Η παραβολή του Ασώτου και του Εύσπλαχνου Πατέρα (κατὰ Λουκᾶν, κεφ.ιε’,11-32)


 Η σημερινή Παραβολή μας προσφέρει δύο μηνύματα: με το δράμα του Ασώτου καταδεικνύεται η δύναμη της Μετανοίας και με την Ευσπλαχνία του Πατέρα το μέγεθος της Θείας φιλανθρωπίας και φιλοστοργίας.





Έχει λεχθεί και είναι απόλυτα αποδεδειγμένο ότι παγκοσμίως στη φιλοσοφία των λαών και στην αρχαία ελληνική γραμματεία, δεν είναι δυνατόν να βρεθεί ανάλογος θησαυρός σοφίας-ευσπλαχνίας-αγάπης και τρυφερότητας σαν αυτόν της Παραβολής του Ασώτου. Είναι πράγματι ένα αριστούργημα αρετών - το Ευαγγέλιο των Ευαγγελίων, όπως είπαν. Αν χάνονταν όλοι τα κείμενα του Ευαγγελίου και έμενε η Παραβολή αυτή, θα ήταν αρκετή να φανερώσει την απέραντη αγάπη του Θεού για τον άνθρωπο. 


  Ο άσωτος είναι ο αποστάτης αμαρτωλός που απομακρύνεται από τον Θεό – Πατέρα. Η αμαρτία είναι επανάσταση, φυγή από τον Πατέρα και από τα αγαθά Του και διασκόρπιση της περιουσίας, που είναι τα δώρα του Θεού. Ο άσωτος υιός «ποσκιρτσας φρνως» και ως άνθρωπος επιρρεπής στην αμαρτία, φθείρεται με όλες τις δυνάμεις του σώματος και της ψυχής και παραδίδεται στον λιμό, την πείνα του σώματος και την απώλεια της ψυχής. Η ζωή της ασωτίας δεν μπορούσε να είναι απεριόριστη. Έτσι ο άσωτος κατάντησε χοιροβοσκός και εκεί «ες αυτν λθν» ήλθε σε μετάνοια, γνωρίζει καλά τον εαυτό του και συλλογίζεται: «ν κακος σκρπισα, ν μοι παρέδωκας πλοτον».

Κάνει την αυτοκριτική του, θυμούμενος την προηγούμενη ευτυχισμένη ζωή του κοντά στον Πανάγαθο Πατέρα του και μονολογεί: «πόσοι μίσθιοι το Πατρός μου περισσεύουσιν ρτων, γ δ λιμ πόλλυμαι!» Συναισθάνεται βαθιά την αμαρτία του, ωστόσο δεν απελπίζεται. Νοιώθει μονάχα βαθειά λύπη. Λύπη για την κατάστασή του, γιατί έθλιψε και πόνεσε τον Πατέρα του, γιατί δεν στάθηκε άξιος της αγάπης του στοργικού Πατέρα του. Είναι όμως βέβαιος πως ο Πατέρας του εξακολουθεί να τον αγαπά. Έχει την βεβαιότητα ότι θα τον ξαναδεχθεί έστω και σαν δούλο. Γι’ αυτό και αποφασίζει να επιστρέψει στο πατρικό σπίτι κοντά του. Εκεί, θα πέσει στα γόνατα και θα ομολογήσει: «Τν πλοτον ν μοι δέδωκας, τς χάριτος θλιος, ποδημήσας χρεως, κακς νλωσα Πάτερ, στως ζήσας δαίμοσι, δολίως διεσκόρπισα». «μαρτον νώπιόν σου, Πάτερ οκτρμον· δέξαι με μετανοοντα, κα ποησν με, ς να τν μισθίων σου». 



Και ο άσωτος γιος δεν διαψεύδεται, η λύση του δράματος δόθηκε από την ανοικτή αγκαλιά του πατέρα του. Ο πατέρας, ενώ ακόμα ο γιος του ήταν μακριά, έτρεξε πρώτος να τον υποδεχθεί, τον αγκάλιαζε και τον φιλούσε. Έτσι αποκαταστάθηκε, συγχωρήθηκε, δικαιώθηκε.

