Αγίου Νικοδήμου Αγιορείτου – Προς μετανοούντα

 «ξολολογεσθε λλήλοις τ παραπτώματα». Πανάγαθος Θεός, καθς ες τν τάξιν τς φύσεως, δν προνόησε ν γινόμεθα μόνον ες τν ζων γιες, λλ᾿ προνόησεν κόμη κα τ ν ναλαμβάνωμεν πάλιν τν γείαν, ταν σωματικς σθενήσωμεν, μ αματικ λουτρά, κα διάφορα ατρικά. Τοιουτοτρόπως δέ, κα δι τν πνευματικν γείαν, δν προνόησε τ ν ναγεννώμεθα μόνον πνευματικς δι το γίου Βαπτίσματος, λλ᾿ προνόησεν, ες τ ν ναλαμβάνωμεν κα πάλιν τν πνευματικν γείαν, ταν ψυχικς σθενήσωμεν, μ να καθαρτικν λουτρόν, κα ατρικν θαυμάσιον. Κα τοτο δν εναι λλο, π τ Μυστήριον τς ερς ξομολογήσεως.

 




Διότι ξομολόγησις, εναι πράγματι να λουτρόν, μέσα ες τ ποον σαι ψυχα λούονται, ξέρχονται παρευθς λαφρόμεναι π τ βάρος τς μαρτίας πο σηκώνουν. Εναι να λουτρόν, μέσα ες τ ποον κπλύνονται κα φανίζονται λοι ο μολυσμο τν πλημμελημάτων, κατ τν θεον Χρυσόστομον: « μολογία τν μαρτημένων, φανισμς γίνεται τν πλημμελημάτων». Κα να λουτρόν, πο γίνεται δι τος μετανοοντας, εναι να λλο Βάπτισμα, δυσκολότερον μν π τ πρτον Βάπτισμα, ναγκαον μως δι τν σωτηρίαν, ς κα κενο, κατ τν Θεολόγον Γρηγόριον: «Οδα κα δεύτερον τι (Βάπτισμα) τ δι δακρύων, λλ᾿ πιπονώτερον».

 

π δ τ λλο μέρος, ξομολόγησις εναι να ατρικν τόσον δραστικόν, ες τρόπον στε, ν τ μ ξαλειφθ κάθε δηλητήριον τς θανασίμου μαρτίας, ποία εναι να κακν πειρον. Κα φανίζει μν κάθε όρατον σθένειαν, παναγυρίζει δ ες τν ψυχν τν προτέραν γείαν κα χάριν. Εναι να ατρικν πο μεταβάλλει ατοστιγμε τν μαρτωλν ες να ραιόμορφον γγελον, κε πο τον πρ τς μαρτίας, κα οχ μεταμορφωμένον π τν μαρτίαν, ς να διάβολον σν τν ούδαν. «Κα ξ μν ες διάβολος στί» (ωάν. 5. 70.) Κα ν συντομί, που μεταβάλλει τν μαρτωλν π κατάδικον ες λεύθερον, π σαρκικν ες πνευματικόν, π δολον τς μαρτίας, ες υἱὸν το Θεο, κα π νοχον τς αωνίου κολάσεως, ες κληρονόμον τς ορανίου Βασιλείας Του. Δηλαδή, εναι να ατρικόν, πο δι τ περφυσικ ποτελέσματα πο νεργε, περβαίνει λα μαζ τ ργα τς φύσεως. πειδή, δικαίωσις πο χαρίζει ες τν ψυχν το μαρτωλο, εναι ργον πείρως μεγαλύτερον, π τ ἐὰν θελε ν δημιουργήσ Θεός, ναν λλον νέον κόσμον.

 

λλ᾿ τς δυστυχίας! Τ καθαρτικν τοτο λουτρόν, κα τ θαυμαστν τοτο ατρικόν, ψυχωφελεστάτη λέγω ξομολόγησις, γινε σήμερον ες τος Χριστιανούς, να Μυστήριον λίαν πουσιδες κα κ περισσο, ο ποοι νομίζοντες τι δν καθαρίζονται ες ατ τ λουτρόν, λλοι μν π ατούς, δν ξομολογονται τελείως, ξομολογονται σπανίως, γαπντες ο ταλαίπωροι καλύτερα ν κυλίωνται σν τ ζα μέσα ες τν μαρτίαν, παρ ν τρέξουν ες τοτο τ λουτρόν, κα ν καθαρισθον· τεροι δ, οτε μ τν πρέπουσαν ξέτασιν τς συνειδήσεως κα τν μαρτιν τους ξομολογονται, οτε μ τν πρέπουσαν συντριβν κα κατάνυξιν, οτε μ μίαν ποφασιστικν γνώμην ες τ ν προσέχουν ν μν μαρτήσουν πλέον, ες τ ποα, μία τοιαύτης τοιμασίας εναι κα τ συστατικ τς Θεαρέστου ξομολογήσεως. λλ ξομολογονται νεξετάστως, νευ κατανύξεως, χωρς πόφασιν το ν γίνουν καλύτεροι, κα πλς, κατ συνήθειαν κα μόνον, διότι ρχεται τ Πάσχα, Χριστούγεννα, Θεοφάνεια. Τοιουτοτρόπως δ ξομολογούμενοι ο ταλαίπωροι, κα νομίζοντες τι καλς ξομολογονται, μεγάλως ζημιώνονται κα μαρτάνουν…  




                      

Επίλογος

Περαίνω, κα πισφραγίζω τν συμβουλν ταύτην μ τοτα τ λόγια: Πατρ       πέμψας τν Πρόδρομον ωάννην ες τ ν βαπτίζ, κήρυξε δι το στόματος κείνου ες τος μαρτωλούς, «Μετανοετε». Υός, ταν φανερώθη ες τν κόσμον, τοτον τν λόγον βαλεν ρχν κα θεμέλιον το κηρύγματός Του, «Μετανοετε». Τ Πνεμα τ γιον, ταν κατέβη ν εδει πυρίνων γλωσσν, τοτον τν λόγον λάλησε δι το ποστόλου Πέτρου, «Μετανοετε» (Πράξ. β 38). Τρες εναι ο μαρτυροντες, κα τν τριν μαρτυρία στν ληθής, μλλον δ ατοαλήθεια. Λοιπόν, μαρτωλο σύντροφοί μου: «Μετανοετε, Μετανοετε, Μετανοετε. γγικε γρ Βασιλεία τν Ορανν».

 

 

ΠΗΓΗ: ΕΚΔΟΣΙΣ ΑΔΕΛΦΟΤΗΤΟΣ ΚΑΡΤΣΩΝΑΙΩΝ - ΚΑΛΥΒΗ ΑΓΙΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΥ - ΙΕΡΑ ΣΚΗΤΗ ΑΓΙΑΣ ΑΝΝΗΣ - ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ - ΠΡΟΣ ΜΕΤΑΝΟΟΥΝΤΑ



 


πολυτκιον χος γ’. Τν ραιότητα…

Σοφίας χάριτι, Πάτερ κοσμούμενος, σάλπιξ θεόφθογγος, φθης το Πνεύματος, κα ρετν φηγητής, Νικόδημε θεηγόρε, πάσι γρ παρέθηκας, σωτηρίας διδάγματα, βίου καθαρότητας, διεκφαίνων τν λλαμψιν, τ πλούτ τν νθέων σου λόγων, δι' ν ς φς τ κόσμ λαμψας.


 

κ τς ερς Μονς