Οσίου Παϊσίου Αγιορείτου Λόγοι

  « μετνοια βοηθει ν ξαφανισθ τ κακ»

 



ταν ζητομε μετνοια π τν Θε γι τν κσμο, ν βζουμε κα τν αυτ μας μσα σ' ατος πο χουν φταξει κα ν μ λμε: «Βοθησε τν κσμο πο εναι μαρτωλς». Ο Τρες Παδες γεννθηκαν στν αχμαλωσα, κα μως δν επαν «τ φταμε μες;», λλ επαν: «Δικαως πθαμε, πρεπε κα περισστερα ν πθουμε». Μιλοσαν σν ν ταν π ατος πο παρβησαν τς ντολς το Θεο πρν π τν Βαβυλνια αχμαλωσα, σν ν ταν κα ατο συμμτοχοι στν μαρτα, ν ταν μτοχοι, φο δν εχαν κμη γεννηθ. Πσο μ συγκινε προσευχ πο καναν, ταν βρσκονταν μσα στ καμνι! «Δκαιος ε, Κριε, π πσιν ος ποησας μν... τι μρτομεν κα νομσαμεν... Κα νν οκ στιν μν νοξαι τ στμα μν. Μ δ παραδης μς ες τλος... κα μ ποστσς τ λες σου φ᾿ μν δι βραμ τν γαπημνον π σο». Δηλαδ, «δκαια μς τιμωρες, Κριε, γιατ μαρτσαμε, λλ μνο γι χατρι το βραμ πο τν γαπς, γιατ δν μρτησε, μ μς γκαταλεπης». βαζαν κα τν αυτ τους μσα στος μαρτωλος, κα τ πστευαν, γι' ατ γινε τ καμνι δροσι. ν τν εδωλολτρη πο πγε ν δ τ καμνι, τν πραν ο φλγες.



 

νθρωπος, ν δν δουλεη τσι, ρχζει συνχεια ν δικαιολογται. « διβολος μ βαλε κα μρτησα» « δμ φταει, Εα φταει· δν φταω γ». νας θεολγος μο επε μι φορ: «Κα τ χρωστμε μες τρα ν ταλαιπωρομαστε ξ ατας τς Εας;». «Ελογημνε νθρωπε, το λω, σ πειρζει ατ γι ν σωθς;». Τ φταει δμ καημνος Εα φουκαριρα; να σφλμα καναν κα πσους αἰῶνες ταν στν δη, ν μς ρθε Χριστς κα μς λτρωσε. «βδομηκοντκις πτ φορς ν μαρτσετε κα μετανοσετε, επε, σς συγχωρω!». Χιλιδες φορς μαρτνουμε κα Χριστς μς συγχωρει –ρκε ν μετανοομε ελικριν–, κα ν λμε τι φταει δμ κα Εα; Κα ν δτε δν βζουν τ νομα Εα – ν δσουμε τ νομα Εα σ μι δελφ, τολχιστον Ζω, ν εναι δσκολο Εα! Μ εναι πολ δικημνη! Ατ εναι μνα μας, μητρα λου το κσμου, κα οτε κν τ νομ της δν θλουμε ν κοσουμε. Κα τν κατρα, στν οσα, στν διβολο τν δωσε Θες. «Κα φις ταν φρνιμος». Μπκε διβολος στ φδι, γι ν ξεγελση τν νθρωπο. Κα βλπεις, λοι τ βζουν μ τν Εα, τι ατ μς χαντκωσε, ν θ μασταν μι χαρ στν Παρδεισο, ν δν γινταν παρβαση! ν κα μς μς λεγε Χριστς, «φο σφλατε μα φορ, θ πτε τσους αἰῶνες στν δη», , ττε ν λεγε κανες κτι!... Τ χριστος κσμος!

