Οσίου Παϊσίου Αγιορείτου Λόγοι Β’ «Πνευματική Αφύπνιση» (Μέρος Α’)

«Ατς πο δνει δχεται θεϊκ χαρ»

 



Δυ χαρς πρχουν στν νθρωπο. Μα χαρ, ταν παρνη, κα μα χαρ, ταν δνη. Δν συγκρνεται χαρ πο νιθει κανες, ταν δνη, μ τν χαρ πο νιθει, ταν παρνη. νθρωπος, γι ν καταλβη ν προχωρη σωστ πνευματικ, πρπει ν ξετση κατ᾿ ρχς ν χαρεται, ταν δνη κα χι ταν παρνη· ν νιθη στενοχρια, ταν το δνουν, κα χαρ, ταν δνη. στερα, ν ργζεται σωστ πνευματικ, ταν κνη καννα καλ, δν τ θυμται ποτ, λλ δν ξεχνει ποτ κα τ παραμικρ καλ πο το κνουν. Δν μπορε ν κλεση μτι π τν παραμικρ εεργεσα τν λλων. Μπορε ατς ν χη δσει να μπλι στν λλον κα ν τ χη ξεχσει. ν μως λλος το δση να τσαμπ σταφλι π τ μπλι πο κενος το χρισε, δν μπορε ν τ ξεχση ποτ. μπορε ν χη δσει σ κποιον πολλς ξυλγλυπτες εκνες κα ν μν τ θυμται. ν κενος το δση μι εκοντσα πλαστικοποιημνη, ατς συγκινεται π τν εκοντσα ατ, παρλο πο εναι μικρς ξας, κα π εγνωμοσνη σκφτεται πς ν τ νταποδση. κμη κα λκληρη κκλησα μπορε ν δση, κα τ οκπεδο, κα ν τ ξεχση. Δηλαδ σωστ πνευματικ πορεα εναι ν ξεχνη κανες τ καλ πο κνει κα ν θυμται τ καλ πο το κνουν ο λλοι. ταν φθση σ᾿ ατν τν κατσταση νθρωπος, ττε εναι νθρωπος· νθρωπος το Θεο. ν μως συνχεια ξεχνη τς καλωσνες πο το καναν ο λλοι κα θυμται τς καλωσνες πο κανε ατς, ατ εναι ντθετη ργασα π ατν πο ζητει Χριστς. λλ κα ταν σκφτεται «σ μο δωσες τσο κα γ σο δωσα τσο», ατ πλι εναι μπακαλστικο πργμα. γ κοιτω ν δσω σ᾿ ατν πο χει μεγαλτερη νγκη. Δν πολογζω μπακαλστικα: τδε μο δωσε ατ τ βιβλα κα γ τρα σ᾿ ατν χρωστω τσα, πτε πρπει ν το τ δσω, γι ν ξοφλσω. , ν λλος δν μο δωσε, δν θ το δσω κα γ τποτε. Κα ατ εναι μι νθρπινη δικαιοσνη.



 

Ατς πο παρνει κτι, δχεται νθρπινη χαρ. Ατς πο δνει, δχεται θεϊκ χαρ. Τν θεϊκ χαρ μ τ δσιμο τν παρνουμε. Μο δνει λ.χ. κποιος να βιβλο. Ατς τρα χαρεται πνευματικ, θεϊκ, κα γ πο πρα τ βιβλο χαρομαι νθρπινα. ταν κα γ δσω τ βιβλο, θ χαρ κα γ θεϊκ, κα λλος πο θ τ πρη θ χαρ νθρπινα. ταν κα κενος τ δση, θ χαρ κα ατς θεϊκ, κα κενος πο θ τ πρη θ χαρ νθρπινα. ν μως κα ατς τ δση, ττε θ χαρ κα θεϊκ κ.ο.κ. Βλπετε πς μ να πργμα μπορον πολλο νθρωποι ν χαρον κα νθρπινα κα θεϊκ;

 

Ν μθη κανες ν χαρεται μ τ ν δνη. ταν χαρεται μ τ ν δνη, εναι τοποθετημνος σωστ, εναι δικτυωμνος μ τν Χριστ· χει τν θεα Χρη. ταν δνη προσφρη κτι, χαρ πο νιθει χει θεο ξυγνο. ταν χαρεται μ τ ν λαμβνη ν θυσιζωνται ο λλοι γι᾿ ατν, ατ χαρ χει μπχα, σφυξα. Ττοιοι νθρωποι πο δνονται, χωρς ν πολογζουν τν αυτ τους, θ μς κρνουν μεθαριο. Τ χαρ νιθουν ατο ο νθρωποι! Ατος τος προστατεει Χριστς. λλ ο περισστεροι νθρωποι χαρονται μ τ ν παρνουν κα στερονται τν θεϊκ χαρ, γι᾿ ατ εναι βασανισμνοι. Χριστς συγκινεται, ταν γαπμε τν πλησον μας πι πολ π τν αυτ μας, κα μς γεμζει μ θεα εφροσνη. Βλπεις, κενος δν περιορσθηκε στ «γαπσεις τν πλησον σου ς σεαυτν», λλ θυσισθηκε γι τν νθρωπο.

 

Βλέπεις, Εκείνος δεν περιορίσθηκε στο «αγαπήσεις τον πλησίον σου ως σεαυτόν» (Ματθ. 22, 39), αλλά θυσιάσθηκε για τον άνθρωπο.

 

ΠΗΓΗ: Αγίου Παϊσίου Αγιορείτου

ΛΟΓΟΙ Β΄ Πνευματική Αφύπνιση, σ. 88-89.



 

πολυτκιον. χος γ’. Θείας πίστεως.

σπερ γγελος, φανες ν κόσμ, ν τος τεσι, τος τελευταίοις, χριστομίμητε Πασιε σιε, σκητικς γρ βιώσας ν θωνι, ς παμφαέστατος λιος λαμψας, κα κατηύγασας, πιστν τ πλήθη τ χάριτι, τος ήμασι σημείοις κα τος θαύμασι.



 

κ τς ερς Μονς