Διδαχές των Τριών Ιεραρχών

 Στη μνήμη των τριών μεγάλων και Αγίων Οικουμενικών Διδασκάλων, Βασιλείου του Μεγάλου, Γρηγορίου του Θεολόγου και Ιωάννου του Χρυσοστόμου, παραθέτουμε από τους διδακτικούς και ωφέλιμους λόγους. Και οι τρεις Άγιοι Πατέρες έβλεπαν αυτήν την πρόσκαιρη και άστατη ζωή ως στάδιο προετοιμασίας και καλού αγώνα για την κατάκτηση της ευτυχίας στην αιώνια Βασιλεία του Θεού.

 


 

1. Ο Μέγας Βασίλειος έλεγε ότι η ζωή αυτή είναι ο καιρός της μετανοίας, ενώ η μέλλουσα είναι ο καιρός της ανταποδόσεως. Τώρα είναι ο καιρός της υπομονής των διαφόρων δυσκολιών και πειρασμών, τότε ο καιρός της αναπαύσεως και παρακλήσεως. «0τος αών τς μετανοίας, κενος τς νταποδόσεως οτος τς ύπομονς, κενος τς παρακλήσεως»(ΕΠΕ 8,166).

 

Για τη μελέτη ο Μέγας Βασίλειος στο παραινετικό σύγγραμμα με τίτλο «πρς τος νέους, πως ν ξ λληνικν φελοντο λόγων», όπου διαπιστώνουμε τον ελληνικό και χριστιανικό ανθρωπισμό, συνιστά: «Όπως ακριβώς οι μέλισσες πρέπει να χρησιμοποιείτε τα βιβλία. Διότι εκείνες ούτε σε όλα γενικά τα άνθη πηγαίνουν ούτε πάλι σε εκείνα που επιλέγουν, προσπαθούν να τα σηκώσουν ολόκληρα, αλλά αφού πάρουν ό,τι χρειάζεται για το έργο τους, το άλλο το αφήνουν στα άχρηστα. Και εμείς πρέπει να παίρνουμε από αυτά ό,τι σχετίζεται με τις πεποιθήσεις μας και συγγενεύει με την αλήθεια. Και όπως κόβοντας από την τριανταφυλλιά το άνθος παραμερίζουμε τ’ αγκάθια, έτσι και από τα βιβλία θα ωφεληθούμε με ό,τι είναι χρήσιμο και θα προφυλαχτούμε από το βλαβερό».

 

Ο Μέγας Βασίλειος συμβουλεύει τους παιδαγωγούς: «Είναι αποτελεσματικότερη η παιδαγωγία που γίνεται με λογικό και ήπιο τρόπο, παρά εκείνη που έχει ως αιτία της το θυμό και την οργή».

                                                                                                                     * «Το χρυσάφι δεν βρέθηκε για να δενόμαστε μ’ αυτό, αλλά για να λύνουμε τους δεμένους».  

 

* «Ο άρτος που κατακρατείς ανήκει στον πεινασμένο. Τα ρούχα που εσύ φυλάγεις στις αποθήκες σου ανήκουν σ’ αυτούς που δεν έχουν. Τα παπούτσια που μένουν αχρησιμοποίητα στο σπίτι σου ανήκουν στους ξυπόλυτους».      

 


       

 

                                                                                                       

2. Ο άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος, έχοντας υπόψη του την παρομοίωση του φίλου του Μ. Βασιλείου ότι η ζωή είναι ποτάμι που τρέχει ασταμάτητα, έλεγε: ποιος μπιστεύεται κα στηρίζει τ ζωή του σ πράγματα πο έρχονται κα παρέρχονται κα χάνονται εκολα, στν οσία δίνει μπιστοσύνη σ’ να ποτάμι πο δν σταματάει ποτέ. «στις περχομένοισι καί ρχομένοισι πέποιθε, ρεύματι πιστεύει ού ποτε σταμέν» (ΕΠΕ 9, 398).

 

* Να θεωρείς αυτή τη ζωή πανηγύρι, έλεγε ο άγιος Γρηγόριος. Αν την εκμεταλλευτείς σωστά, αν φερθείς σαν έξυπνος, φρόνιμος έμπορος, θα έχεις μεγάλο κέρδος. Διότι αντάλλαγμα των μικρών είναι τα μεγάλα και των ρεόντων και φευγαλέων, τα αιώνια. Με τα λίγα δηλαδή και παροδικά χρόνια της παρούσης ζωής μας μπορούμε, εάν τα ζήσουμε θεάρεστα, να κερδίσουμε την αιώνια Βασιλεία των Ουρανών. «Πανήγυριν νόμιζε τόνδε τόν βίον. ν πραγματεύη, κέρδος. ντάλλαγμα γάρ μικρν τά μείζω, καί ρέοντ’ ίδίων» (ΕΠΕ 9, 416).