 

Πντως μετνοια εναι μεγλη πθεση. Δν χουμε καταλβει τι νθρωπος μ τν μετνοια μπορε ν λλξη τν πφαση το Θεο. Δν εναι μικρ πργμα ατ, ν χη ττοια δναμη νθρωπος. Κνεις κακ; Θες σο δνει σκαμπιλκι. Λς «μαρτον»; Σταματ κα σο δνει ελογες. ταν δηλαδ συνρχεται τ τακτο παιδ, μετανο κα δρεται π τν συνεδησ του, ττε Πατρας του τ χαϊδεει μ γπη κα τ παρηγορε. Ο σραηλτες, πειδ εχαν ξεφγει π τς ντολς το Θεο, ζησαν στν αχμαλωσα βδομντα πντε χρνια. Κα τελικ, ταν μετανησαν, παρουσιζεται βασιλις Κρος, πο τολμ ν π κανες τι φνηκε καλτερος π τος υος το σραλ, ο ποοι εχαν μολνει τ ερ πο εχαν γι τς θυσες. Το λλαξε τ μυαλ Θες κα τν κανε ν πιστεη στν Θε το Ορανο. τσι φησε τος σραηλτες λεθερους, τος δωσε χρματα, ξυλεα γι τν Να, τος φτιαξε τ τεχος τς ερουσαλμ κα δειξε ττοια καλωσνη κα ττοια ελβεια, πο δν δειξαν κατ κποιον τρπο οτε ο σραηλτες. Κα λα ατ, γιατ μετανησε κα λλαξε λας. Πσο βοηθει μετνοια, γι ν ξαφανισθ τ κακ!



 

Τ βιβλα τν Μακκαβαων ν τ διαβσετε λα. Εναι πολ δυνατ. Τ διαταγ εχε δσει βασιλις! Ν καταπατσουν ο λφαντες τος σραηλτες! Πγαν ο λλοι, τομασαν τν τελετ, πτισαν πεντακσιους λφαντες μ δυνατ κρασ κα λιβανωτ, γι ν τος ξαγρισουν, κα περμεναν τν βασιλι ν παρουσιασθ, γι ν ρχσουν τν τελετ. λλ βασιλις εχε ξεχσει τν διαταγ πο δωσε. Πηγανει λεφαντρχης ν εδοποιση τν βασιλι, γιατ δν εχε παρουσιασθ κμη. «Βασιλι, το λει, σ περιμνουμε. λα τ χουμε τοιμα· τος λφαντες, τος ουδαους, ο προσκαλεσμνοι περιμνουν». «Ποις σς επε ν κνετε ττοιο πργμα;», το λει! Φωνς, πειλς... Κα ατ δν γινε μι φορ λλ τρες . Μικρ πργμα ταν ν ξεχση βασιλις τν ντολ πο εχε δσει διος; Κα χι μνον ατ, λλ τελικ λλαξε λη τν στση του πρς τος ουδαους. λη βση κε εναι: Ν μετανοση κσμος.

 

 – Γροντα, ο σλλογοι ερνης πο δρονται π διφορα κρτη βοηθον γι τν ερνη στν κσμο;

 

ξαρτται. Εναι κα μερικο πο ξεκινον μ καλ διθεση. λλ, ταν μαζεωνται τ μγοι, τ πυρολτρες, τ Προτεστντες, να σωρκρη δν βρσκεις–, γι ν φρουν τν ερνη στν κσμο, πς ν βοηθσουν; Θες ν μ συγχωρση, ατ εναι κουρελοδες το διαβλου. Γνεται ερνη μ μαρτωλ συνεταιρισμ; Πς μπορε ν ρθη ερνη, ταν ο νθρωποι δν συμφιλιωθον μ τν Θε; Μνον ταν συμφιλιωθ νθρωπος μ τν Θε, ρχεται κα σωτερικ ερνη κα ξωτερικ. Γι ν συμφιλιωθ μως νθρωπος μ τν Θε, πρπει ν ρθη σ συνασθηση, ν μετανοση, ν ζ σμφωνα μ τς ντολς το Θεο, κα ττε ρχεται Χρις κα ερνη το Θεο μσα του, πτε μπορε ν βοηθση κα γι τν ερνη γρω του.

 

 ΠΗΓΗ: Αγίου Παϊσίου Αγιορείτου,

ΛΟΓΟΙ Β΄ «Πνευματική Αφύπνιση», σ. 196-197.




 

πολυτκιον. χος δ’. Ταχ προκατάλαβε.

Πασιε γέγονας, τν σκητν κρηπίς, το θωνος κλέϊσμα, κα Σουρωτς τροφός, Κονίτσης τ καύχημα, σ γρ π τ χνη, ρσενίου δεύσας, εληφας χαρισμάτων, τν πληθν Παρακλήτου, φθόνως τος σ τιμσιν, παρέχων τ πρόσφορα.



 

κ τς ερς Μονς