Ποιμαντορική Εγκύκλιος (138) Ιεράς Μητροπόλεως Αιτωλίας και Ακαρνανίας

 γαπητο πατέρες κα δελφοί,

Ατ γκύκλιος γράφεται π τν πίσκοπο μ ελικριν πόνο ψυχς, χι μόνο διότι στερηθήκαμε κάτι πολύτιμο, λικό, φθαρτό καί γήινο, λλά γιατί πονομε γιά λα σα συμβαίνουν γύρω μας τελευταα. Πολλο δελφοί μας ρθόδοξοι χριστιανο, πηρεασμένοι κα φοβισμένοι, στερονται ,τι πι πολύτιμο μς χάρισε Τριαδικς Θες, δι το Σαρκωθέντος κα Σταυρωθέντος Κυρίου κα Θεο μας ησο Χριστο∙ στερονται το Παναγίου Σώματος κα Αματος το Κυρίου.

 

Εδικ π τ σημεριν μέρα, Κυριακ τς Τυρινς, κα π αριο Καθαρ Δευτέρα, πο εσερχόμαστε στν γία κα Μεγάλη Τεσσαρακοστή, χρειάζεται ν εναι διαίτερη προσοχ τν πιστν γι τ Θεία Κοινωνία τν χράντων Μυστηρίων. 

 

πάρχει, γαπητοί, μία «πανδημία» πως νομάζεται. π να χρόνο τώρα, ο πεύθυνοι τονίζουν τι πρέπει ν προσέξουμε τν σωματική μας γεία. πιβλήθηκαν μεσα μέτρα, περιορισμοί, παγορεύσεις, λλ κα πειλές, γι ν μν κτεθ σωματική μας γεία σ κίνδυνο.

 


 

 

χοντας, λοιπόν, λα ατ π’ ψιν μας, ς πιτραπ ν κάνουμε σήμερα  δύο  παρατηρήσεις.

 

Α). Κανες δν κατηγορε τος πευθύνους γι τν νησυχία καί τήν φροντίδα τους, σον φορ στν κίνδυνο τς γείας το λληνικο λαο, σο πάρχει πιδημία.

 

ρωτομε, μως:

Γιά ποιό λόγο στς νημερώσεις τους, στς νακοινώσεις τους, τ μέσα μαζικς νημερώσεως γελον, ερωνεύονται, πολεμον, κφράζουν χθρότητα γι τν γία το Χριστο μας κκλησία, γι τν λήθειά Της, γι τν Πίστι Της, γι τν Παντοδύναμο Θεία Χάρι το Τριαδικο Θεο, γι τ χραντα Μυστήρια; Γι ποι λόγο ναρτήσεις, δημοσιεύσεις, καταφέρονται περιφρονητικά κα συκοφαντικ ναντίον τς ρθοδόξου κκλησίας κα τν ζωοποιν Μυστηρίων της;  λλο εναι φροντίδα γι τν γεία τν συνανθρώπων μας κα λλο πολεμικ κατ τς κκλησίας κα τν Μυστηρίων της.

 

σοι μιλον περιφρονητικ γι τν κκλησία, γι τν σώζουσα Χάρι Της, χουν φροντίσ ν γνωρίσουν τν Χριστό, τν παρουσία Του στ ζω το νθρώπου, τν ετυχία κα τν χαρ μ τς ποες γεμίζει τν χριστιανό; Φρόντισαν ποτ ν ταπεινωθον, ν καθαρίσουν τν καρδιά τους π τ θόλωσι το κόσμου γι ν κατανοήσουν τί θ π Χάρις Θεο; ν τ τζάμι εναι θολωμένο, σο κι ν λάμπ λιος δν εναι δυνατν ν τν δομε. Ατ δν σημαίνει, μως, τι δν πάρχει κα τι δν λάμπει λιος.

 

κκλησία το Χριστο μ τν γάπη κα τν φροντίδα της, θέλει μόνο ν βοηθήση κα ν σώσ τ λα της. χι ν τν ζημιώση. κκλησία ποτ δν ρνεται τν πιστήμη, φο «Κύριος δωκεν νθρώποις πιστήμην» (Σ.Σειράχ 38,6). μως, πιστεύει τι πάνω π τν πιστήμη πάρχει Παντοδυναμία το Θεο. Ποτ κκλησία δν ερωνεύεται τν πιστήμη.

 

Δυστυχς, μως, σήμερα πολλο νεργον μόνο μ τν πεπερασμένη λογικ κα κινούμενοι π λλες φωνές, ερωνεύονται κα πολεμον τν κκλησία μας. Σταυρώνουν κα πάλι τν Χριστό μας. σο κα ν ο πολέμιοι το Χριστο κα τς κκλησίας χύνουν δηλητήριο γνωμοσύνης κα χθρότητος, καθαρ στορία τς ρθοδόξου κκλησιαστικς ζως στν πατρίδα μας - λλ κα λλων ρθοδόξων χωρν - βεβαιώνει τι φοβερς λοιμικς σθένειες, τς ποες δν μπόρεσε πιστήμη ν θεραπεύση, θεραπεύθηκαν ταν ο ρθόδοξοι χριστιανο, μ πίστι, γονάτισαν μέσα στν ερ Ναό, προσευχήθηκαν μ δάκρυα μετανοίας, λιτάνευσαν ερ λείψανα γίων κα ερς εκόνες, ζησαν συνειδητ μυστηριακ ζωή.

