Εγκύκλιος Ιεράς Μητροπόλεως για τα Χριστούγεννα 2020

 ν ερ Πόλει Μεσολογγίου τ 9 Δεκεμβρίου 2020

ριθ. Πρωτ.: 975     

                                               

ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ 2020

Π Ο Ι Μ Α Ν Τ Ο Ρ Ι Κ Η  Ε Γ Κ Υ Κ Λ Ι Ο Σ

(ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ  ΥΠ’ ΑΡΙΘ. 136)

 

Ο  ΧΑΡΙΤΙ  ΘΕΟΥ  ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ  ΚΑΙ  ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ  ΚΟΣΜΑΣ ΤΗΣ  ΑΓΙΩΤΑΤΗΣ  ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ  ΑΙΤΩΛΙΑΣ  ΚΑΙ  ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ

 


 

 

Πρός  τόν  ερόν  κλρον,  τίς  μοναστικές  δελφότητες  καί  τόν  εσεβ  λαό  τς  καθ’  μς  θεοσώστου  ερς  Μητροπόλεως.

 

γαπητοί  πατέρες  καί  δελφοί,

«Χριστς γεννται δοξάσατε…» .

 

πως ναστρος ορανς τν νύκτα προσελκύει κα συγκεντρώνει τ βλέμματα τν νθρώπων, τσι κα Σαρκωθείς Θεός μας, Κύριος ησος Χριστός, πείρως περισσότερο λκύει τ βλέμματα λου το κόσμου π τς δημιουργίας μέχρι σήμερα. λκύει τ νδιαφέρον τν νθρώπων, τν γάπη τ μσος τους, τν μολογία τν ρνησί τους.

 

πρτος τν ποον ντίκρυσε μ τ μάτια του νθρωπος, πρτος τν ποον σκέφθηκε μ τ λογικό του κα λάτρευσε μ βαθει εγνωμοσύνη, ταν Πλάστης του, πανάγαθος Θεός. Πανευτυχς ζοσε στν πίγειο παράδεισο τς δμ τενίζοντας κα πακούοντας τν Πλάστη του.

 

Ατ μως ετυχία χάθηκε. Γιατί; Διότι νθρωπος χασε τν Πλάστη του, τν Θεό του, φο διος παυσε ν προσβλέπ κα ν στηρίζεται στν παντοδυναμία κα τν γάπη Του. Μ τν παρακο κα τν πτσι μεινε στν νθρωπο νάμνησι τς ετυχίας, λλ κα νοσταλγία τς λυτρώσεως. Μ τν παρακο κα τν πτσι νθρωπος δν βρκε τν θέωσι κα τν ετυχία, λλ τν θόλωσι, τν σύγχυσι κα τν θλιότητα. φθασε σ φοβερ δειν κα κτηνώδεις παραβάσεις. «νθρωπος ν τιμ ν ο συνκε, παρασυνεβλήθη τος κτήνεσι τος νοήτοις κα μοιώθη ατος» , τονίζει τ ερ Ψαλτήριον.

 

τσι ο νθρωποι πρ Χριστο, χωρς φς κα βοήθεια, πέφεραν, στέναζαν, πονοσαν, κλαιγαν, ζητοσαν κα ποθοσαν τν λύτρωσι.

 

ποιος μελετάει τ βιβλία τν ρχαίων λαν νατολς κα δύσεως, διαπιστώνει τι π τ πλήθη τν νθρώπων ξερχόνταν κραυγ δύνης, λλ κα κραυγ νοσταλγίας κα λπίδος. Καταπλήσσεται μάλιστα κανες ταν μελετ χρησμος κα παραδόσεις τν τότε λαν. Ζητοσαν λοι λυτρωτ κα τόνιζαν τι λυτρωτς θ λθη γι ν συντρίψει τν «φοβερ φι» κα ν λευθερώση τν νθρωπότητα. Μπορε ο εδωλολάτρες ν μιλοσαν θολ κα όριστα, μως λοι μιλοσαν μ προσμον κα λαχτάρα γι τν λευσι το λευθερωτο. Εναι θαυμαστ τ τι ο ξ νατολν περίμεναν τν λυτρωτ κ δυσμν, ο δ κ δυσμν τν περίμεναν π νατολν. Φανερ τι συνέκλιναν στν Μέση νατολή, στν Βηθλεέμ.

