Όρθρος Μεγάλης Τρίτης 2021

 Στίχοι: «Τρίτη μεγίστη παρθένους δέκα φέρει νίκην φέρουσας δεκάστου δεσπότου».

(= σημερινή Τρίτη, πού εναι μεγάλη Τρίτη το τους, παρουσιάζει τίς δέκα παρθένες, πού μφανίζουν τή νίκη το δίκαιου ρχοντα Χριστο.)

 

«λλ Νυμφίε Χριστέ μετά τν φρονίμων μς συναρίθμησον παρθένων καί τ κλεκτ σου σύνταξον ποίμν καί λέησον μς. μήν».

(=λλά, Νυμφίε τς ψυχς μας Χριστέ, νά τοποθετήσεις καί μς μαζί μέ τίς φρόνιμες παρθένες καί νά μς κατατάξεις μέσα στό κλεκτό ποίμνιό Σου καί νά μς λεήσεις. μήν.)

 

 


 

 

Τή Μεγάλη Τρίτη, ο θεοι Πατέρες ρισαν νά νθυμούμαστε τίς διδακτικότατες παραβολές ταν Δέκα Παρθένων καί τν Ταλάντων, ο ποες χουν ψίστη σημασία γιά τή σωτηρία μας. Καί εχαν ς σκοπό νά πέλθει μία φέλιμη πνευματική σκηση, γιά νά μήν διαφεύγει πό τή σκέψη μας περχόμενη καί συνάμα φοβερή μέρα τς Δευτέρας Παρουσίας το Κυρίου μας.

 

«Τν Νυμφίον δελφοί γαπήσωμεν τς λαμπάδας αυτν ετρεπίσωμεν».

 

Γιά ατήν τήν γάπη χρειάζεται παγρύπνηση, παρθενία κα λαιο γιά τς λαμπάδες, τονίζει παραβολή τν Δέκα Παρθένων. λεημοσύνη ς αγάπη προς τον Θεό κα τν πλησίον, ντανακλ λο τ βάθος τν ρετν. σωτηρία δέν κερδίζεται μόνο μέ τήν προσωπική σκηση καί γνα. Χρειάζεται κα τ πιό πολύτιμο, τά ργα τς γάπης πρός τόν πλησίον.

 

πό τήν  παραβολή τν δέκα Παρθένων εναι μπνευσμένο τό γνωστότατο καί κατανυκτικώτατο τροπάριο «δού Νυμφίος ρχεται ν τ μέσ τς νυκτός...». Σχετικό εναι καί τό ξαποστειλάριο «Τόν νυμφνά σου βλέπω, Σωτήρ μου, κεκοσμημένον...», μπνευσμένο πό τήν παραβολή τν βασιλικν γάμων (Ματθ. κβ’ 1-14). πό τά δύο ατά τροπάρια, τά ποα ψάλλονται στούς ρθρους καί τν τριν πρώτων μερν τς Μεγάλης βδομάδος, λαβαν ο κολουθίες ατές τό νομα «κολουθίες  το Νυμφίου το Νυμφνος».

 

γία μας κκλησία μας καλε ατές τς μέρες ν βιώσουμε μ συντριβή κα κατάνυξη τ για κα σεπτά Πάθη το Κυρίου μας ησο Χριστο, διότι τσι θά νοιώσουμε τό μέγεθος τς θείας γάπης κα φιλανθρωπίας. Μς τονίζει τήν  νάγκη νά εμαστε πάντοτε τοιμοι: «Γρηγορετε ον, τι οκ οδατε τήν  μέραν, οδέ τήν ραν, ν Υός το νθρώπου ρχεται» (Ματθ. κε’ 13). κηδία το πνεύματος, χαλάρωση τν δυνάμεων τς ψυχς, πίμονη νασχόληση μέ τς βιοτικές μέριμνες τς καθημερινότητας καί διαφορία γιά τίς νάγκες τς ψυχς, λα ατά μπορον νά βλάψουν νεπανόρθωτα τόν νθρωπο, νά τόν δηγήσουν στήν πνευματική νέκρωση κα στν πνευματικό θάνατο.

 

Κύριος εναι δός, Κύριος εναι ζωή, Κύριος εναι λήθεια· (ω. 14:6) Κύριος εναι τό πν. Κύριος σώζει τόν νθρωπο πό τήν καταστροφή πού φέρνει μαρτία καί τελικά, ταν Τον κολουθε μέ πίστη, ξιώνεται καί τς Βασιλείας Του.

 


 

Κοντάκιον. χος β΄. Τα νω ζητν

«Τήν ρα, ψυχή, το τέλους ννοήσασα καί τήν κκοπήν τς συκς δειλιάσασα, τό δοθέν σοι τάλαντον φιλοπόνως ργασαι, ταλαίπωρε, γρηγοροσα καί κράζουσα· Μή μείνωμεν ξω το νυμφνος Χριστο».

 

(=Τήν ρα το τέλους, ψυχή μου, φο σκεφτες (δηλαδή τό θάνατο τς πίγειας ζως) καί φοβηθες πό τό πάθημα τς κκοπς τς συκς, δούλεψε ταλαίπωρη, μέ φιλοπονία τό τάλαντο πού σο μπιστεύτηκε Θεός, μένοντας γρυπνη καί κράζοντας· νά μή μείνουμε ξω πό τό νυμφώνα το Χριστο.

 


 

κ τς ερς Μονς