Ψυχοσάββατο της Πεντηκοστής 2021

 Σύμφωνα μ μόφωνη γιοπατερικ μαρτυρία, τν ποία πιβεβαιώνει διάκοπη κκλησιαστικ παράδοση αώνων, ο εχς γι τος νεκρος θεσπίστηκαν π τος γίους ποστόλους. θέσπιση ατ χει δύο βασικ θεμέλια: α) τν ννοια τς κκλησίας ς κοινωνίας γίων, πο ποτελεται χι μόνο π τος ζωντανούς, λλ κα τος «κεκοιμημένους» χριστιανος κα β) τν πίστη στν μεταθανάτια ζωή, τν νάσταση κα τν τελικ κρίση.

 

 


 

Μ τ Ψυχοσάββατο τς Πεντηκοστς, διατρανώνεται πίστη μας γι τν καθολικότητα τς κκλησίας, τς ποίας τν δρυση κα τ γενέθλια (π γς) γιορτάζουμε κατ τν Πεντηκοστή. Μέσα στ μία κκλησία περιλαμβάνεται στρατευομένη δ στ γ κα θριαμβεύουσα στος ορανούς.

 

δη στς ποστολικς Διδαχς βρίσκεται διάκριση τν μνημοσύνων σ «τρίτα», «νατα», «τεσσαρακοστ» κα νιαύσια» (τήσια), νάλογα μ τ χρόνο τελέσεώς τους π τν μέρα το θανάτου. Τν μεγαλύτερη φέλεια στος νεκρος τν προξενε τέλεση τς Θείας Εχαριστίας στ μνήμη τους, διότι τότε, μ τς μερίδες τους στ γιο δισκάριο, «νώνονται όρατα μ τ Θε κα πικοινωνον μαζί Του κα παρηγορονται κα σώζονται κα εφραίνονται ν Χριστ» (γιος Συμεν Θεσσαλονίκης).

 


 

 

 

Η σημασία του κολλύβου

Κατά τήν διδασκαλία τς ρθόδοξης Πίστης μας, το κόλλυβο συμβολίζει τήν νάσταση τν φθαρτν σωμάτων μας. πως σπόρος το σταριο, φο θαφτε καί σαπίσει, ν συνέχεια φυτρώνει, βλασταίνει καί δίνει καρπό. τσι πιστεύουμε καί γιά τούς κεκοιμημένους δελφούς μας. φο νταφιασθε τό σμα, σαπίσει καί λιώσει, στήν συνέχεια θά ναστηθε κατά τήν νάσταση τν πάντων καί θά ζήσει αώνια στή Βασιλεία το Θεο, σύμφωνα με τα λόγια του Ευαγγελίου της Μεγάλης Τετάρτης που λέει: «ἐὰν μ κκκος το στου πεσν ες τν γν ποθν, ατς μνος μνει· ἐὰν δ ποθν, πολν καρπν φρει».

 

Δέν χει σημασία ν εναι πιάτο δίσκος, πλό ξεζητημένα στολισμένο τό κόλλυβο. σημασία δίνεται στό λικό καί στήν πνευματική του προέκταση.

 

Ο άγιος Αθανάσιος ο Μέγας στν Λόγο του γι τος κοιμηθέντες συμβουλεύει: «Μν ρνεσαι ν προσφέρεις λάδι κα ν νάβς κερι στν τάφο του, πικαλούμενος Χριστν τν Θεν, κα ν κόμα κοιμηθες τελείωσε εσεβς τ ζωή του κα τοποθετήθηκε στν ορανό. Γιατί ατ εναι επρόσδεκτα π τ Θε κα προσκομίζουν μεγάλη τν νταπόδοσή Του, γιατί τ λάδι κα τ κερ εναι θυσία κα Θεία Λειτουργία εναι ξιλέωση.

 

δ γαθοεργία φέρνει τελικ προσαύξηση μ κάθε γαθ νταπόδοση. σκοπς το προσφέροντος, γι τν ψυχ κοιμηθέντος, εναι διος μ τ σα κάνει ποιος χει μικρ παιδ ρρωστο κα δύναμο, γι τ ποο προσφέρει στν ερ να κερι, θυμίαμα κα λάδι μ πίστη κα τ χαρίζει λα γι τ παιδί του. Τ κρατάει κα τ προσφέρει μ τ χέρια του σν ν τ κρατάει κα ν τ προσφέρ τ διο τ παιδ, κριβς δηλαδ πως γίνεται ταν στ βάπτισμα ποκηρύσσεται σατανς π τν νάδοχο γι λογαριασμ το νηπίου. Παρομοίως πρέπει ν θεωρεται κα ποιος πέθανε πιστς στν Κύριο, τι κρατάει κα προσφέρει τ κερι κα τ λάδι, κα λα σα προσφέρονται γι τ λύτρωσή του.τσι μ τ χάρη το Θεο προσπάθεια πο γίνεται μ πίστη δν θ πάει χαμένη.

 

Ν εστε σίγουροι τι ο Θεοι πόστολοι κα ο Θεοδίδακτοι διδάσκαλοι κα ο Θεόπνευστοι πατέρες, φο πρτα νώθηκαν μ τ θεο κα φωτίσθηκαν καθόρισαν μ τρόπο θεάρεστο τς λειτουργίες, τς προσευχς κα τς ψαλμωδίες, πο γίνονται κάθε χρόνο στ μνήμη κείνων πο πέθαναν. Κα λα ατ μέχρι σήμερα, πάντα μ τ χάρη το Φιλανθρώπου Θεο, αξάνονται κα συμπληρώνονται σ᾿ λα τ σημεα το ρίζοντος γι ν δοξάζεται κα ν ξυμνεται Κύριος τν κυρίων κα Βασιλες τν βασιλευόντων».

 

«Μνήσθητι, Κύριε, πάντων τν κεκοιμημένων π λπίδι ναστάσεως ζως αωνίου καί νάπαυσον, ατούς, Θεός, που πισκοπε τό φς το προσώπου Σου!»

 


 

 

κ τς ερς Μονς