Κυριακή των Βαΐων 2021

 Την Κυριακή των Βαΐων εορτάζομε την λαμπρή και ένδοξο πανήγυρη της εισόδου στα Ιεροσόλυμα του Κυρίου. Ο Κύριος καθήμενος «επί πώλου όνου» μετά την ανάσταση του Λαζάρου στη Βηθανία εισέρχεται στα Ιεροσόλυμα πανηγυρικά. Ο λαός βγήκε να Τον υποδεχθεί κρατώντας κλάδους βαϊων και κραύγαζε: «ελογημένος ρχόμενος, ν νόματι Κυρίου».

 


 

 Στην πραγματικότητα η είσοδος αυτή είναι η αρχή του μαρτυρίου, διότι σε λίγες ημέρες ο Χριστός θα μαρτυρήσει επάνω στο Σταυρό, για να καταργήσει τον θάνατο και να χαρίσει τη ζωή και την μακαριότητα στον άνθρωπο.

 

Το «Μέγα Ωρολόγιον της Εκκλησίας» αναγράφει: «Πέντε μέρες προ του Νομικού Πάσχα, ερχόμενος ο Ιησούς από τη Βηθανία στα Ιεροσόλυμα, έστειλε δύο από τους μαθητές του και του έφεραν ένα ονάριο και αφού κάθισε πάνω του εισερχόταν στη πόλη. Ο λαός μόλις άκουσε ότι έρχεται ο Ιησούς (είχαν μάθει και τα περί αναστάσεως του Λαζάρου) έλαβαν στα χέρια τους βάγια από φοίνικες και πήγαν να τον προϋπαντήσουν. Άλλοι με τα ρούχα τους, άλλοι έκοβαν κλαδιά από τα δένδρα και τα έστρωναν στο δρόμο όπου διερχόταν ο Κύριος και τον ακολουθούσαν. Ακόμα και τα νήπια τον προϋπάντησαν και όλοι μαζί φώναζαν: «Ωσαννά, ευλογημένος ο ερχόμενος εν ονόματι Κυρίου, ο βασιλεύς του Ισραήλ» (Ιωαν. ιε΄).

 

Τα βάγια, οι κλάδοι των φοινίκων σήμαιναν την κατά του διαβόλου και του θανάτου νίκη του Χριστού. Το Ωσαννά ερμηνεύεται «σσον παρακαλ». Το πωλάριο της όνου και το κάθισμα του Ιησού πάνω του, το οποίο ήταν ζώο ακάθαρτο κατά τον νόμο τους, σήμαινε την πρώην ακαθαρσία και αγριότητα των εθνών και την μετά από λίγο υποταγή αυτών στο άγιο Ευαγγέλιο.

 

 

πολυτίκιον. χος α’.

Τν κοινν νάστασιν πρ το σο πάθους πιστούμενος, κ νεκρν γειρας τν Λάζαρον Χριστ Θεός· θεν κα μες ς ο παδες, τ τς νίκης σύμβολα φέροντες, σο τ νικητ το θανάτου βομεν· σανν ν τος ψίστοις, ελογημένος ρχόμενος, ν νόματι Κυρίου.

 


 

 

πολυτίκιον. χος δ’

Συνταφντες σοι δι το Βαπτσματος, Χριστ Θες μν, τς θαντου ζως ξιθημεν τ ναστσει σου, κα νυμνοντες κρζομεν, σανν ν τος ψστοις, ελογημνος ρχμενος, ν νματι Κυρου.

 

(Μετάφραση) Η Εκκλησία μας ψάλλει:

Αφού ταφήκαμε μαζί με Σένα, Χριστέ και Θεέ μας, διά του βαπτίσματός μας (το οποίο είναι τύπος του θανάτου Σου και της ταφής Σου), αξιωθήκαμε διά της Αναστάσεώς Σου να εισέλθουμε στην αθάνατη ζωή της Βασιλείας Σου. Γι' αυτό υμνώντας Εσένα, κράζομε: Βοήθησέ μας και σώσε μας, Συ, που ως Θεός κατοικείς στα ύψιστα μέρη του Ουρανού. Ας είσαι ευλογημένος Συ, που έρχεσαι απεσταλμένος από τον Κύριο!

 

Τ φτ σου εσπλαγχνίᾳ, Χριστ Θες μν, νικητς μς τν παραλγων παθν ποησον, κα τν σν ναργ κατ θαντου νκην, τν φαιδρν σου κα ζωηφρον νστασιν δεν καταξωσον,

κα λησον μς. μήν.

 


 

 

Κοντκιον Ατμελον. χος πλ. β’

Τ θρν ν οραν, τ πλ π τς γς, ποχομενος Χριστ Θες, τν γγλων τν ανεσιν, κα τν Παδων νμνησιν προσεδξω βοντων σοι, Ελογημνος ε ρχμενος, τν δμ νακαλσασθαι.

 


 

 

κ τς ερς Μονς