Από τις διδαχές του αγίου Κοσμά του Αιτωλού (Α')

 Περίληψις της Α΄διδαχς

 «γ διάβασα κα περ ερέων, κα περ σεβν, αρετικν κα θέων· τ βάθη τς σοφίας ρεύνησα· λαι α πίστεις ενε ψεύτικες· τοτο κατάλαβα ληθινόν, τι μόνη πίστις τν ρθοδόξων χριστιανν ενε καλ κα γία, τ ν πιστεύωμεν κα ν βαπτιζώμεθα ες τ νομα το Πατρός, το Υο κα το γίου Πνεύματος. Τοτο σς λέγω τώρα ες τ τέλος· ν εφραίνεσθε πο εσθε ρθόδοξοι χριστιανοί, κα ν κλαίετε δι τος σεβες κα αρετικος πο περιπατον ες τ σκότος (26).

 

 


 

μες, χριστιανοί μου, τί εμεθα, δίκαιοι μαρτωλοί; νίσως κα εμεθα δίκαιοι, καλότυχοι κα τρισμακάριοι· ε δ κα εμεθα μαρτωλοί, τώρα ενε καιρς ν μετανοήσωμεν, ν παύσωμεν π τ κακά, κα ν κάμνωμεν τ καλά· διότι ως αριον δν ξεύρομεν τί θ πάθωμεν. Προσέχετε λοιπόν, δελφοί μου, ν μ περηφανεσθε, ν μ φονεύετε, ν μ μοιχεύετε, ν μ κάμνετε ρκους, ν μ λέγετε ψεύματα, ν μ συκοφανττε, ν μ προδίδετε, ν μ στολίζετε τ σμα, διότι θ τ φάγουν ο σκώληκες, λλ ν στολίζετε τν ψυχήν, πο ενε τιμιωτέρα π λον τν κόσμον. Ν προσεύχεσθε, ν νηστεύετε, ν δίδετε λεημοσύνην, ν χετε τν θάνατον μπροσθέν σας, πότε ν φύγετε π τοτον τν ψεύτικον κόσμον, ν πάγετε ες κενον τν αώνιον.

 

κούσατε, δελφοί μου: Καθς νας ρχοντας χει δέκα δούλους κα σφάλλει νας ξ ατν τν διώκει κα βάνει λλον, οτω κα Κύριος, σν ξέπεσε τ πρτον τάγμα τν γγέλων, πρόσταξεν Θες κα γινεν οτος κόσμος, κα καμεν μς τος νθρώπους, ν μς βάλη ες τν τόπον τν γγέλων. μες, χριστιανοί μου, δν χομεν δ πατρίδα. Δι τοτο κα Θες μς καμε μ τ κεφάλι ρθούς, κα μς βαλε τν νον ες τ πάνω μέρος, δι ν στοχαζώμεθα πάντοτε τν οράνιον βασιλείαν, τν ληθινν πατρίδα μας. θεν, δελφοί μου, ν σς διδάσκω κα συμβουλεύω, πλν τολμ πάλιν κα παρακαλ τν γλυκύτατον ησον Χριστν ν στείλη ορανόθεν τν χάριν Του κα τν ελογίαν Του ες ατν τν χώραν, κα λους τος χριστιανούς, νδρας κα γυναίκας, νέους κα γέροντας, κα τ ργα τν χειρν σας. Κα πρτον, δελφοί μου, μποτε ν σς εσπλαγχνισθ κα ν συγχωρήση τς μαρτίας σας κα ν σς ξιώση ν διέλθετε κα δ καλν κα ερηνικν ατν τν ματαίαν ζωήν, κα μετ θάνατον ες τν παράδεισον, ες τν πατρίδα μας τν ληθινήν, ν χαιρώμεθα πάντοτε, ν δοξάζωμεν κα προσκυνμεν τν γίαν Τριάδα ες τος αἰῶνας τν αώνων. μήν.

 

Παρακαλ σας, δελφοί μου, ν επτε κα δι᾿ μ τν μαρτωλν τρες φοράς: Συγχωρήσατέ με κα Θες συγχωρήσοι σας. Συγχωρηθτε κα μεταξύ σας.

 

Τον Χριστόν παρακαλώ να με δυναμώση να νικήσω του τρεις εχθρούς: τον κόσμον, την σάρκα και τον διάβολον. Τον Χριστόν μας παρακαλώ να με αξιώση να χύσω και εγώ το αίμα μου δια την αγάπην του, καθώς το έχυσε Εκείνος δια την αγάπην μου. Ανίσως, αδελφοί μου, και ήτο δυνατόν να ανέβω εις τον ουρανόν, να φωνάξω μιαν φωνήν μεγάλην, να κηρύξω εις όλον τον κόσμον, πως μόνος ο Χριστός μας είναι Υιός και Λόγος του Θεού, και Θεός αληθινός και ζωή των πάντων, ήθελα να κάμω, μα επειδή και δεν δύναμαι να πράξω εκείνο το μέγα, κάμνω τούτο το μικρόν, και περιπατώ από τόπον εις τόπον, και διδάσκω τους αδελφούς μου το κατά δύναμιν, όχι ως διδάσκαλος, αλλ’ ως αδελφός διδάσκαλος μόνος ο Χριστός μας είναι.»

 

ΠΗΓΗ: ΚΟΣΜΑΣ Ο ΑΙΤΩΛΟΣ (1714-1779) - ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΑΥΓΟΥΣΤΙΝΟΣ ΚΑΝΤΙΩΤΗΣ. ΠΡΟΦΗΤΕΙΑΙ ΚΑΙ ΔΙΔΑΧΑΙ. ΤΟΜΟΣ Β΄. ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΗΣ ΙΕΡΑΠΟΣΤΟΛΙΚΗΣ ΑΔΕΛΦΟΤΗΤΑΣ "Ο ΣΤΑΥΡΟΣ"

 


 

 

κ τς ερς Μονς