 

Ταυτόχρονα, πώνυμοι, διακεκριμένοι ατρο πιστήμονες, μολογον τι ταν στν διακονία τους - κα μάλιστα στ χειρουργεο - ο διοι δυνατοσαν ν προχωρήσουν, κάποιος λλος κινοσε τ χέρια τους κα θαυματουργικ λθε θεραπεία.

 

ς προσέξουν, λοιπν, σοι περιφρονον κα συκοφαντον τν Χριστ κα τν κκλησία Του. ν θέλουν ν εναι θεοι, ς κρατήσουν τν λεγομένη θεΐα τους γι τν αυτό τους. Μν πηρεάζουν κα φοβίζουν τν εσεβ λα πολεμώντας τν σώτειρα Μητέρα του, τν γία κκλησία, πολεμώντας τν Χριστό μας.

 

δ, ς μς πιτρέψουν κα να κόμη ρώτημα: Ο πολέμιοι το Χριστο κα τν γίων Μυστηρίων, φο κόπτονται γι τν γεία το λληνικο λαο, γιατί δν διαμαρτύρονται γι τ κατοντάδες χιλιάδες βρέφη πο πετάγονται στος πονόμους μ τς κτρώσεις; Δν εναι νθρωποι τ παιδι ατά;

 

 

Β). λη ατ στρατευμένη πολεμικ σπειρε φόβους, νησυχίες, λιγοπιστία στος Χριστιανούς μας, στν εσεβ λαό μας.

 

κάθε σχετος κα γευστος πίστεως κα θείας ληθείας, μέτοχος τν φρικτν Μυστηρίων κα τς Θείας Κοινωνίας, βγκε σ μι θόνη, πρε να μικρόφωνο, γινε νώτερος τν ποστόλων, τν θεοφόρων Πατέρων, τν σίων, τν μαρτύρων, τν νεομαρτύρων,  κα ερωνεύεται τ φρικτ Μυστήριο τς Θείας Εχαριστίας, τ τεθεωμένο  Σμα κα Αμα το Χριστο μας κα δογματίζει προτρέποντας: «Μν κοινωντε γιατί θ μολυνθτε.. Μν κκλησιάζεσθε!».

 

Δν γνωρίζουμε πς βλέπουν ατο ο νθρωποι τν κκλησία το Χριστο. Δν γνωρίζουμε ν πιστεύουν τι Θεία Κοινωνία δν εναι ψωμάκι κα κρασάκι. Μπορον, μως, ν μελετήσουν, χωρς γωισμ κα προκατάληψι, κα ν βεβαιωθον τι Χριστς δν λθε στ γ πλ γι ν σταυρωθ κα ν ναστηθ καταργώντας τν μαρτία κα τν θάνατο. Ατ δν ρκοσε. φο μς λύτρωσε π τν δυναστεία το διαβόλου κα ντυσε τν φύση μας μ τν χιτνα τς φθαρσίας, θέλησε ν μς κάμει τέλεια δικούς Του, ν εναι μέσα μας διος μ τ χραντο Σμα Του, ν εναι μαζί μας, μέ μς πο Τν γαπμε κα πιστεύουμε στ σωτήριο ργο Του, στ θεότητά Του.

 

ς Θεάνθρωπος, Χριστός δίνεται στν νθρωπο κα νθρωπος θεοποιεται μ τν ρρητη δωρεά. Τί φοβερ, λήθεια, Μυστήριο!  Ποιός μπορε ν τ χωρέσ στ πήλινο μυαλό του;

 

Δν γνωρίζουμε πάλι, ν ατς τς θεες λήθειες τς γνωρίζουν σοι πολεμον σήμερα τν κκλησία, σοι θέλουν ν ποκόψουν τος χριστιανος  π τ  γιο Ποτήριο τς Ζως.  κενο πού μς θλίβει εναι τι ο δογματισμοί τους κα ο πειλς, φοβίζουν τος χριστιανος κα τος στερον τ φάρμακο τς θανασίας.

 

φείλουμε ν μολογήσουμε τν λήθεια: ποιος δν κοινωνε το Παναγίου Σώματος κα το Τιμίου Αματος το Χριστο μας, τακτικ κα ξια, στερε τν θάνατη ψυχή του π τν Πανάγιο ρτο κα τν δηγε στν θάνατο. Κύριος τ διεκήρυξε: «γ εμι ρτος ζν κ το ορανο καταβάς… τρώγων τοτον τν ρτον ζήσεται ες τν αἰῶνα» (ωάν. στ΄ 51, 58).

