Α’ Κυριακή των Νηστειών – Ο Θρίαμβος της Ορθοδοξίας

     Η Α΄ Κυριακή της Μεγάλης Τεσσαρακοστής αφιερώνεται στη νίκη, στους αγώνες και στο θρίαμβο της Ορθοδοξίας. Λέγεται Κυριακή της Ορθοδοξίας και είναι θριαμβική εορτή, γιατί εορτάζομε την οριστική αναστήλωση των αγίων Εικόνων και τον θρίαμβο της Ορθοδόξου Πίστεως κατά της φοβερής αιρέσεως των Εικονομάχων, των αιρετικών δηλαδή εκείνων που δεν δέχονταν να τιμούν τις άγιες Εικόνες.

 


 

Η Αυτοκράτειρα Θεοδώρα το 842 μ.Χ., στερέωσε την Ορθοδοξία μαζί με τον Πατριάρχη Μεθόδιο τον Ομολογητή και διακήρυξε δημόσια ότι ασπαζόμεθα τις Εικόνες, όχι λατρευτικά, αλλά ως εικόνες των αρχετύπων. Διότι η τιμή δεν απευθύνεται στην ύλη, αλλά στο εικονιζόμενο πρόσωπο, καθότι « τς εκόνος τιμή πί τ πρωτότυπον διαβαίνει» (Μ.Βασίλειος P. G. 32,149) και «Προσκυνομεν δ τας εκόσιν ο τ λη προσφέροντες τν προσκύνησιν, λλά δι΄ατν τος ν ατας εκονιζομένοις» (. Δαμασκ. P. G.94, 1356). Και σήμανε το τέλος της Εικονομαχίας (726-843), της πολιτικοθρησκευτικής διαμάχης που συντάραξε τη Βυζαντινή Αυτοκρατορία και απείλησε τη συνοχή της. Την πρώτη Κυριακή των νηστειών το έτος 843, η Θεοδώρα μαζί με το υιό της αυτοκράτορα Μιχαήλ, λιτάνευσαν και αναστήλωσαν τις άγιες Εικόνες μαζί με τον κλήρο και το λαό της Βασιλεύουσας πόλης.

 

Επομένως η Ορθοδοξία είναι η πίστη μας στη «Μία, Αγία, Καθολική και Αποστολική Εκκλησία». Η ορθόδοξη αυτή πίστη για μας τους Έλληνες είναι η πολύτιμη κληρονομιά των Πατέρων μας. Και Ορθοδοξία σημαίνει Ορθοπραξία καθότι το αξίωμα των Αγίων Πατέρων της Εκκλησίας μας είναι το «πράξις θεωρίας πίβασις».

 

Το Συνοδικό τς Ζ΄ Οκουμενικς Συνόδου (787 μ.Χ.) τονίζει:

Ο Προφται ς εδον, ο πστολοι ς δδαξαν, κκλησα ς παρλαβεν, ο Διδσκαλοι ς δογμτισαν, Οκουμνη ς συμπεφνηκεν, χρις ς λαμψεν, λθεια ς ποδδεικται, τ ψεδος ς πελλαται, σοφα ς παρρησισατο, Χριστς ς βρβευσεν, οτω φρονομεν, οτω λαλομεν, οτω κηρσσομεν Χριστν τν ληθινν Θεν μν, κα τος Ατο γους ν λγοις τιμντες, ν συγγραφας, ν νομασιν, ν θυσαις, ν Ναος, ν Εκονσμασι, τν μν ς Θεν κα Δεσπτην προσκυνοντες κα σβοντες, τος δ δι τν κοινν Δεσπτην ς Ατο γνησους θερποντας τιμντες κα τν κατ σχσιν προσκνησιν πονμονες.

 

Ατη πστις τν ποστλων, ατη πστις τν Πατρων, ατη πστις τν ρθοδξων, ατη πστις τν Οκουμνην στριξεν. π τοτοις τος τς εσεβεας Κρυκας δελφικς τε κα πατροποθτως ες δξαν κα τιμν τς εσεβεας, πρ ς γωνσαντο, νευφημομεν κα λγομεν· Τν τς ρθοδοξας προμχων εσεβν Βασιλων, γιωττων Πατριαρχν, ρχιερων, Διδασκλων, Μαρτρων, μολογητν, Αωνα μνμη.

 

Τοτων τος πρ εσεβεας μχρι θαντου θλοις τε κα γωνσμασι κα διδασκαλαις παιδαγωγεσθα τε κα κρατνεσθαι Θεν κλιπαροντες, κα μιμητς τς νθου ατν πολιτεας μχρι τλους ναδεικνσθαι κδυσωποντες, ξιωθεημεν τν ξαιτουμνων, οκτιρμος κα χριτι το Μεγλου κα Πρτου ρχιερως Χριστο το ληθινο Θεο μν, πρεσβεαις τς περενδξου Δεσπονης μν Θεοτκου κα ειπαρθνου Μαρας, τν θεοειδν γγλων κα πντων τν γων.

 

«Αύτη εστίν η νίκη η νικήσασα τον κόσμον,

 η πίστις ημών» (Α’ Ιω. 5, 5)

 

Τίς Θες μγας ς Θες μν;

Σ ε Θες ποιν θαυμσια μνος.

 


 

 

κ τς ερς Μονς