Η Αγία και Μεγάλη Παρασκευή (2020)


Τ γω κα μεγλω Σαββτω, τν θεσωμον Ταφν, κα τν ες δου Κθοδον το Κυρου κα Σωτρος μν ησο Χριστο ορτζομεν δι' ν τς φθορς τ μτερον γνος νακληθν, πρς αωναν ζων.




Την Μεγάλη Παρασκευή επιτελείται η θεόσωμος Ταφή και η εις Άδου Κάθοδος του Κυρου και Σωτήρος ημών Ιησού Χριστού, όπου κήρυξε σε όλους τους νεκρούς. Το πρωϊ μετά την Ακολουθία των Μεγάλων και Βασιλικών Ωρών τελείται η Αποκαθήλωση του Χριστού και η Ταφή Του από τον Ιωσήφ τον Αριμαθαίας και τον Νικόδημο τον Φαρισαίο, ο οποίος ήταν μέλος του Συμβουλίου των Ιουδαίων και κρυφός μαθητής του Κυρίου. Το εσπέρας της Μεγάλης Παρασκευής, ψάλλονται τα Εγκώμια του Επιταφίου Θρήνου στον Κύριο Ιησού Χριστό και γίνεται η περιφορά του Επιταφίου!

Οι πιστοί χριστιανοί βιώνουμε τα Πάθη και την Ανάσταση του Χριστού συμμετέχοντας ενεργά σε αυτά με «συμπόρευση», «συσταύρωση» και «συνανάσταση». Ο Χριστός έπαθε και ανέστη εκουσίως, για τη σωτηρία όλων των  ανθρώπων. Αυτό σημαίνει ότι δεν λυπούμαστε για τον Χριστό, αλλά για τις δικές μας αμαρτίες και όταν μετανιώσουμε ειλικρινά, μπορούμε να σωθούμε.

Παραθέτουμε απόσπασμα από τον Λόγο εις το Σωτήριον Πάθος του Ηλία Μηνιάτη, Επισκόπου Κερνίκης και Καλαβρύτων.

«...Δετε λοιπν ναβμεν ες τ ρος Κυρίου, πάνω ες τν κορυφν το Γολγοθ, ες τν θεωρίαν το φρικώδους θεάματος· κα ες τόσον σκότος, πο σκεπάζει τς οκουμένης τ πρόσωπον, ς προβάλ, δι ν μς δείξη τν δν το ζωοδόχου Σταυρο τ σεβάσμιον ξύλον...»

Τώρα τί περισσότερον ν θαυμάσωμεν, χριστιανο; τν ρισμν το Πατρός, που πεφάσισε τν Υόν του ες θάνατον; τν πακον το Υο, που τρέχει ες τν θάνατον μ τόσην προθυμίαν; οχί, κα ες τν ρισμν το πατρς κα ες τν πακον το Υο, μες πρέπει ν θαυμάσωμεν τν κραν το Θεο πρς μς συγκατάβασιν;..

Στοχασθτε καλ τοτο τ μέγα πργμα, χριστιανοί· Τοτος, πο παθεν, πο σταυρώθη, πο πέθανεν, εναι Υἱὸς το Θεο· τοτος χυσε, δι ν μς ξαγοράσ τς ψυχς λον τ αμα· κα μες, λλοίμονον! κρατομεν κόμη αχμαλώτους τς ψυχάς· μες κόμη δουλεύομεν τ μαρτί· μες κόμη δν λθομεν ες ξομολόγησιν κα μετάνοιαν· κα λοιπόν, τς φέλεια ν τ αματ μου; μπορε ν μς επ Σωτήρ….

Κα φίνει πρτον μν τν χθρν του, τν ουδαίων, τν συγχώρησι· «Πάτερ φες ατος, ο γρ οδασι τί ποιοσι». φίνει τν στρατιωτν, που σταύρωσαν, τ μάτια, τ ποα «διεμερίσαντο αυτος, βάλλοντες κλρον». φίνει το καλο ληστο, που τν παρακάλεσε κα επε: «μνήσθητί μου, Κύριε, ν τ βασιλεί σου», τν παράδεισον· «μν λέγω σοι, σήμερον μετ μο σει ν τ παραδείσ»….

Τέλος πάντων, σα θέλαμεν πάθη, τ πάσχαμεν δι τν εεργέτην μας, ν σα παθεν Χριστός, τ παθε δι μς, τος χθρούς του. Κα μ λον τοτο, ες νταμοιβν δι τν ζωήν, που χασε, δν ζητε τν ζωήν μας· δι τ αμα που χυσε, δν ζητε τ αμά μας· ζητε, δι τν γάπην που δειξε, τν γάπην μας…

ν ως τώρα σο σταθήκαμεν χθροί, πάλιν μ τν χάριν σου γινόμεθα φίλοι· κα μ ταύτην τν λπίδα σπαζόμενοι τος χράντους σου πόδας. Σ παρακαλομεν, ταν κατέβς π τν Σταυρόν, ν λθς ν προσηλωθς μέσα ες τν καρδίαν μας, δι ν εσαι χώριστος π μς, κα δ ες τν γν, κα ες τν οράνιον Βασιλείαν. μήν!»

(λίας Μηνιάτης (1669-1714), πίσκοπος Κερνίτσης κα Καλαβρύτων, συγγραφες και εκκλησιαστικός ήτωρ κ Κεφαλληνίας.)
















Κοντκιον. χος πλ. δ'.
Τν δι' μς Σταυρωθντα, δετε πντες μνσωμεν· ατν γρ κατεδε Μαρα π το ξλου, κα λεγεν· Ε κα σταυρν πομνεις, σ πρχεις Υἱὸς κα Θες μου.


Οκος.
Τν διον ρνα, μνς θεωροσα πρς σφαγν λκμενον, κολοθει Μαρα, τρυχομνη μεθ' τρων γυναικν, τατα βοσα· Πο πορεύῃ Τκνον, τίνος χριν, τν ταχν δρμον τελες; μ τερος γμος πλιν στν ν Καν; Κκε νν σπεδεις, να ξ δατος ατος ονον ποισης; συνλθω σοι Τκνον, μενω σοι μλλον, δός μοι λγον Λγε, μ σιγν παρλθς με, γνν τηρσας με· σ γρ πρχεις Υἱὸς κα Θες μου.



 


κ τς ερς Μονς