Αυτός ο Πατέρας είναι Φιλεύσπλαχνος Θεός, που όταν δει τη διάθεσή μας για μετάνοια, δεν περιμένει να κάνει έργα ο αμαρτωλός, αλλά ευθύς συμφιλιώνεται μαζί του. Και αμέσως ο Πατέρας έδωσε εντολή στους δούλους του, δηλαδή στους αγγέλους που Τον διακονούν, να του φέρουν την στολή την πρώτη, δηλαδή την καθαρότητα και την αγιωσύνη, να του φορέσουν το δαχτυλίδι, αφού η ψυχή νυμφεύεται πάλι τον Χριστό κι αποκτά τα χαρίσματα του Αγίου Πνεύματος και τα καινούργια υποδήματα, για να έχει τη δύναμη να τρέχει στης αρετής το δρόμο «το πατεν πάνω φεων κα σκορπίων», δηλαδή επάνω στο διάβολο. Και επιπλέον προστάζει να ετοιμάσουν «τν μόσχον τν σιτευτν θύσατε» ο οποίος μόσχος είναι η Θεία Κοινωνία. Είναι τα δώρα που δίνει  ο  Πανάγαθος  Θεός  σε  όποιον μετανοεί. Γιαυτό «εφρανθμεν» διότι χαρά μεγάλη γίνεται στον ουρανό για έναν αμαρτωλό που μετανοεί. Και η αιτία της χαράς είναι η ανάσταση του νεκρού, του αμαρτωλού ανθρώπου, η εύρεση του απολωλότος.



Υπάρχει όμως και ο πρεσβύτερος υιός, ο οποίος οργίσθηκε όταν είδε το έκτακτο συμπόσιο και τη χαρά του πατέρα του για την επιστροφή του ασώτου αδελφού και ότι έσφαξε τον μόσχο τον σιτευτό. Η αντίδρασή του φανερώνει τον πληγωμένο εγωϊσμό και τον φθόνο του, παρόλη τη νουθεσία του Πατέρα να συμμετάσχει στην οικογενειακή ευτυχία, διότι « υἱός οτος νεκρς ν κα νζησε, πολωλς ν κα ερθη». Η δήλωση του πατέρα βεβαιώνει ότι η αγάπη του Θεού Πατέρα δεν εμποδίζεται από την αμαρτία και των πιο διεφθαρμένων ανθρώπων, αρκεί να μετανοήσουν αληθινά και ο Θεός τους δέχεται με αγάπη και τους αποκαθιστά στην πρώτη θέση.





Ας δεχθούμε όλοι βαθιά μέσα μας το μήνυμα «περ το στου κα σώφρονος πάλιν, κα τούτου πίστει κμιμησμεθα τν καλν μετάνοιαν». Αμήν!
 
 






Κάθισμα. Δξα… χος α. Τν τάφον σου Σωτήρ.
γκάλας πατρικάς, διανοξαί μοι σπεσον· στως τν μόν, κατηνάλωσα βίον· ες πλοτον δαπνητον, φορν τν οκτιρμν σου Σωτήρ, νν πτωχεύουσαν, μ περίδς καρδίαν· σο γρ Κύριε, ν κατανύξει κραυγάζω· μαρτον Πάτερ ες τν ορανόν, κα νπιν σου.




Κα νν… Θεοτοκον.
νμφευτε γν, Θεοτκε Παρθνε, μνη τν πιστν, προστασα κα σκπη, κινδνων κα θλψεων, κα δεινν περιστσεων, πντας λτρωσαι, τος π σο τς λπδας, Κρη, χοντας, κα τς ψυχς μν σσον τας θεαις πρεσβεαις σου.



Κοντάκιον. χος γ. Παρθένος σήμερον.
Τς πατρας δόξης σου, ποσκιρτσας φρνως, ν κακος σκρπισα, ν μοι παρέδωκας πλοτον· θεν σοι τν το στου, φωνν κραυγάζω· μαρτον νώπιόν σου, Πάτερ οκτρμον· δέξαι με μετανοοντα, κα ποησν με, ς να τν μισθίων σου.



 
κ τς ερς Μονς