 

  * «Μή θέλεις νά μέ πείσεις μέ τά λόγια, λλά μέ τά ργα. Μισ τή διδασκαλία πού εναι ντίθετη μέ τόν τρόπο ζως».

 

* Ο σεσωσμένοι. Χριστός δέν ποσύρει πό τόν κόσμο τούς «σεσωσμένους», λλά μαζί μέ ατούς καί δι’ατν σώζει τόν διο τόν κόσμο. «Θά σωθε κενος πού σώζει τούς λλους…» «Καθαρθναι δε πρτον, ετα καθάραι∙ σοφισθναι κα οτω σοφίσαι∙ γενέσθαι φς κα φωτίσαι∙ γγίσαι Θε κα προσαγαγεν λλους∙ γιασθναι κα γιάσαι…» 

 


 

 

 

3. Άγιος Ιωάννης Χρυσόστομος - Η Πρόνοια του Θεού:

«Είμαστε σε καλά χέρια!»

 

«Άραγε θα μπορούσε να υπάρξει πιο τρελή και ανόητη σκέψη απ’ αυτήν που υποστηρίζουν μερικοί, ότι μέσα στην τόση τάξη και αρμονία (που υπάρχει στη φύση) εμείς στερούμαστε την Πρόνοια του Θεού; Διότι όπως αυτός που υποστηρίζει ότι ο ήλιος είναι σκοτεινός και ψυχρός, αποδεικνύει με τον ισχυρισμό του αυτό πόσο ανόητος είναι, έτσι κι αυτός που αμφισβητεί την Πρόνοια του Θεού, φανερώνει ότι είναι πολύ περισσότερο ανόητος. Και όμως τολμούν μερικοί να υποστηρίζουν ότι οι δαίμονες διοικούν τις υποθέσεις μας. Τι να κάνω που έχεις φιλάνθρωπο Κύριο, ο Οποίος προτιμάει να βλασφημείται από σένα με τα λόγια αυτά, παρά να αναθέσει στους δαίμονες τις υποθέσεις σου και να σε πείσει έτσι πάνω στα πράγματα πως διοικούν οι δαίμονες. Τότε θα μάθαινες καλά την κακία τους, θα είχες προσωπική εμπειρία γι’ αυτό.»   

(γίου Ιωάννου Χρυσοστόμου, Πρς τος λέγοντας τι δαίμονες διοικοσι, ΕΠΕ 31,56)

 

* Όση ανάγκη έχουν τα φυτά από το νερό για να καρποφορήσουν, τόση ανάγκη έχει και ο άνθρωπος από την θεία προσευχή για να φέρει καρπό αρετής.

 

* Με τη μετάνοια σβήνουμε κάθε αμαρτία στο άπειρο πέλαγος της φιλανθρωπίας του Θεού.

 

* Δεν θα χρειάζονταν λόγια, αν έλαμπε η ζωή μας. Δεν θα χρειάζονταν δάσκαλοι, αν επιδεικνύαμε έργα. Κανείς δεν θα παρέμενε άπιστος, αν εμείς ήμασταν πραγματικοί χριστιανοί.

 


 

 

 

Τν Τριν τούτων γίων Πατέρων πρεσβείαις,

Χριστ Θες μν,

λέησον κα σσον μς.

 


 

 

 

 

Δόξα Πατρί… χος ατς πρς τ, Σήμερον Χριστς…

Σήμερον α ψυχαί, τν γηγενν ψονται κ γηνων. Σήμερον οράνιοι γίνονται, τν γίων ν τ μνήμ· α γρ πύλαι τν ορανν παίρονται, κα μν τ το Δεσπότου γνωρίζονται. Ο λόγοι τος λόγους κηρύττουσι, κα α γλσσαι τ θαύματα μέλπουσιν, μες δέ, πρς τν Σωτρα βομεν· Δόξα σοι Χριστ τ Θε, τος γρ πιστος ερήνη, δι τούτων γεγόνει.

 


 

 

κ τς ερς Μονς