Κυριακή του Θωμά ή Αντίπασχα (2020)


  Πρώτη Κυριακή μετά τό Πάσχα
- γίου Νικολάου Βελιμίροβιτς
 



…Ερήνη μν! Νικητς το θανάτου χαιρετ τ μικρ στρατό Του μ τ λόγια ατά. «Κύριος ελογήσει τν λαν ατο ν ερήν» (Ψάλμ. κ’ 10). π τ βάθος τν αώνων προφήτης Δαββ προεδε τ χαρμόσυνη ατ στιγμή.

Ερήνη μν! Ατς ταν νας συνηθισμένος χαιρετισμς στν νατολή. Στ χείλη το Χριστο τώρα μως ποκτοσε να διαίτερο περιεχόμενο κι να εδικ νόημα. Νωρίτερα, τν ρα πού ποχωριζόταν τος μαθητές Του, Κύριος εχε πε: «Ερήνην φίημι μν, ερήνην τν μήν δίδωμι μν μ ταρασσέσθω μν καρδία» (ωάν. ιδ’ 27). Χριστς χυσε τ αμα Του μέσα στ δειο δοχεο το κόσμου. Στν κοιν κα συνηθισμένο χαιρετισμ δωσε οράνια γλυκύτητα. ταν ο νθρωποι χάνουν τν σωτερικ ερήνη τους κι ο πίγειες μέριμνες τος γονατζουν, λένε ερήνη μν, λλ προσφέρουν κάτι πού ο διοι δν χουν. χαιρετισμς ατς οτε τ δική τους ερήνη μπορε ν’ αξήσει οτε τν ερήνη κείνων στος ποίους πευθύνονται. Τ λένε ατ π συνήθεια, π εγένεια, περίσκεπτα, χωρς νόημα. Τ διο πράγμα λένε ταν μαζεύονται γι ν διασκεδάσουν ν μηνσουν κα ν’ πατήσουν νας τν λλο.



χαιρετισμς το Χριστο μως εναι διαφορετικός. κενος δίνει ατ πού πραγματικ χει. δικ Του ερήνη εναι ερήνη το Νικητ, πού νίκη Του εναι πλήρης, λοκληρωτική. ερήνη Του πομένως εναι χαρά, θάρρος, γεία, ερήνη κα δύναμη. Δν δίνει τν ερήνη Του πλ μ τ χείλη Του, λλά μ τν δια τν ψυχή Του, μ λη Του τν καρδι κα τ νο, πως γάπη δίνεται στν γάπη. Χαρίζοντάς τους τν ερήνη Του, τος μεταγγίζει μ’ να μυστηριώδη τρόπο τν παρξή Του. Ατ εναι « ερήνη το Θεο περέχουσα πάντα νον» (Φιλιπ. δ’ 7). Τέτοια ερήνη σηματοδοτε τ βασιλεία το Θεο μέσα στν ψυχ το νθρώπου. Τέτοια ερήνη ταν καρπς κα τ στεφάνι τς πνευματικς ζως τν πρώτων χριστιανν.

Μ τν χαιρετισμ τν μαθητν Του Κύριος θλησε ν τος πείσει πώς δν ταν πνεμα, πως θ μποροσαν ν σκεφτον κάποιοι πό ατος κείνη τ στιγμ (Λουκ. κδ’ 37), λλά πώς ταν ληθινς κα ζωντανς Κύριος κα Διδάσκαλός Τους. «Κα τοτο επών δειξε ατος τς χερας κα τν πλευρν ατο. χάρησαν ον ο μαθητα δόντες τν Κύριον» (ωάν. κ’ 20). Τότε λοιπόν, φο ο μαθητς εδαν κι ναγνώρισαν τν Κύριό τους, χάρηκαν πολύ. Μ τν προνοητικότητά Του Σωτήρας μας, τος εχε προφητέψει νωρίτερα κόμα κι ατ τ στιγμ τς χαρς, ταν θ γύριζε γι ν συναντήσει τος μαθητές Του…



