Το νερό του Αγιασμού μετά την προσευχή
από τον ιερέα έχει τη Θεία Χάρη και εκπέμπει μία ουράνια και θεία ευωδία. Έτσι
ο Αγιασμός δεν είναι απλώς από μόνο του ένα θαύμα, άλλα κάνει και θαύματα.
Είναι ένα ζωντανό θαύμα Θεού και του Ουρανού. Για όσους δεν πιστεύουν στον Θεό
ή για όσους αμφιβάλλουν για την Ορθόδοξη Χριστιανική μας πίστη, ας γίνει αφορμή
να προβληματιστούν. Η σύστασή του δεν αλλοιώνεται, επιτελεί θαύματα σε όσους
Τον χρησιμοποιούν με την πίστη πως ο Θεός ενεργεί μέσω της αγιαστικής του
δύναμης, προστατεύει τους πιστούς, εξαγνίζει χώρους, ζώα, κήπους, τρόφιμα
κ.λ.π. Ο Αγιασμός για τους πιστούς χριστιανούς είναι δώρο του Θεού! Οφείλουμε
να ευχαριστούμε τον Κύριό μας γι’ αυτή την ευλογία Του!
Μετά τις Ώρες και την Θεία Λειτουργία
του Μεγάλου Βασιλείου (όταν τελείται) ή μετά την Θεία Λειτουργία της παραμονής
των Θεοφανείων, πριν την απόλυση, γίνεται η Ακολουθία του Μεγάλου Αγιασμού.
Είναι η ίδια Ακολουθία που τελείται και
την ημέρα των Θεοφανείων, αλλά για πρακτικούς λόγους τελείται και την παραμονή
για να αρχίσουν οι ιερείς να αγιάζουν τα σπίτια. Δεν είναι λοιπόν Μικρός
Αγιασμός, αλλά ο Μέγας Αγια-σμός των Θεοφανείων. Η μόνη εμφανής διαφορά είναι ότι
το πρώτο από τα τρία μέρη της ευχής του Μεγάλου Αγιασμού διαβάζεται μυστικώς
την παραμονή ή εκφώνως την ημέρα της εορτῆς.
Επομένως, δεν υπάρχει διαφορά μεταξύ των δύο Αγιασμών της
Παραμονής και ανήμερα των Θεοφανείων. Αγιάζεται εξίσου και τις δύο χρονικές
στιγμές. Είναι μεγάλος Αγιασμός και στις δύο περιπτώσεις. Ο Αγιασμός εντάσσεται
στα Θεοφάνεια ως συμβολική ανάμνηση της δωρεάς της Θείας αναγεννήσεως από τον
Χριστό. Ο ίδιος ο Μεγάλος Αγιασμός, που μεταλαμβάνουμε την ημέρα αυτή, είναι η
απελευθέρωση της υλικής δημιουργίας από τη φθορά της πτώσεως και η μετουσίωσή
της στην προπτωτική κατάστασή της.
Προεόρτια
Ἀπολυτίκια
τῶν
Φώτων. Ἦχος δ΄.
Ἑτοιμάζου Ζαβουλών, καὶ εὐτρεπίζου Νεφθαλείμ. Ἰορδάνη ποταμέ, στῆθι ὑπόδεξαι σκιρτῶν, τοῦ βαπτισθῆναι ἐρχόμενον τὸν Δεσπότην. Ἀγάλλου ὁ Ἀδὰμ σὺν τῇ Προμήτορι, μὴ κρύπτετε ἑαυτούς, ὡς ἐν
Παραδείσῳ τὸ πρίν· καὶ γὰρ
γυμνοὺς ἰδὼν ὑμᾶς ἐπέφανεν,
ἵνα ἐνδύσῃ τὴν
πρώτην στολήν, Χριστὸς ἐφάνη, τὴν πᾶσαν κτίσιν, θέλων ἀνακαινίσαι.
Ἀπεστρέφετο ποτέ, ὁ Ἰορδάνης
ποταμός, τῇ μηλωτῇ Ἐλισαιέ,
ἀναληφθέντος Ἠλιού, καὶ διῃρεῖτο τὰ ὕδατα ἔνθεν καὶ ἔνθεν·
καὶ γέγονεν αὐτῷ ξηρὰ ὁδὸς ἡ ὑγρά,
εἰς τύπον ἀληθῶς τοῦ Βαπτίσματος, δι᾽ οὗ ἡμεῖς τὴν ῥέουσαν,
τοῦ βίου διαπερῶμεν διάβασιν, Χριστὸς ἐφάνη, ἐν Ἰορδάνῃ, ἁγιάσαι τὰ ὕδατα.
Ἐκ τῆς Ἱερᾶς Μονῆς