Ο Μέγας Κανών του αγίου Ανδρέου Κρήτης


Τ Πέμπτ τς Ε΄ βδομάδος τν Νηστειν, κατ τν ρχαίαν
παράδοσιν, ψάλλομεν τν κατανυκτικήν κολουθίαν
το Μεγάλου κα κατανυκτικο Κανόνος.



Ο άγιος Ανδρέας Επίσκοπος Κρήτης (660-740 μ.Χ.) εποίησε τον Μεγάλο Κανόνα, ο οποίος αποτελείται από εννέα Ωδές, 11 Ειρμούς και 250 τροπάρια και ψάλλεται σε ήχο πλάγιο δεύτερο. Ο Μέγας Κανν είναι ύμνος εκτενής βαθιάς συντριβής και συγκλονιστικής μετανοίας. Η αξία του είναι μεγίστη στην εκκλησιαστική ποίηση και λατρεία για το αγιογραφικό, θεολογικό και διδακτικό περιεχόμενο. Το θέμα στη διάρθρωσή του είναι πρωτότυπο, έντονα δραματικό και πλαισιώνεται από τη χρήση πλήθους παραδειγμάτων, που αποβλέπουν στην παρακίνηση της ψυχής για ταπείνωση και μετάνοια, να μιμηθεί τις καλές πράξεις των ευσεβών και να αποφύγει τις κακές των ασεβών.

Τα περισσότερα από τα βιβλικά παραδείγματα προέρχονται από την Παλαιά Διαθήκη. Η θ ωδή αναφέρεται στην Καινή Διαθήκη (Λουκ.1,46-55) κυρίως στον Χριστό και στα θαύματά Του που διακηρύττουν τα ιερά Ευαγγέλια. Μαζί με την ακολουθία του Μεγάλου Κανόνα ψάλλεται και Κανόνας αφιερωμένος στην αγία Μαρία την Αιγυπτία, με ακροστιχίδα: «Σ σία Μαρία βοήθει».

  Ο Κανών ψάλλεται μετά του στίχου: «λέησόν με Θεός, λέησόν με». και αποβλέπει στην εγρήγορση των χριστιανών για πνευματικό αγώνα με πνεύμα μετανοίας, βαθιάς συντριβής με συναίσθηση της αμαρτωλότητος και εκζήτηση του θείου ελέους. Η ψυχή που αισθάνεται το βάρος της αμαρτίας και γεύεται την πικρία για την απομάκρυνση από τον Θεό, με τις τραγικές διαστάσεις της, κατανύσσεται, θρηνεί, συντρίβεται και οδηγείται στο δρόμο της επιστροφής στον Θεό, στην πηγή της αληθινής ζωής. Έτσι ο πιστός εξαγνισμένος θα προσκυνήσει τα Άγια Πάθη του Κυρίου και θα μετάσχει στο δείπνο της Ανάστασής Του. 




Ο άγιος Ανδρέας συνέθεσε τα κατανυκτικά τροπάρια σε πρώτο πρόσωπο, περιγράφοντας την ψυχική του κατάσταση ως ο πρώτος αμαρτωλός. Με τον τρόπο αυτόν αποδίδει απόλυτα το πνεύμα της ταπεινώσεως και μετανοίας, το οποίο διέθεταν όλοι οι άγιοι της Ορθοδόξου Εκκλησίας μας. Το αποτέλεσμα είναι διδακτικό, διότι αποκαλύπτει την αμαρτία και οδηγεί στη μετάνοια και στη συγγνώμη. «μάρτηκα, πλημμέλησα, κα θέτησα τν ντολήν σου. τι ν μαρτίαις προήχθην, κα προσέθηκα τος μώλωψι τραμα μοί, λλ' ατς μ λέησον ς εσπλαγχνος, τν Πατέρων Θεός». 




Μαρτυρικν.
Τν θώρακα τς Πίστεως, νδυσάμενοι καλς, κα τ τύπ το Σταυρο, καθοπλίσαντες αυτούς, στρατιται εσθενες νεδείχθητε, τος τυράννοις νδρείως ντικατέστητε, κα διαβόλου τν πλάνην κατηδαφίσατε. νικητα γενόμενοι, τν στεφάνων ξιώθητε. Πρεσβεύσατε ε πρ μν,  ες τ σωθναι τς ψυχς μν.


Θεοτοκίον.
Δέχου τς φωνς τν οκετν σου, πάναγνε Παρθένε Θεοτόκε, κα πρέσβευε παύστως, πλημμελημάτων λύσιν, κα ερήνην δωρηθναι μν.



Κοντάκιον ατόμελον. χος πλ. β'.
Ψυχή μου ψυχή μου, νάστα, τ καθεύδεις; τ τέλος γγίζει, κα μέλλεις θορυβεσθαι, νάνηψον ον, να φείσηταί σου Χριστς  Θεός, πανταχο παρών, κα τ πάντα πληρν.





κ τς ερς Μονς