Και «επεν ον ατος ᾿Ιησος πλιν· ερνη μν. καθς πσταλκ με Πατρ, κγ πμπω μς» (ωάν. κ’ 21). Γιατί Κύριος λέει γι δεύτερη φορ ερήνη μν; πειδ θέλει ν τος πλίσει μ διπλ ερήνη γι τ μάχη πού τος περιμένει, κε πού τος στέλνει διος. Τος δίνει πρτα ερήνη σωτερικ κι πειτα ερήνη ξωτερική. Μ λλα λόγια: ερήνη μ τν αυτό τους κα ερήνη μ τν κόσμο. ταν λέει ερήνη μν γιά πρώτη φορά, τος δείχνει πώς κενος, Κύριός Τους, ταν μαζί τους σωματικ κα ψυχικά. θελε μ’ ατ ν τος πε: «ταν χετε πόλεμο σωτερικ μ τ πάθη, τος λογισμος κα τς γκόσμιες πιθυμίες σας κι γώ βρίσκομαι νάμεσά σας -δηλαδ μέσα στς καρδιές σας- μ φοβστε τίποτα. γώ εμαι ερήνη, Δημιουργς τς ερήνης στς καρδιές σας». Τώρα πού τος στέλνει στν κόσμο -σ πόλεμο ξωτερικό, μ τν κόσμο- τος χαιρετ ξαν κα τος συνοδεύει μ ερήνη, στε ν μν φοβηθον τν κόσμο, λλά ν εναι καρτερικο στν πάλη κα ν σπέρνουν τν ερήνη στς καρδις τν νθρώπων. Τος χαρίζει ερήνη περάφθονη, γιατί δν εναι μόνο γι τ δική τους νάγκη. Πρέπει ν τ μεταφέρουν κα σ λλους, πως τος εχε προφητέψει νωρίτερα: «εσερχμενοι δ ες τν οκαν σπσασθε ατν λγοντες· ερνη τ οκ τοτ. ἐὰν μν οκα ξα, λθτω ερνη μν π’ ατν· ἐὰν δ μ ξα, ερνη μν πρς μς πιστραφτω». (Ματθ. ι’ 12-13).

φο τούς πλισε μ πλούσια τ διπλ ατ ερήνη, Κύριος τούς στέλνει στν κόσμο… ναστημένος Κύριος δίνει στος μαθητς Του δναμη κι ξουσία ν λύνουν κα ν δένουν, πως ποδείχτηκε λίγο ργότερα. Επε κόμα Κύριος πώς τν στειλε Πατέρας χι γι ν κάνει τ δικό Του θέλημα, λλά τ θέλημα το Πατρός. Μ τν διο τρόπο Υἱὸς τώρα στέλνει τος μαθητς Του χι γι ν κάνουν τ δικό τους θέλημα, λλά τ δικό Του…






Υός στάλθηκε π τν Πατέρα στ γ, μως οτε γι μι στιγμή δέν χωρίστηκε π τν Πατέρα. «τι μόνος οκ εμί, λλ’ γ κα πέμψας με Πατρ» (ωάν. η’ 16). Μ τν διο τρόπο τώρα Υός στέλνει τος μαθητές Του στν κόσμο, λλά τούς πόσχεται πώς θ εναι μαζί τους «ως τς συντελείας τν αώνων» (Ματθ. κη’ 20). Κα γι ν διδάξει τν ταπείνωση στος περήφανους κι περίσκεπτους νθρώπους, Υός ποδίδει λα τ ργα Του κα τ διδασκαλία Του στν Πατέρα Του. Στος μαθητς Του διδάσκει τν ταπείνωση, λέγοντας: «Χωρς μο ο δύνασθε ποιεν οδν» (ωάν. ιε’ 5)…

ΠΗΓΗ: πό το βιβλίο: «ναστάσεως μέρα» κδόσεις, Πέτρου Μπότση.






πολυτκιον.χος βαρς.
σφραγισμνου το μνματος ζω κ τφου ντειλας Χριστ Θες, κα τν θυρν κεκλεισμνων, τος Μαθητας πστης πντων νστασις, πνεμα εθς δι' ατν γκαινζων μν, κατ τ μγα σου λεος.




Κοντκιον. χος πλ. δ΄.
Τ φιλοπράγμονι δεξι, τν ζωοπάροχόν σου πλευράν, Θωμς ξηρεύνησε Χριστ Θεός· συγκεκλεισμένων γρ τν θυρν ς εσλθες, σν τος λοιπος ποστόλοις βόα σοι· Κύριος πάρχεις κα Θεός μου.


κ τς ερς Μονς