Κυριακή του Παραλύτου 2020 (Ἰωάν. 5, 1‐15)

 «Μνεία τς το παραλύτου θεραπείας»    «νβη ησος ες εροσλυμα, π τ προβατικ κολυμβθρ… κα δν Κριος χρονιοντα νθρωπον λγει πρς ατν· δι σ νθρωπος γγονα, δι σ σρκα περιββλημαι κα λγεις νθρωπον οκ χω; ρν σου τν κρββατον κα περιπτει». (διμελο σπερινο)


 

Ο παραλυτικός της ευαγγελικής περικοπής στην ερώτηση του Χριστού: «θλεις γις γενσθαι;» βροντοφωνζει: «νθρωπον οκ χω». Πραγματικά κανείς γύρω του δεν έδειχνε έλεος. Κι όταν όλα γύρω είναι έρημα και σκοτεινά, απάνθρωπα και σκληρά, τότε καταφθάνει η παρηγορητική παρουσία του Θεού. Ο παράλυτος δεν είχε κανέναν άνθρωπο, κι ας βρίσκονταν εκεί στη Βηθεσδά, που σημαίνει στο σπίτι του ελέους. Δεν είχε έναν άνθρωπο να τον βοηθήσει να μπει στην κολυμβήθρα «μετ τν κθοδο το γγλου κα τν ταραχ το δατος», για να απαλλαγεί από την ασθένειά του. Και τότε ήλθε να τον θεραπεύσει ο ίδιος ο Θεάνθρωπος, ο Οποίος του ανταπέδωσε την υγεία του για την υπομονή, την πίστη και την ελπίδα που είχε περιμένοντας εκεί τριάντα οκτώ χρνια!

 

Ο άγιος Νικόλαος Βελιμίροβιτς στην ομιλία του στην Κυριακή του παραλύτου υπογραμμίζει: «λα τ βάσανα πο ποφέρουν νθρωποι κα λαο δν εναι τίποτ’ λλο, παρ πλούσια θεραπεία πο παρέχει σ νθρώπους κα θνη τ λεος το Θεο, γι ν τος σώσει π τν αώνιο θάνατο. Μακάριος είναι ο άνθρωπος που υπομένει όλα τα λυπηρά αυτής της ζωής με καρτερία κι ελπίδα στο Θεό… Μακάριος είναι ο άνθρωπος που επωφελείται απ’ όλα τα βάσανά του, γνωρίζοντας πως όλ’ αυτά τα επιτρέπει ο Θεός με την αγάπη Του για τον άνθρωπο, για τη δική του ωφέλεια. Με το έλεός του ο Θεός επιτρέπει να επισκεφτούν τον άνθρωπο βάσανα για τις αμαρτίες του. Με το έλεός Του το κάνει αυτό, όχι με τη δικαιοσύνη Του. Αν ενεργούσε με τη δικαιοσύνη Του, τότε κάθε αμαρτία αναπόφευκτα θα έφερνε θάνατο, όπως λέει κι ο απόστολος: « δ μαρτία ποτελεσθεσα ποκύει θάνατον» (Ιακ. 1,15).


 

«ρν σου τ κρββατον κα περιπτει» είπε ο Χριστός στον παράλυτο, ζητώντας την συγκατάθεσή του. Άρα, ο Θεός ζητά τη θέλησή του και μέσα από τη θέληση προσφέρει τη δυνατότητα του δυνάμεως. Και αυτό γιατί, όπως μαρτυρεί ο Ίδιος ο Χριστός, «λθεν Υός το νθρώπου ζητσαι κα σσαι τ πολωλός» (Λουκ.19,10). Αν σε αυτή την αναζήτηση αποδεχθεί ο άνθρωπος την προσφορά του Χριστού, τότε έχει τη δυνατότητα να θεραπευτεί και κατ’ επέκταση να σωθεί. Η υγεία του σώματος συνδέεται με την υγεία της ψυχής. Υπάρχει η σωματική παραλυσία και η πνευματική παραλυσία και είναι βαθιά η σχέση αμαρτίας και σωματικής και ψυχικής ασθενείας. Γι’ αυτό ο Κύριος συνιστά στον παραλυτικό να μην αμαρτάνει στο εξής: «δε γις γγονας· μηκτι μρτανε, να μ χερν σο τι γνηται» και αφήνει να εννοηθεί ότι η προσωπική αμαρτία έχει συνέπεια την παραλυσία.

 




 

Δξα...σπερινο. χος πλ. δ'

ν τ Στο το Σολομντος, κε κατκειτο πλθος τν σθενοντων,  κα μεσοσης τς ορτς, ερεν Χριστς κτ κα τρικοντα τν παρλυτον κεμενον, δεσποτικ φων λγει πρς ατν· θλεις γις γενσθαι; σθενν πεκρνατο· Κριε, νθρωπον οκ χω, να, ταν ταραχθ τ δωρ, βλ με ες τν κολυμβθραν, δ λγει πρς ατν· ρν σου τν κλνην, δε, γις γγονας, μηκτι μρτανε. Τς Θεοτκου πρεσβεαις Κριε, κατπεμψον μν τ μγα λεος.


 

κ τς ερς Μονς