Οσίου Νικοδήμου του Αγιορείτου – Αόρατος Πόλεμος

 ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ. λπίδα κα μπιστοσύνη στν Θεό.


Εναι πολ ναγκαο σε ατν τν πόλεμο, τ ν μν μπιστευώμαστε τν αυτόν μας, πως επαμε· παρόλα ατά, ἐὰν πελπισθομε μόνο, δηλαδή, ἐὰν ποβάλουμε, μόνον κάθε πεποίθησι το αυτο μας, βέβαια, τραπομε σ φυγή, θ νικηθομε, κα θ κυριευθομε π τος χθρούς. Γι᾿ ατό, κοντ στ λοκληρωτικ πάρνησι το αυτο μας, χρειάζεται κόμη κα πλήρης λπίδα κα μπιστοσύνη στ Θεό, λπίζοντας δηλαδ π ατν μόνο κάθε καλν κα κάθε βοήθεια κα νίκη. Γιατ, καθς π τν αυτό μας, που εμαστε τ τίποτα, τίποτα λλο δν περιμένουμε, παρ γκρεμίσματα κα πτώσεις, γι τ ποα κα πρέπει ν μν χουμε μπιστοσύνη στν αυτό μας τελείως, κατ ατ τν τρόπο θ πολαύσουμε πωσδήποτε π τν Θεν κάθε νίκη, μέσως μόλις πλίσουμε τν καρδιά μας μ μίαν ζωνταν λπίδα σ ατόν, τι θ λάβουμε τν βοήθειά του σύμφωνα μ κενο τ ψαλμικ «σ᾿ ατν λπισε καρδιά μου κα βοηθήθηκα» (Ψαλμ. 27,9).

 

Ατν τν λπίδα, μαζ κα βοήθεια, μπορομε ν πετύχουμε γι τέσσερις λόγους.

 

α) Γιατ τν ζητμε π να Θεό, ποος μ τ ν εναι Παντοδύναμος, ,τι θέλει μπορε ν τ κάν κα στ συνέχεια μπορε ν βοηθήσ κα μς.

 

β) Γιατ, τν ζητμε π να Θε ποος, ντας πειρα σοφός, λα, τ πάντα γνωρίζει μ πλήρη τελειότητα, κα πομένως γνωρίζει λο κενο πο ταιριάζει στ σωτηρία μας.

 

γ) Γιατ ζητμε ατ τν βοήθεια, π να Θεό, ποος, γι ν εναι τέλειωτα γαθός, μ μία γάπη κα θέλησι πο δν περιγράφεται, εναι πάντα τοιμος γι ν δώσ π ρα σ ρα, κα π στιγμ σ στιγμή, λη τ βοήθεια πο μς χρειάζεται, γι τν πνευματικ κα λοκληρωτικ νίκη το αυτο μας, μέσως ταν τρέξουμε στν γκαλιά του μ σταθερ λπίδα.



 

Κα πς εναι δυνατόν, καλς κενος Ποιμένας μας, πο τρεχε τριαντατρία χρόνια ναζητώντας τ χαμένο πρόβατο, μ τόσο δυνατς φωνές, πο βράχνιασε λάρυγκας, πο περπάτησε δρόμο τόσο κοπιαστικ κα κανθώδη, πο χυσε λο του τ αμα κα δωσε τ ζωή, πς εναι δυνατόν, λέω, τώρα πο ατ τ πρόβατο κολουθε πίσω του, κα μ πιθυμία φωνάζει, κα τν παρακαλε, ν μ γυρίσ σ ατ τος φθαλμούς του; πς μπορε ν μν τ κούσ; κα ν μν τ βάλ στος θείους του μους, κάνοντας γιορτ μ λους τος γγέλους το ορανο; κα ν Θεός μας δν παύει π τ ν γυρεύ μ μεγάλη πιμέλεια κα γάπη, ν βρ κατ τν εαγγελικ παραβολή, τ χαμένη δραχμή, τν τυφλ κα κωφ μαρτωλό, πς γίνεται τώρα ν γκαταλείψη ατόν, πο σν χαμένο πρόβατο, φωνάζει κα καλε τν δικό του Ποιμένα; κα ποις θ πιστέψη ποτέ, πς Θεός, πο χτυπάει πάντα τν καρδι το νθρώπου, πιθυμώντας ν μπ μέσα κα ν δειπνήσ, σύμφωνα μ τν ερ ποκάλυψι (12), δίνοντας σ ατν τ χαρίσματά του, τι, ταν το νοίγ τν καρδι νθρωπος κα τν προσκαλ, ατς θ πρεπε ν κάν μ τν θέλησί του τν κωφ κα ν μ θέλ ν μπ;

 

δ᾿ τρόπος γι ν᾿ ποκτήσ κάποιος ατν τν στ Θεν λπίδα κα βοήθεια, εναι τ ν τρέξη μ τν μνήμη του στν λήθεια τν θείων Γραφν, ο ποες, σ τόσα μέρη ς δείχνουν φανερά, τι δν μεινε ποτ ντροπιασμένος κα βοήθητος, ποιος λπισε στν Θεό. «Κοιτάξτε τς ρχαες γενες κα στοχασθτε· ποις μπιστεύθηκε στν Κύριο κα καταντροπιάσθηκε;» (Σειρχ 2,9) (13).

 

Μ τ τέσσαρα λοιπν ατ πλα πλίσου, δελφέ μου. Κα ρχισε τ ργο, κα πολέμησε γι ν νικήσς· κα βέβαια π ατ θ ποκτήσς, χι μόνον τν λοκληρωτικ λπίδα στν Θεό, λλ κα τν λοκληρωτικ πελπισία στν αυτό σου, γι τν ποία δν παραλείπω ν σο πενθυμίσω κα σ ατ τ κεφάλαιο, τι χεις πολλ νάγκη π τν γνσι της· πειδή, στν νθρωπο εναι τόσον πολ προσκολλημένη μπιστοσύνη στν αυτό του, τι εναι κατ κάποιον τρόπο κάτι κα τόσο λεπτή, πο σχεδν πάντα ζ κρυφ μέσα στν καρδιά μας, κα μς φαίνεται πς δν χομε μπιστοσύνη στν αυτό μας κα χομε λπίδα στ Θεό. πότε, γι ν φεύγς σύ, σο μπορες, ατ τν μάταιη πόληψι, κα ν ργάζεσαι μ τν λλειψι πιστοσύνης στν αυτό σου κα μ τν λπίδα στ Θεό, εναι νάγκη ν προπορεύεται σκέψις τς δυναμίας σου, πι πρν π τν σκέψη τς παντοδυναμίας το Θεο, κα πάλι ατς ο δυ μαζ ν προπορεύωνται πρν π κάθε μας πρξι.

 

(πόδοση στ νέα λληνική: ερομόναχος Βενέδικτος. κδοση Συνοδείας Σπυρίδωνος ερομονάχου. Νέα Σκήτη, γιον ρος)



 

 

κ τς ερς Μονς