Το Δώρο της Πεντηκοστής - Κάλλιστου Γουέαρ Μητροπολίτου Διοκλείας

 « λπίς μου Πατήρ, καταφυγή μου Υός,

σκέπη μου τ Πνεμα τ γιον, Τρις γία, δόξα σοι».

 

 


 

Σχετικά με το δώρο του Παρακλήτου την ημέρα της Πεντηκοστής τρία πράγματα είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακά:

 

Πρώτο, είναι ένα δώρο σ’ όλους τους ανθρώπους του Θεού: «κα πλήσθησαν παντες Πνεύματος γίου» (Πραξ.2,4). Το δώρο ή χάρισμα του Πνεύματος δεν απονέμεται μόνο στους επισκόπους και τον κλήρο, αλλά σε κάθε βαπτισμένο. Όλοι είναι Πνευματοφόροι, όλοι είναι -με την κατάλληλη έννοια της λέξης -«χαρισματικοί».

 

Δεύτερο, είναι ένα δώρο ενότητας: «ήσαν άπαντες ομοθυμαδόν επί το αυτό» (Πραξ. 2,1). Το Άγιο Πνεύμα κάνει τους πολλούς να είναι ένα Σώμα εν Χριστώ. Η κάθοδος του Πνεύματος την Πεντηκοστή αντιστρέφει το αποτέλεσμα του πύργου της Βαβέλ (Γεν. 11,7). Όπως λέμε στο Κοντάκιο της Γιορτής της Πεντηκοστής:

 

τε καταβς τς γλώσσας συνχεε, διεμριζεν θνη ὁὝψιστος· τε το πυρς τς γλώσσας δινειμεν, ες ντητα πντας κλεσε, κα συμφνως δοξζομεν τ πανγιον Πνεμα. χος πλ. δ’.

 

Το Πνεύμα φέρνει ενότητα και αμοιβαία κατανόηση, ικανώνοντάς μας να μιλάμε «ν μία φων». Μεταμορφώνει τα άτομα σε πρόσωπα. Για την πρώτη Χριστιανική κοινότητα στα Ιεροσόλυμα, στην περίοδο αμέσως μετά την Πεντηκοστή, λέγεται ότι «εχον παντα κοινά» και ότι «το πλήθους τν πιστευσάντων ν καρδία κα ψυχή μία» (Πραξ. 2,44· 4,32)· κι αυτό θάπρεπε νάναι το σημάδι της κοινότητας του Χριστού της Πεντηκοστής σε κάθε εποχή.

 

Τρίτο, το δώρο του Πνεύματος είναι ένα δώρο διαφοροποίησης· οι γλώσσες της φωτιάς «διαμερίζονται» ή «χωρίζονται» (Πραξ. 2,3) και κατανέμονται άμεσα στον καθένα. Το Άγιο Πνεύμα δε μας κάνει μόνο όλους ένα, αλλά κάνει και τον καθένα μας διαφορετικό. Στην Πεντηκοστή η πολλαπλότητα των γλωσσών δεν καταργήθηκε, αλλά έπαψε να είναι η αιτία του χωρισμού· όπως προηγουμένως, ο καθένας μιλούσε στη δική του γλώσσα, αλλά με τη δύναμη του Πνεύματος ο καθένας μπορούσε να καταλάβει τους άλλους.

 

Για μένα το να είμαι Πνευματοφόρος σημαίνει ν’ αντιλαμβάνομαι όλα τα διακριτικά χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς μου· σημαίνει να γίνω αληθινά ελεύθερος, αληθινά ο εαυτός μου μέσα στη μοναδικότητά μου. Η ζωή μέσα στο Πνεύμα έχει μι’ ανεξάντλητη ποικιλία· είναι σφάλμα και όχι αγιότητα, ότι είναι ανιαρή και μονότονη. Όπως συνήθιζε να παρατηρεί με ανία ένας φίλος μου ιερέας, που αφιέρωνε πολλές ώρες κάθε μέρα ακούγοντας εξομολογήσεις: «τι κρίμα που δεν υπάρχουν καινούργια αμαρτήματα!» Υπάρχουν, όμως, πάντα νέες μορφές αγιότητας.

 

 

(Καλλίστου Γουέαρ, Επισκόπου Διοκλείας. «Ο Ορθόδοξος δρόμος»,

Ο ΘΕΟΣ ΩΣ ΠΝΕΥΜΑ. Εκδ. «Επτάλοφος»)

 


 

 

 

πό τν σπερινό τς Γονυκλισίας. χος δ’.

Τ Πνεμα τ γιον, φς, κα ζω, κα ζσα πηγ νοερ, Πνεμα σοφας, Πνεμα συνσεως, γαθν, εθς, νοερν, γεμονεον, καθαρον τ πτασματα, Θες, κα θεοποιον, πρ, κ πυρς προϊν, λαλον, νεργον, διαιρον τ χαρσματα· δι’ ο Προφται παντες, κα Θεο πστολοι, μετ Μαρτρων στφθησαν. Ξνον κουσμα, ξνον θαμα, πρ διαιρομενον, ες νομς χαρισμτων.

 


 

 

κ τς ερς Μονς