Κυριακὴ Α’ των Νηστειών – Κυριακή της Ορθοδοξίας 2020

  ν νάμνησιν ποιούμεθα τς ναστηλώσεως τν γίων καί σεπτν Εκόνων, γενομνης παρ τν ειμνστων Ατοκρατρων Κωνσταντινουπλεως, Μιχαλ κα τς μητρς ατο Θεοδρας, π τς Πατριαρχεας το γου κα μολογητο Μεθοδου.



Η Εκκλησία μας σήμερα προβάλλει τη νίκη κατά της εικονομαχίας, την οποία αποκήρυξε η Ζ' Οικουμενική Σύνοδος το 787 μ.Χ. μαζί με όλες τις αιρέσεις. Οι αγώνες και οι διαμάχες για τις ιερές εικόνες κράτησαν πάνω από διακόσια χρόνια. Την Κυριακή της Ορθοδοξίας εορτάζουμε την ανάμνηση του κορυφαίου γεγονότος της εκκλησιαστικής μας ιστορίας, της αναστηλώσεως των ιερών εικόνων, που συνέβη το 843 μ.Χ. στο Βυζάντιο, με τη συμβολή της βασίλισσας και μετέπειτα αγίας Θεοδώρας, συζύγου του αυτοκράτορα Θεοφίλου (840–843 μ.Χ.). Επειδή εξακολουθούσαν να υπάρχουν εικονομάχοι αυτοκράτορες, το 843 μ. Χ. η αυτοκράτειρα Θεοδώρα έθεσε τέλος στην εικονομαχική έριδα.

Σε αυτή την εορτή της Εκκλησίας, διακηρύττεται όχι μόνο η νίκη εναντίον της εικονομαχίας, αλλά και εναντίον όλων των αιρέσεων, που παρουσίασαν τον Χριστό διαφορετικό από τον αληθινό Χριστό της Εκκλησίας, σε όλη την ιστορική της διαδρομή. Έτσι η Εκκλησία, την Κυριακή της Ορθοδοξίας, μας υπενθυμίζει τις πολυάριθμες νίκες της ορθόδοξης πίστεως.

Η προσκύνηση της ιερής εικόνας του Χριστού και όλων των αγίων δεν είναι ειδωλολατρία, όπως υποστήριζαν οι εικονομάχοι, διότι η τιμή δεν απευθύνεται στην ύλη, αλλά στο εικονιζόμενο πρόσωπο. Ο Μέγας Βασίλειος διακήρυξε: « τς εκόνος τιμή πί τό πρωτότυπον διαβαίνει» (P.G. 32,149) και ο άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός έγραψε: «Προσκυνομεν δ τας εκόσιν ο τν λη προσφέροντες τν προσκύνησιν, λλά δι΄ατν τος ν ατας εκονιζομένοις» (P.G. 94, 1356).


Επομένως η ευλογία και η χάρη που λαμβάνει ο πιστός από την προσκύνηση των ιερών εικόνων δίνεται από το ιερό και άγιο πρόσωπο και όχι από την ύλη της εικόνας. Η σημασία και η αξία των εικόνων στους ορθόδοξους ναούς είναι θεολογική και ποιμαντική. Η εικόνα είναι το έγχρωμο ευαγγέλιο των πιστών. Η απόφαση της 7ης Οικουμενικής Συνόδου διασαφηνίζει: «οι αγιογράφοι δεν αναπαριστάνουν με την τέχνη τους έργα που είναι αντίθετα προς το περιεχόμενο του Ευαγγελίου. Αλλά εκείνο που αναφέρει η Γραφή, αυτό παρουσιάζουν με τη ζωγραφική τέχνη».

Η εικόνα κατά τον άγιο Ιωάννη Δαμασκηνό μας παιδαγωγεί, μας μορφώνει. Είναι η ιερή τέχνη που μας οδηγεί στη αληθινή γνώση, μας ευεργετεί και μας σώζει. Οι εικόνες έτσι γίνονται οδηγοί, μορφώνουν μέσα μας τον Χριστό και μας παρακινούν να ακολουθούμε το άγιο θέλημά Του. 




Αυτόν τον πολύτιμο θησαυρό της Ορθοδοξίας ας τον διαφυλάξουμε ανόθευτο, όπως μας τον παρέδωσαν οι Άγιοι Πατέρες, και ας προσπαθούμε να αγιάζουμε με τα έργα μας καθημερινά την ψυχή μας για τη σωτηρία μας.

«Ατη πίστις τν ποστόλων,
ατη πίστις τν Πατέρων,
ατη πίστις τν ρθοδόξων,
ατη πίστις τν Οκουμένην στήριξεν».








ΚΑΘΙΣΜΑΤΑ ΚΥΡΙΑΚΗΣ ΤΗΣ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑΣ

χος α’. Χορς γγελικς
Τν θεαν σου μορφν, ν Εκνι τυποντες, τν Γννησιν Χριστ, ριδλως βομεν, τ θαματα τ ἄῤῥητα, τν κοσιον Σταρωσιν, θεν Δαμονες, ποδικονται φβ, κα κακδοξοι, ν κατηφείᾳ θρηνοσιν, ς τοτων συμμτοχοι.

Δξα Πατρί…
Μορφς τν Προφητν, ποστλων τ εδη, Μαρτρων ερν, κα γων πντων, Εκνας κα μορφματα, ερς ραΐζεται, το Νυμφου δ, το νοητο κα τς Νμφης, γλαΐζεται, τας νοερας γλαΐαις, μτηρ νω Σιν.

Κα νν… Θεοτοκον.
Τος πθ σου Σεμν, τν γαν Εκνα, τιμσι κα Θεο, ληθ σ Μητρα, συμφνως καταγγλλουσι, κα πιστς προσκυνοσ σε, φλαξ φνηθι, κα κραται προστασα, ποτρπουσα, πν δυσχερς πόῤῥω τοτων, ς πντα σχουσα.




κ τς ερς Μονς