Ὅσιος Συμεὼν ὁ Νέος Θεολόγος - Λόγος ΙΓ´ περὶ τῆς τοῦ Χριστοῦ Ἀναστάσεως


 Ἀδελφο κα πατέρες, ρθε τ Πάσχα, χαρμόσυνη μέρα τς ναστάσεως το Χριστο, ατία κάθε εφροσύνης κα γαλλιάσεως, πο ρχεται μία φορ τν χρόνο μλλον ρχεται καθημεριν κα συνεχς σ᾿ κείνους πο κατανοον τ μυστικό της νόημα. ρθε κα γέμισε τς καρδιές μας χαρ κα γαλλίαση λύνοντας τν κόπο τς πάνσεπτης νηστείας κα τελειοποιώντας κα παρηγορώντας τς ψυχές μας. ς εχαριστήσουμε λοιπν τν Κύριο, πο μς πέρασε μέσα π τ πέλαγος τς νηστείας κα μς δήγησε μ εφροσύνη στ λιμάνι τς ναστάσεώς του...
 

ς ξετάσουμε ποι εναι τ μυστήριο τς ναστάσεως το Χριστο κα Θεο μας, πο συντελεται κατ παράδοξο τρόπο σ σους τ πιθυμον, πς θάπτεται Χριστς μέσα μας σν σ μνμα κα πς νώνεται μ τς ψυχές μας κα νασταίνεται συνανασταίνοντας κι μς.

Χριστς κα Θεός μας, φο κρεμάσθηκε στν σταυρό, σταύρωσε πάνω σ᾿ ατν τν μαρτία το κόσμου· κι φο γεύθηκε τν θάνατο, κατέβηκε στ κατώτατα το δη. πως λοιπν τότε νεβαίνοντας π τν δη πέστρεψε στ χραντο σμα του - π τ ποο δν ποχωρίσθηκε καθόλου - κι μέσως ναστήθηκε κα μετ νλθε στος ορανος μ δόξα πολλ κα δύναμη, τσι κριβς κα τώρα, ταν μες ξερχόμαστε π τν κόσμο κα εσερχόμαστε μ τν ξομοίωση τν παθημάτων το Κυρίου στν τάφο τς μετανοίας κα τς ταπεινώσεως, ατς διος κατεβαίνει π τος ορανούς, εσέρχεται στ σμα μας σν σ τάφο, νώνεται μ τς νεκρωμένες πνευματικ ψυχές μας κα τς νασταίνει. τσι παρέχει τ δυνατότητα σ᾿ κενον πο συναναστήθηκε μαζί του ν βλέπει τ δόξα τς μυστικς του ναστάσεως.




νάσταση λοιπν το Χριστο εναι δική μας νάσταση τν κάτω κειμένων. Γιατί πς θ ναστηθε ατς πο ποτ δν πεσε σ μαρτία, καθς εναι γραμμένο, μήτε λλοιώθηκε στ λάχιστο δόξα του; πς θ δοξασθε κενος πο εναι περδεδοξασμένος κα ξουσιάζει τ σύμπαντα;

νάσταση κα δόξα το Χριστο, καθς επαμε, εναι δική μας δόξα. φ᾿ του δηλ. κενος οκειοποιήθηκε τν νθρώπινη φύση, σα νεργε σ᾿ μς τ πιγράφει στν αυτό του. νάσταση λοιπν τς ψυχς εναι νωσή της μ τ ζωή. πως κριβς τ νεκρ σμα δν μπορε ν ζήσει, ν δ δεχθε μέσα του τ ζωνταν ψυχ κα δ σμίξει μικτα μ᾿ ατήν, τσι κα ψυχ δ μπορε ν ζήσει μόνη της, ν δν νωθε ρρήτως κι συγχύτως μ τν Θεό, πο εναι ντως αώνια ζωή. Εναι δηλ. νεκρ πρν π τν ν γνώσει κα ράσει κα ασθήσει νωσή της μ τν Χριστό, κι ς εναι νοερ κι θάνατη π τ φύση της.





Ο περισσότεροι π τος νθρώπους πιστεύουν στν νάσταση το Χριστο, πολ λίγοι μως εναι ατο πο τν βλέπουν καθαρά· κι ατο πο δν τν εδαν, δν μπορον ν προσκυνήσουν τν ησο Χριστ ς γιο κα Κύριο.... Κα τ ερότατο λόγιο, πο καθημεριν χουμε στ στόμα, δν λέει «νάστασιν Χριστο πιστεύοντες» λλ τί; «νάστασιν Χριστο θεασάμενοι, προσκυνήσωμεν γιον Κύριον ησον τν μόνον ναμάρτητον».

Πς λοιπόν μας προτρέπει τώρα τ γιο Πνεμα ν λέμε τι εδαμε ατν πο δν εδαμε, φο μάλιστα μι φορ ναστήθηκε Χριστς πρν χίλια χρόνια κι οτε τότε τν εδε κανες ν᾿ νασταίνεται; ραγε μήπως γία Γραφ θέλει ν λέμε ψέματα; χι βέβαια· λλ ατ πο μς προτρέπει ν μολογομε εναι λήθεια, πειδ νάσταση το Χριστο συντελεται μέσα στν κάθε πιστ κι χι μόνο μία φορά, λλ κάθε ρα θ λέγαμε, φο ατς διος Δεσπότης Χριστς νασταίνεται μέσα κα λαμπροφορε κα παστράπτει τς στραπς τς φθαρσίας κα τς θεότητος. Γιατ φωτοφόρος παρουσία το πνεύματός μας ποδεικνύει τν νάσταση το Χριστο μλλον μς ξιώνει ν δομε ατν τν διο τν ναστάντα. Γι᾿ ατ κα λέμε: «Θες Κύριος κα πέφανεν μν» (Ψαλμ. 117,27).





Σ᾿ σους λοιπν ποκαλυφθε ναστημένος Χριστός, πάντως πνευματικ μφανίζεται στ πνευματικά τους μάτια. Γιατί, ταν ρχεται σ μς δι το γίου Πνεύματος, μς νασταίνει κ νεκρν, μς ζωοποιε κα μς δίνει τ χάρη ν τν βλέπουμε μέσα μας λοζώντανο, ατν τν θάνατο κα νώλεθρο κα ν γνωρίζουμε πλήρως, τι ατς μς συνανασταίνει κα μς συνδοξάζει, πως μαρτυρε γία Γραφή.


ΠΗΓΗ: «Σταυροαναστάσιμα», κδοσις .Μ.γίου Συμεν Νέου Θεολόγου, Τ.Κ. 19014 - Κάλαμος ττικς.







Κοντκιον. χος πλ. δ'.
Ε κα ν τφ κατλθες θνατε, λλ το δου καθελες τν δναμιν· κα νστης ς νικητς, Χριστ Θες, γυναιξ Μυροφροις φθεγξμενος, Χαρετε, κα τος σος ποστλοις ερνην δωρομενος τος πεσοσι παρχων νστασιν.



Δξα... Κα νν...
ναστσεως μρα, κα λαμπρυνθμεν τ πανηγρει, κα λλλους περιπτυξμεθα. Επωμεν δελφο, κα τος μισοσιν μς· Συγχωρσωμεν πντα τ ναστσει, κα οτω βοσωμεν· Χριστς νστη κ νεκρν, θανάτ θνατον πατσας, κα τος ν τος μνμασι, ζων χαρισμενος.



 
κ τς ερς Μονς