Η Μετάσταση της Θεοτόκου - Γέροντας Εφραίμ Φιλοθεΐτης (†)

  Τ ΙΕ‘ το ατο μηνς, μνμη τς πανσπτου Μεταστσεως

τς περενδξου Δεσπονης μν κα ειπαρθνου Μαρας.

                                                                   

 


 

Κατά την εορτή της Κοιμήσεως της Θεοτόκου τιμάται ο αγιότερος άνθρωπος, η αγιότερη γυναίκα, η Παναγία μας. Η Παναγία μας έμεινε άφθορος στην ζωή, έμεινε άφθορος και στον θάνατο. Η γέννηση του Υιού της δεν έφθειρε την παρθενία της, η αμαρτία δεν έφθειρε την ψυχή της. Ο θάνατός της δεν έφθειρε              το σώμα της. Όπως το σώμα του Χριστού έμεινε άφθορο με τον σταυρικό θάνατο, έτσι και το σώμα της Παναγίας μας έμεινε άφθορο. Απέθανε μεν, αλλά έμεινε άφθορο.

 

    Αφού στην Ορθόδοξη Εκκλησία έχουμε άφθορα σώματα αγίων, που τα προσκυνούμε, πόσο μάλλον ήταν φυσικό να μείνει άφθορο και το θεοδόχο σκήνωμα της Μητέρας του Κυρίου και Θεού μας; Και ήταν ποτέ δυνατόν να έμενε στη γη; Όχι. Μετετέθη στον Ουρανό. Η Παναγία μας με τα Εισόδιά Της μπήκε στα Άγια των Αγίων του ναού του Σολομώντος, ενώ με την Κοίμησή Της μπήκε με την πεντακάθαρη, πανέμορφη ψυχή Της και με το ένδοξο άφθορο σώμα Της στα Άγια των Αγίων του Ουρανού.

 

     Αν για τους άλλους ανθρώπους είναι φθορά σώματος ο θάνατος, για την Παναγία μας υπήρξε ζωηφόρος. Θα γίνει, βέβαια, η μεταστοιχείωση όλων των πιστών στην κοινή ανάσταση, αλλά στην Παναγία μας αυτή η μεταστοιχείωση έγινε τρεις ημέρες μετά την ταφή Της. Δηλαδή η εκδημία της προς τον Κύριο είναι η αρχή της δευτέρας υπάρξεως, της αιωνίου και ως προς την ψυχή και ως προς το σώμα. Δεν ήταν δυνατόν ο θάνατος να κρατήσει την «λην Θε νωθεσαν».

 

     Αν για την επίγεια πορεία του Ιησού Χριστού Πρόδρομος υπήρξε ο Ιωάννης ο Βαπτιστής, για την ουράνια πορεία της Θεοτόκου Πρόδρομος υπήρξε ο Χριστός.  Ο Χριστός πρώτος νίκησε τον θάνατο και με το σώμα Του άφθορο και θεοπρεπές ανελήφθη και έγινε ο Πρόδρομος της Παναγίας μας στον Ουρανό. Πρωτότοκος εκ των νεκρών ο Χριστός, ανέβηκε να ετοιμάσει τον δρόμο, για να περάσουν                οι πιστοί προς τον ουρανό. Το λέγει ο Απ. Παύλος: «που πρόδρομος πέρ μν εσλθεν ησος κατά τήν τάξιν Μελχισεδέκ, ρχιερεύς γενόμενος ες τόν αἰῶνα» (βρ. 6:20).

 

     Όπως εξεπλάγησαν οι Άγγελοι με την Ανάληψη του Χριστού μας, διότι είδαν να ανεβαίνει Θεός και άνθρωπος ενωμένος μαζί σε μία υπόσταση Θεανθρώπινη – ενώ όταν κατέβηκε για την σάρκωση ήταν μόνον Θεός – έτσι και τώρα εκπλήσσονται με την μετάσταση της Θεοτόκου. Μέχρι τώρα είχαν συνηθίσει να υποδέχονται μόνον ψυχές αγίων σεσωσμένες και λυτρωμένες. Τώρα όμως με την Κοίμηση υποδέχονται και σώμα. Είναι το άχραντο σώμα της Θεοτόκου, που «τάφος κα νέκρωσις οκ κράτησε».

 

Α γενεα πσαι, μακαρζομν σε, τν μνην Θεοτκον. 

ς τας γαις πρεσβεαις, Χριστ Θες, λησον κα σσον μς,  ς γαθς κα φιλνθρωπος. μήν.

 


 

 


 

 

Δξα Πατρί. χος πλ. β’

Τ θαντ σου Κοιμσει, Θεοτκε Μτηρ τς ζως, νεφλαι τος ποστλους, αθερους διρπαζον΄ κα κοσμικς διεσπαρμνους, μοχρους παρστησαν τ χρντ σου σματι΄ ο κα κηδεσαντες σεπτς, τν φωνν το Γαβριλ, μελδοντες νεβων΄ Χαρε κεχαριτωμνη, Παρθνε Μτηρ νυμφευτε, Κριος μετ σο. Μεθ’ ν ς Υἱόν σου κα Θεν μν, κτευε,  σωθναι τς ψυχς μν.

 


  

ΠΗΓΗ: Από το βιβλίο: Γέροντος Εφραίμ Προηγουμένου Ι.Μ. Φιλοθέου, Η τέχνη της σωτηρίας. Έκδ. Ι.Μ. Φιλοθέου, Άγιον Όρος 2005. Ομιλία ΚΘ’, Η Πλατυτέρα των Ουρανών, σελ. 444 (αποσπάσματα).

 

 

κ τς ερς Μονς