ες τ για τν γων εσγεται. Tατ κβοσωμεν, ς γγελος΄ Χαρε μνη ν γυναιξν ελογημνη.

 

Το Δοξαστικό από την Ιερά Μονή Παναγίας Κατερινούς (2021):

https://drive.google.com/file/d/1yms3EoK5N1SeWIRXMT6WDDFBqsxVTMmR/view?usp=sharing

 

 


 

 

κ τς  ερς Μονς