Κυριακή της Απόκρεω 2020


  ν μνείαν ποιούμεθα τς Δευτέρας καί δεκάστου
Παρουσίας το Κυρίου μν Ιησο Χριστο.
(Ματθ. κε’ 31-46)
 


 
Το Ευαγγέλιο του Χριστού, η διαθήκη Του, είναι εντολή αγάπης. Είναι εντολή καινή, και έχει κύριο εκφραστή της τον Χριστό, γιατί ο ίδιος ο Θεός, κατά τον άγιο Ιωάννη τον θεολόγο, αγάπη εστί. Ενανθρώπησε, κενώθηκε, θυσιάστηκε για μας, ανέβηκε στον ατιμωτικό σταυρό, αναστήθηκε από τον τάφο, ανελήφθη στον Πατέρα, άνοιξε την πόρτα του Παραδείσου για μας. Και μας άφησε σημείο αναφοράς την Αγάπη και μάλιστα την έμπρακτη Αγάπη με θυσίες. Έτσι το Ευαγγέλιο της κρίσεως προκαταγγέλλει ότι το κριτήριο είναι αυτή η αγάπη. Με αυτό θα κριθούν κάποτε οι πράξεις όλων των ανθρώπων. Κι αυτό είναι η έμπρακτη εκδήλωση της αγάπης ή η παράλειψή της.

Ένα τροπάριο ιδιόμελο της Λιτής λέγει χαρακτηριστικά: «Τς το Κυρου γνντες ντολς οτω πολιτευθμεν· πεινντας διαθρψωμεν, διψντας ποτσωμεν, γυμνος περιβαλμεθα ξνους, συνεισαγγωμεν, σθενοντας, κα τος ν φυλακ, πισκεψμεθα, να επ κα πρς μς, μλλων κρναι πσαν τν γν· Δετε ο ελογημνοι το πατρς μου, κληρονομσατε, τν τοιμασμνην μν βασιλεαν». 




Με την αγάπη αυτή μιμούμαστε τον Θεό. Ο άνθρωπος που αγαπά αληθινά και με ταπείνωση, ακολουθεί το θέλημα του Θεού.

Οι Πατέρες της Εκκλησίας αναφέρονται στο κριτήριο της Αγάπης που τονίζει το Ευαγγέλιο της κρίσεως ο άγιος Ιωάννης ο Δαμασκηνός επισημαίνει: «ο Θεός δεν τιμωρεί και δεν αμείβει κανέναν. Δεν εκδικείται και δεν τιμωρεί ποτέ και κανέναν. Αυτά που χαρακτηρίζονται ως "τιμωρίες" δεν είναι παρά αναπόφευκτες συνέπειες κακών επιλογών μας. Ο Θεός μόνον αγαπά, θεραπεύει και δίνει ζωή. Και τούτο οφείλουμε να ξέρουμε· ότι ο Θεός δεν θα τιμωρήσει κανέναν στο μέλλον, αλλά ο καθένας κάνει τον εαυτό του ικανό να συμμετέχει στη ζωή του Θεού. Και η συμμετοχή στη ζωή του Θεού είναι απόλαυση, ενώ η απόσταση από Αυτόν κόλαση». 



Την Κυριακή της Μελλούσης Κρίσεως, που προηγείται της μεγάλης νηστείας της Τεσσαρακοστής, στο Δοξαστικό του Εσπερινού ακούμε: «ταν τίθωνται θρόνοι κα νοίγωνται βίβλοι κα Θεός ες κρίσιν καθέζηται, ποος φόβος τότε ! γγλων παρισταμνων ν φβ, κα ποταμο πυρς λκοντος, τί ποισομεν ττε ο ν πολλας μαρταις πεθυνοι νθρωποι;»

Τίποτε από τη ζωή τού ανθρώπου, απολύτως τίποτε, ούτε έργο, ούτε λόγος, ούτε σκέψη δεν παραμένει άγραφο. Όλα σημειώνονται για τη σωτηρία του ανθρώπου, όπως βεβαιώνει και ο Μέγας Βασίλειος: «Στην κρίση, όχι μόνο τα έργα και τα λόγια, αλλά και οι λογισμοί θα εξετασθούν». Και ο άγιος Εφραίμ ο Σύρος, περιγράφει την κατάσταση της ψυχής του: «Ενθυμούμαι εκείνη την ώρα, αγαπητοί και κλαίω και ταράζομαι∙ σκέπτομαι εκείνη τη φοβερή κρίση… και με κυριεύει το κλάμα και πενθώ μέχρι να παραλύσουν τα χέρια μου από τους στεναγμούς… Κρίνε με, με τους οικτιρμούς Σου, Φιλάνθρωπε, Πανάγαθε, και μη με τοποθετήσεις στα αριστερά με τα ερίφια, τα οποία σε πίκραναν… Επειδή είμαι αμαρτωλός και ανάξιος, δεν θα παύσω να κτυπώ την θύρα της ευσπλαχνίας Σου!»









Μεσώδια Καθίσματα. Κθισμα. χος πλ. β’
ννο τν μραν τν φοβερν, κα θρην μου τς πρξεις τς πονηρς, πς πολογσομαι τ θαντ Βασιλε; ποίᾳ δ παρρησίᾳ τενσω τ Κριτ, σωτος γ; Εσπλαγχνε Πτερ, Υἱὲ μονογενς, τ Πνεμα τ γιον λησν με.

Δξα… χος ατς
Ες τν κοιλδα το κλαυθμνος, ες τν τπον ν διθου, ταν καθσς λεμον ποισαι δικααν κρσιν, μ δημοσιεσς μου τ κεκρυμμνα, μηδ καταισχνς με νπιον τν γγλων· λλ φεσα μου Θες, κα λησν με.

Κα νν… Θεοτοκον.
λπς το κσμου γαθ, Θεοτκε Παρθνε· τν σν κα μνην φοβερν, προστασαν ατομαι, σπλαγχνσθητι ες επερστατον λαν, δυσπησον τν λεμονα Θεν, υσθναι τς ψυχς μν, κ πσης πειλς, μνη ελογημνη.



κ τς ερς Μονς