Ἡ προσκύνησις τῆς Τιμίας ἁλύσεως τοῦ Ἁγίου καὶ ἐνδόξου Ἀποστόλου Πέτρου (16 Ἰανουαρίου)

Τν μέρα ατ τελομε τν προσκύνηση τς τιμίας λυσίδας το γίου ποστόλου Πέτρου, μ τν ποία τν δεσε κα τν ριξε στν φυλακ τετράρχης ρώδης, σύμφωνα μ τν ξιστόρηση το Εαγγελιστο Λουκ στς Πράξεις τν ποστόλων (Πράξ. ιβ΄ 1-19).

 


 

 

 

ρώδης βαλε τος ουδαίους κα συνέλαβαν τν πόστολο Πέτρο κατ τς μέρες τς ορτς τν ζύμων. Κα ταν τν πιασε, τν βαλε στν φυλακή. Τ νύκτα, πρν τν μέρα κατ τν ποία ρώδης μελλε ν τν παρουσιάσει στν λαό, πόστολος Πέτρος κοιμόταν μεταξ δύο στρατιωτν κα φρουρο φύλαγαν μπροστ στ κελί του. Ξαφνικ λθε  γγελος Κυρίου κα λαμψε φς στ κελί. φο κτύπησε τν πλευρ το Πέτρου, τν ξύπνησε κα το επε: «Σηκώθητι ταχέως. Κα πεσον α λύσεις ατο κ τν χειρν. Κα επεν γγελος πρς ατόν· Περιζώσθητι κα πόδησον τ σανδάλιά σου. Κα καμεν οτω. Κα λέγει πρς ατόν· Φόρεσον τ μάτιόν σου κα κολούθει μοι. Κα ξελθν κολούθει ατόν, κα δν ξευρεν τι τ γινόμενον δι το γγέλου το ληθινόν, λλ’ νόμιζεν τι βλέπει ραμα. φο δ πέρασαν πρώτην κα δευτέραν φρουράν, λθον ες τν πύλην τν σιδηρν τν φέρουσαν ες τν πόλιν, τις φ’ αυτς νοίχθη ες ατούς, κα ξελθόντες διεπέρασαν δν μίαν, κα εθς γγελος νεχώρησεν π’ ατο. Κα Πέτρος συνελθών ες αυτόν, επε· Τώρα γνωρίζω ληθς τι Κύριος ξαπέστειλε τν γγελον ατο κα μ λευθέρωσεν κ τς χειρς το ρώδου κα λης της λπίδος το λαο τν ουδαίων.».

 

Κάποιοι Χριστιανο εσεβες διαφύλαξαν ατ τν λυσίδα διαδοχικ π γενε σ γενεά, μέχρι πο τν μετέφεραν στν Κωνσταντινούπολη κα τν ναπέθεσαν στ να το γίου Πέτρου, πο βρίσκεται μέσα στ μεγάλη κκλησία, που τελετο κα Σύναξη το ποστόλου. λυσίδα ατ το ποστόλου κατανοεται πως κα ο εκόνες στν κκλησία μας, ς μέσα ναγωγς πρς τος γίους. « τιμ π τ πρωτότυπον διαβαίνει».

 

σιος Νικόδημος γιορείτης σημειώνει: «κ το ποστολικο γρ κείνου κα πανιέρου σώματος, λαβε τν γιαστικν κα θαυματουργν χάριν λυσις ατη, τ ν γιάζη δηλαδ κείνους, πού τν προσκυνον μετ πίστεως, κα ν λύη π τ δεσμ κάθε κακο κα σθενείας».

 

Ως εκ τούτου και η υμνολογία της Εκκλησίας μας επαληθεύει τον λόγο του Κυρίου στον Πέτρο: «ντως ληθες ο λόγοι σου Δέσποτα, ος πεφήνω επών: πιστεύων ες μέ, κα μείζονά μου ργα ργάζεται».   (δή θ΄ κ τς ορτς)

 

 

πολυτίκιον. χος δ’.

Τν ώμην μ λιπών, πρς μς πεδήμησας, δι’ ν φόρεσας τιμίων λύσεων, τν ποστόλων πρωτόθρονε· ς ν πίστει προοκυνοντες δεόμεθα, τας πρς Θεν πρεσβίαις σου, δώρησαι μν τ μέγα λεος.

 


 

 

 

Κοντάκιον. χος β’. Τ νω ζητν.

πέτρα Χριστός, τν πέτραν τς πίστεως, δοξάζει φαιδρς, τν Μαθητν τν πρωτόθρονον· συγκαλε γρ παντας, ορτάσαι Πέτρου τ θαύματα, τς τιμίας λύσεως, κα νέμει πταισμάτων τν συγχώρησιν.

 


Μεγαλυνάριον

Σύνδησον γάπ ελικρινε, Πέτρε κορυφαε, φιλήσας Χριστν θερμς, τος τν  λυσίν σου, σεμνς σπαζομένους, πόστολε θεόπτα, κα σ δοξάζοντας.

 


 

 κ τς ερς Μονς