 

Ο προφτες μίλησαν πι καθαρά, συγκεκριμένα κα μ λεπτομέρειες, γι τν ρχόμενο Μεσσία. Παρότι ζοσαν νάμεσα σ κόσμο καθήμενο «ν σκότει κα σκι θανάτου»  πειδ ταν θεοσεβες, θεόληπτοι «π πνεύματος Θεο φερόμενοι»  προσέβλεπαν στν ρχόμενο Σωτρα προφήτευσαν, προανήγγειλαν κα προδιέγραψαν τ μέγα της εσεβείας μυστήριον.

 

«δο παρθένος ν γαστρ λήψεται κα τέξεται υἱὸν κα καλέσεις τ νομα ατο μμανουήλ» . «Παιδίον γεννήθη μν υἱὸς κα δόθη μν… θαυμαστς σύμβουλος, θες σχυρός, ξουσιαστής, ρχων ερήνης…»  προφητεύει προφήτης σαΐας, κτακόσια χρόνια πρ Χριστο.

 

Κα προφήτης Βαροχ, λέει: «οτος Θες μν, ο λογισθήσεται τερος πρς ατόν, μετ τοτο π τς γς φθη κα τος νθρώποις συνανεστράφη» .

 

προφήτης Μιχαίας, πτακόσια πενντα χρόνια πρν π τ γέννησι το Χριστο ς νθρώπου, προφητεύει κριβς τν Βηθλεμ ς τόπο τς γεννήσεώς Του: «κα σ Βηθλέεμ γ ούδα οδαμς λαχίστη ε ν τος γεμόσιν ούδα… κ σο ξελεύσεται γούμενος στις ποιμανε τν λαόν μου» .

 

Σέ λη τν πρ Χριστο ποχ, λων τ βλέμματα, στω κα μ διαφορετικ τρόπο, προσέβλεπαν στν ρχόμενο Λυτρωτ. λοι ζοσαν μ τν προσδοκία, μ τν νοσταλγία το ρχομο Του.

 

νοσταλγία κα προσδοκία γιναν πραγματικότητα. «τε λθε τ πλήρωμα το χρόνου ξαπέστειλε Θες τν υἱὸν ατο, γενόμενον κ γυναικός» .





Ο νθρωποι τς Καινς Διαθήκης δν τν προσμένουν δν τν προφητεύουν, τν χουν δη νάμεσά τους τν Λυτρωτή.

 

Πς μως τν δέχθηκαν; προφήτης Συμεν Θεοδόχος επε στν Παναγία μας κατ τν παπαντ το Κυρίου: «δο οτος κεται ες πτσιν κα νάστασιν πολλν… κα ες σημεον ντιλεγόμενον» . Θεάνθρωπος Χριστς γινε πτσι τν πίστων, τν μ πεπιστευκότων σ’ Ατν, γινε κα νάστασι, ζωή, λύτρωσι, ετυχία, χαρά, σωτηρία γι σους προσέβλεψαν κα πήκουσαν στ ερ Εαγγέλιο.

 

Τ ποδεικνύει δισχιλιετς σταυρωμένη ζω τς ρθοδόξου κκλησίας. Ν ναφέρουμε τος γίους ποστόλους; ταν ο πρτοι κα μεσοι μαθητς το Κυρίου. Σ’ ατος νέθεσε Χριστς μετά τν νάστασί Του, ν κηρύξουν τ Εαγγέλιο, τ Μήνυμα τς ναστάσεως. Ο σημοι κα γράμματοι γιναν ο πόστολοι, ο οκουμενικο διδάσκαλοι κα ο ναμορφωτς τς οκουμένης. Μπορε κανες ν τ μφισβητήση; «πόθησαν τν Χριστ κα σκύβαλα γήσαντο πάντα να Ατν κερδήσωσι» . Κα Κύριος δι τν ποστόλων «παρέσχε τ κόσμ φς, άματα, ερήνη, ζωή, χαρά» .

