Άγιος Ιωάννης ο Θεολόγος – Ο ηγαπημένος μαθητής – Ο Ευαγγελιστής της Αγάπης

  Ο Άγιος Ιωάννης ο Θεολόγος συνέγραψε το Ευαγγέλιο, τρεις Καθολικές Επιστολές και την Αποκάλυψη, που περιλαμβάνονται στα βιβλία της Καινής Διαθήκης. Το Ευαγγέλιο και οι επιστολές του Ιωάννη απαρτίζουν τη βασική αρχή που διέπει τη χριστολογία του, πώς ο Χριστός μόνος φανερώνει τον Θεό και εξηγεί τα περί Θεού (ω. 1,18). Και απώτερος σκοπός του είναι να πιστέψει ο κόσμος ότι ο Χριστός είναι ο Υιός του Θεού (ω. 20, 31). Στην Αποκάλυψη τελειώνει με τη βεβαιότητα της Δευτέρας Ελεύσεως του Χριστού και τον πόθο των πιστών για τον ερχομό του Χριστού. «Να ρχομαι ταχύ, μήν, να, ρχου Κύριε ησο» (ποκ. 22,20).

 


 

 

Ο Άγιος Ιωάννης ονομάζεται Μαθητής της Αγάπης και ήταν πραγματικά, διότι αγάπησε απόλυτα τον Χριστό και αγαπήθηκε από τον Χριστό. Στην Α΄ Καθολική Επιστολή του αναλύει την έννοια της χριστιανικής Αγάπης. Στο έργο του αναφέρεται συχνά στην αγάπη προς τον Θεό και στους ανθρώπους. Σταχυολογούμε ορισμένους λόγους:

 

* Μας ομιλεί για την κορυφαία αρετή της αγάπης, και λέγει πως ο ίδιος ο Θεός είναι αγάπη και όποιος έχει αγάπη έχει μέσα του τον Θεό. «Ο Θες γπη στ, κα μνων ν τ γπ ν τ Θε μνει κα Θες ν ατ. (Α' Ιωάν 4.17)

 

*Απόδειξη της αγάπης προς τον Θεό είναι το να τηρούμε τον λόγο του και τις εντολές του « χων τς ντολς μου κα τηρν ατς, κενς στιν γαπν με· (Ιωάν. 14,21), όπως δίδαξε και ο ίδιος ο Κύριος όταν είπε: «ντολν καινν δδωμι μν να γαπτε λλλους, καθς γπησα μς να κα μες γαπτε λλλους». «ν τοτ γνσονται πντες τι μο μαθητα στε, ἐὰν γπην χητε ν λλλοις» (Ιωάν. ιγ' 34-35).

 

*  Γι' αυτό λέγει ο αγαπημένος μαθητής, «ἐάν τις επ τι γαπ τν Θεν, κα τν δελφν ατο μισ, ψεστης στν· γρ μ γαπν τν δελφν ν ἑώρακε, τν Θεν ν οχ ἑώρακε πς δναται γαπν; (Α' Ιωάν. 4,20)

 

 


 

 

* Ακόμη λέγει πως « λγων ν ατ μνειν φελει, καθς κενος περιεπτησε, κα ατς οτω περιπατεν» (Α' ωάν. 2,6).

 

* «μ γαπτε τν κσμον μηδ τ ν τ κσμ» (Α' Ιωάν. 2,15).

 

*Όταν ο Ιωάννης άκουσε στην Πάτμο αστραπές και βροντές με την παρουσία του Θεού στο σπήλαιο της Αποκαλύψεως, δεν φοβήθηκε καθόλου. Επειδή είχε τέλεια αγάπη στον Θεό έδιωχνε τον φόβο από την καρδιά του, όπως ο ίδιος είπε: « τέλεια γάπη ξω βάλλει τόν φόβον» (Α΄ ωάν. 4,18).

 

*Στην Έφεσο ο Ιωάννης, πέρασε την υπόλοιπη ζωή του μέχρι εκατόν πέντε ετών που μετέστη. Κι πειδή δεν μπορούσε πια να τους διδάσκει με πολλά λόγια, επαναλάμβανε τη φράση: «Τεκνία μου γαπτε λλήλους» και συμπλήρωνε: «Ατή εναι ντολή το Κυρίου μας καί ταν κάνετε τοτο, εναι ρκετό».

 

*Ο Ευαγγελιστής της Αγάπης, όπως όλοι οι Απόστολοι του Χριστού, δεν ομιλούσαν απλώς, αλλά με τα έργα τους επικύρωναν τα λόγια τους. Ο άγιος Κλήμης Αλεξανδρείας διηγείται για τον Ευαγγελιστή Ιωάννη το ακόλουθο περιστατικό: «Ο άγιος Ιωάννης είχε βαπτίσει κάπου στη Μικρά Ασία έναν νεαρό, πρώην ειδωλολάτρη, στον οποίον εμπιστεύτηκε τη φροντίδα της τοπικής επισκοπής, ενώ εκείνος έφυγε για να κηρύξει το Ευαγγέλιο. Όμως, κατά την απουσία του Ιωάννη, ο νέος αυτός διεφθάρη και άρχισε να πίνει και να κλέβει· έγινε μέλος μιας συμμορίας ληστών, οι οποίοι δρούσαν στα δάση, επιτιθέμενοι σε ανθρώπους τους οποίους κατέκλεβαν. Όταν μετά από λίγο καιρό επέστρεψε ο Ιωάννης άκουσε από τον επίσκοπο τι είχε συμβεί με το νεαρό. Αμέσως ο Απόστολος, χωρίς να χάσει χρόνο, βρήκε ένα άλογο και οδηγό κι έσπευσε στο δάσος όπου θα συναντούσε τους ληστές.

 


 

 

Ο άγιος, αναζητώντας, τους βρήκε και ήρθε αντιμέτωπος με τον αρχηγό της συμμορίας. Μόλις ο νεαρός αναγνώρισε τον Ιωάννη, έτρεξε αμέσως να κρυφτεί. Παρά την προχωρημένη ηλικία του ο Ιωάννης τον κυνήγησε. Μολονότι γέρων, τον πρόφθασε και τον έπιασε. Ο νεαρός έπεσε στα πόδια του Αποστόλου ντροπιασμένος, αδυνατώντας να τον κοιτάξει κατάματα. Ο Ιωάννης τον αγκάλιασε και τον φίλησε, όπως ο ποιμένας που βρίσκει το χαμένο του πρόβατο. Ο άγιος τον έφερε πίσω στην πόλη και τον βεβαίωσε εκ νέου στην πίστη, στερεώνοντάς τον στην ενάρετη ζωή. Αφού ευαρέστησε τον Θεό με τη ζωή του, ο άνδρας αυτός εισήλθε εν καιρώ στην ανάπαυση του Κυρίου».

 

Κατά τον Ευαγγελιστή της Αγάπης, η αγάπη δεν είναι μόνο λόγια, αλλά και έργα. «Τεκνα μου, μ γαπμεν λγ μηδ τ γλσσ, λλ᾿ ν ργ κα ληθείᾳ» (Α΄Ιωάν. 3,18).

 


 

 

πολυτκιον  χος β΄.

πστολε Χριστ τ Θε γαπημνε, πιτχυνον, ῥῦσαι λαν ναπολγητον, δχετα σε προσππτοντα, πιπεσντα τ στθει καταδεξμενος, ν κτευε, Θεολγε, κα πμονον νφος θνν διασκεδσαι, ατομενος μν ερνην, κα τ μγα λεος.

 


 

κ τς ερς Μονς