 

Πονμε, λοιπν, γιατί ο χριστιανοί μας διστάζουν ν κοινωνήσουν. Διστάζουν ν κκλησιαστον, φοβονται ν κοινωνήσουν. Πονμε κόμα, γιατί βλέπουμε χριστιανος ν τρέχουν ν κοινωνήσουν πρτοι. ρπάζουν τ μάκτρο γι ν δεχθον πρτοι τν Θεία Κοινωνία, γι ν μν κοινωνήσουν λλοι πρτα κα τος «μεταδώσουν μόλυνσι».

 

πάρχει, δελφοί μου, μεγαλύτερο μάρτημα π ατό; πάρχει μεγαλυτέρα βρις, βλασφημία, προσβολ το Χριστο μας π ατ τν συμπεριφορά;  Τί εναι Χριστός;  Πιστεύουμε τι εναι Θεός;  τι εναι Ατς πο νίκησε τν διάβολο, τν μαρτία, τν θάνατο κα μς χάρισε ζωή, ερήνη, χαρά, νάστασι, φθαρσία, θανασία;

 

γαπητοί, σ’ ατος τος καιρος τς ποστασίας, μν κομε φωνς σκοτισμένες κα ντίχριστες. Μν παρασυρόμαστε π τν πόλεμο κατ τς κκλησίας μας κα τν χράντων Μυστηρίων. Μν δηγήσουμε τν ψυχ μας σ αώνιο θάνατο, πειδ τονίζεται τόσο πολ γεία το σώματος.

 

ληθινς χριστιανς κα τ σμα φροντίζει μ προσοχή, γιατί εναι «νας το γίου Πνεύματος», λλ κα ποτ δν γνοε τν αώνια ζω τς θανάτου ψυχς του, «..πιμελεται ψυχς πράγματος θανάτου». Ποτ δν λησμονε τι ψυχ χωρς Χριστ πεθαίνει, γιατί δν εναι δυνατν ν φθάση στν αωνιότητα χωρς τν νωσί της, δ στ γ, μ τν Χριστό.

 

ς πνευματικς πατέρας θερμ παρακαλ λους, ν μν κομε λλότριες κα πολέμιες φωνές, ο ποες προσβάλλουν κα ερωνεύονται τν γία μας κκλησία κα τ χαριτόβρυτα Μυστήριά της, τ ποα χαρίζουν στν χριστιαν ζωή, μεταμόρφωσι, ερήνη, γαλήνη, νωσι μ τν Σαρκωθέντα Θεό, γιασμό, φθαρσία κα θανασία.

 

Μ φοβώμαστε, μν ποφεύγουμε, δελφοί μου, τν κκλησιασμό. Kα τ πι φοβερό, μ διστάζουμε ν πλησιάσουμε τ ζωοπάροχο γιο Ποτήριο κα ν κοινωνήσουμε το γίου Σώματος κα Αματος το Χριστο. ποιος φοβται ν κοινωνήσει χει λογισμ λιγοπιστίας, προσβάλλει κα βρίζει τν Χριστό μας. Δν Τν πιστεύει, δν Τν γαπ.

 

 

δελφοί μου,

Εσερχόμαστε στν γία κα Μεγάλη Τεσσαρακοστή.  Μ χάσουμε τν Πίστι  μας  κα  τ  θάρρος  μας.  Κληρικο  κα  λαϊκοί,  ς  μετανοήσουμε  μ προσωπικ βαθει μετάνοια. ς προσευχηθομε θερμά, μπρς στν σταυρωμένο Λυτρωτή μας, μπρς στν νύστακτη Μητέρα μας, τν Παναγία μας, μπρς στος γίους μας κα τ ερ λείψανά τους. ς γονατίσουμε μ τελωνικ συναίσθησι  κα  ς ζητήσουμε συγχώρησι,  στε ν πομακρύνει π μς Θες τν πιδημία.

 

Μ λησμονομε τος γίους Μάρτυρες, ο ποοι κα τ αμα τους χυσαν γι ν μ στερηθον τ Σμα κα τ Αμα το Χριστο κα τν γιασμό τους. Δν χασαν, οτε χάθηκαν. Ζον ες τν αἰῶνα! χασαν κα χάθηκαν, χάνουν κα χάνονται, σοι πολέμησαν κα πολεμον τν ναστάντα Χριστό.

 

Εχομαι πατρικ λοι μας, μ τν Χριστ στν καρδιά, ν προχωρήσουμε μ μεγαλύτερη συναίσθηση το γνα μας κατ τν γία Τεσσαρακοστή, στε ν ζομε ετυχες στ γ λλ κα τν αωνιότητα ν κατακτήσουμε.

 

 

  Μέ τήν γάπη το ταπεινο μας Χριστο,

        Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ

        † Ο ΑΙΤΩΛΙΑΣ  ΚΑΙ  ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ  ΚΟΣΜΑΣ