 

Ν μιλήση κανες γι τος γίους κα θεοφόρους πατέρες, γι τος μάρτυρες, τος σίους κα τος νεομάρτυρες; λήθεια μπορε κανες ν ναφέρ, ν ποδείξη πι λαμπρούς, φωτισμένους, καλλιεργημένους, χρήσιμους, ερηνικούς, πι χαρούμενους κα ετυχισμένους νθρώπους στ γ π τος γίους μας, το Χριστο τος γίους;

 

νέδειξε κανείς, γαπητο, γίους πως νέδειξε σαρκωθείς Θεός μας; Δν ναδεικνύει νηπιάσας Κύριος μόνο γίους, λλ κα κατ χάριν Θεούς. Ατς «νηνθρώπησεν να μες θεοποιηθμεν» (γινε νθρωπος γι ν γίνουμε μες Θεοί) λέει Μέγας θανάσιος. Γι’ ατ κα ερς Χρυσόστομος πανηγυρίζει λέγοντας: «Θες π γς φθη (φανερώθηκε). Χαίρομεν τοίνυν κα γαλλιώμεθα». Κα συμπληρώνει μέγας Θεολόγος Γρηγόριος: «Χριστς γεννται, δοξάσατε. Χριστς π γς, ψώθητε. Εφραινέσθωσαν ο ορανοί, γαλλιάσθω γ».

 

Σήμερα, λλ κα πάντοτε, μπορον ν συγκριθον ο νθρωποι πο ζον μ πακο στ ερ Εαγγέλιο κα τ συνειδητ ζως τς κκλησίας μας μ τος χωρς Χριστ κα θεία Χάρι νθρώπους; Θ ταν σχημη κοινωνία μας ν τν κατοικοσαν λο γιοι νθρωποι; Δέν θ δημιουργονταν τ σημεριν προβλήματα τς συγχύσεως, τς καταστασίας, τς ποκρισίας, τς καταδυναστεύσεως, τς τρομοκρατίας, τς νισότητος, τς πείνας, τς θλιότητος, ν λοι ο νθρωποι προσέβλεπαν στν Σωτρα τς Βηθλεμ κα ζοσαν ελικριν τ Εαγγέλιο.

 

Σήμερα, στν καιρ τς Καινς Διαθήκης, χουμε κα κείνους τούς νθρώπους, πο γωπαθες, σκληροί, νάλγητοι, ξυπνοι, τάχα μόνο γι τ γώ τους, ποστράφηκαν τν γεννηθέντα Κύριο, τν μίσησαν, τν πολέμησαν, τν δίωξαν κα τν διώκουν, μαζ μ λους τος γνησίους κολούθους Του χριστιανούς. λοι ατοί, ποις ρετς μς παρουσίασαν κα μς παρουσιάζουν; Ποι φέλεια κα προσφορ θυσίας, νιδιοτελ, δωσαν στν λα το Θεο; Πόσο στήριξαν κα στηρίζουν συνειδητ τν ρθοδοξία, τν πατρίδα, τν ληθιν οκογένεια, τς αώνιες κα ληθινς ξίες, τ δανικ; Πόσο τ προσέφεραν λα ατ μ γάπη στ δοκιμαζόμενη νεότητα;

 

Ατο πο πραν τ βλέμματά τους π τν Χριστ, πο Τν πολέμησαν κα Τν πολεμον, φανίσθηκαν, χάθηκαν, λησμονήθηκαν πως ρώδης, Νέρων, Διοκλητιανός, ουλιανς Παραβάτης, λλ κα τόσοι λλοι πολλο νεώτεροι.

 

«Χριστς γεννται δοξάσατε»!

 

Γι μία φορ κόμη σήμερα, γαπητοί, τ Χριστούγεννα μς διακηρύσσουν τι Υἱὸς κα Λόγος το Πατρός, νας τς γίας Τριάδος, φόρεσε τ σάρκα μας, φερε τ Φς μέσα στν κόσμο, καθάρισε τν κόσμο π τν κτηνωδία τς πρ Χριστο ποχς, λλ καθάρισε κα καθαρίζει τν καταστασία τς καρδις μας ταν μες προσβλέπουμε μ πίστι στν θεότητά Του, στ θεία Του Χάρι.

 

Ναί, σήμερα, πο ο χθρο το Χριστο μας θέλουν ν φέρουν τν θλιότητα τς χωρς Χριστ ποχς, μες μν πάρουμε τ βλέμμα τς καρδις μας, τν πίστι μας, τν γάπη μας, τν ποταγή μας π τν Χριστό κα Θεό μας· γι ν μεταμορφωθομε κα ν ζήσουμε ες τν αἰῶνα. μήν.

 


 

 

Μέ τήν γάπη το ταπεινο μας Χριστο,

Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ

† Ο ΑΙΤΩΛΙΑΣ  ΚΑΙ  ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ  ΚΟΣΜΑΣ