Όρθρος Μεγάλης Δευτέρας 2021

 Ψάλλεται η Ακολουθία του Νυμφίου

 

 


 

Τη Μεγάλη Δευτέρα αρχίζουν τα Άγια Πάθη του Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού, με αποκορύφωμα του Θείου Δράματος στην Ανάστασή Του και στο Πάσχα.

 

             ημέρα εναι φιερωμένη στ μνήμη το Πάγκαλου ωσήφ, μικρότερου υο το ακώβ πό τά νδεκα παιδιά του. ωσήφ φθονήθηκε πό τούς δελφούς του, ρίφθηκε σέ λάκκο, πωλήθηκε πό ατούς καί πέφερε πολλά, λλά στό τέλος δοξάσθηκε καί νεδείχθηκε ρχων τς Αγύπτου (Πρωθυπουργός). Γιά τά παθήματά του λλά καί γιά τήν  ρετή του, καί κυρίως γιά τήν πραότητα καί νεξικακία του, θεωρήθηκε νέκαθεν τύπος το Κυρίου. Γιατί καί Κύριος φθονήθηκε πό τούς ρχιερες καί τούς Γραμματες, πουλήθηκε πό τόν ούδα καί, φο πέφερε πολλά γιά τήν  σωτηρία μας, τέθηκε νεκρός στόν τάφο, στό τέλος μως δοξάσθηκε διά τς ναστάσεώς Του. Γιά τοτο μνήμη το ωσήφ τέθηκε στήν  πρώτη μέρα τς Μεγάλης βδομάδος, ποία «τά πάθη τά σεπτά... ς φτα σωστικά νατέλλει τ κόσμ». Στόν ωσήφ ναφέρεται τό κοντάκιο « ακώβ δύρετο το ωσήφ τήν στέρησιν», τό Δοξαστικό τν ποστίχων το ρθρου «Δευτέραν Εαν τήν  Αγυπτίαν» καί ρκετά τροπάρια το Τριωδίου το σπερινο.

 

           Τν πομένη τς θριαμβευτικς εσόδου το ησο στήν ερουσαλήμ, περιπατώντας στούς δρόμους εδε μία μεγάλη συκιά καταπράσινη σέ φύλλωμα, λλά καρπη (Ματθ. κα’ 17-18). Τότε Ιησος πευθυνόμενος στό δέντρο επε: «Μηκέτι κ σο καρπός γένηται ες τν αἰῶνα κα ξηράνθη παραχρμα συκή» και η συκιά την ίδια στιγμή. καρπη κείνη συκή ταν σύμβολο τς Συναγωγς τν ουδαίων, ποία δέν εχε νά παρουσιάσει καρπούς πνευματικούς (πίστη και οσιαστικές ρετές) ναλόγους τς φροντίδος το Θεο πού κδηλώθηκε μέ ποικίλους τρόπους. Γιά ατό καταδικάσθηκε πό τόν Κύριο.

 

         λλά καρπη συκή εναι σύμβολο καί κάθε νθρώπου πού δέν χει πνευματική καρποφορία. Στήν καρπη συκή ναφέρεται να διόμελο τν ποστίχων καί μερικά τροπάρια το Τριωδίου το σπερινο. Μέ τούς μνους ατούς κκλησία μς παρακινε σέ γνες πνευματικούς γιά τήν πόκτηση τν ρετν, στε νά ποφύγουμε τό πάθημα τς συκς.

 


 

 

 

 

 

πολυτκιον. χος πλ. δ'.

δο Νυμφος ρχεται ν τ μσ τς νυκτς, κα μακριος δολος, ν ερσει γρηγοροντα, νξιος δ πλιν, ν ερσει αθυμοντα. Βλπε ον ψυχ μου, μ τ πν κατενεχθς, να μ τ θαντ παραδοθς, κα τς βασιλεας ξω κλεισθς, λλ ννηψον κρζουσα· γιος, γιος, γιος ε Θες, δι τς Θεοτκου λησον μς.

 

(Μετάφραση Ανδρέα Θεοδώρου)

Νά, Νυμφίος ρχεται στ μέσο τς νύχτας, κι ετυχισμένος θ εναι δολος πο θ τν βρε ( Νυμφίος) ξάγρυπνο ν τν περιμένει· νάξιος μως πάλι θ εναι κενος, πο θ τν βρε ράθυμο κα προετοίμαστο. Βλέπε, λοιπόν, ψυχή μου ν μ βυθιστες στν πνευματικ πνο, γι ν μν παραδοθες στ θάνατο (τς μαρτίας) κα ν μείνεις ξω τς βασιλείας το Θεο. λλ νάνηψε κράζοντας· γιος, γιος, γιος εσαι σ Θες· σσε μας δι τς προστασίας τν πουρανίων σωμάτων δυνάμεων (τν γγέλων).

 


 

 

 

Κοντκιον. χος πλ. δ'. ς παρχς.

ακβ δρετο, το ωσφ τν στρησιν, κα γενναος κθητο ρματι, ς βασιλες τιμμενος· τς Αγυπτας γρ ττε τας δονας μ δουλεσας, ντεδοξζετο παρ το βλποντος τς τν νθρπων καρδας, κα νμοντος στφος φθαρτον.


 

κ τς ερς Μονς