Ποιμαντορική Εγκύκλιος Χριστουγέννων 2019


Ο  ΧΑΡΙΤΙ  ΘΕΟΥ  ΕΠΙΣΚΟΠΟΣ  ΚΑΙ  ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ  ΚΟΣΜΑΣ ΤΗΣ  ΑΓΙΩΤΑΤΗΣ  ΜΗΤΡΟΠΟΛΕΩΣ  ΑΙΤΩΛΙΑΣ  ΚΑΙ  ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ


Πρός  τόν  ερόν  κλρον,  τίς  μοναστικές  δελφότητες
καί  τόν  εσεβ  λαό  τς  καθ’  μς  θεοσώστου  ερς  Μητροπόλεως.

«… Οκ ν τόπος ν τ καταλύματι …» (Λουκ. β΄, 7)

Σήμερα Χριστούγεννα, γαπητο πατέρες κα δελφοί, ς θελήσουμε, μ ταπείνωσι, ελικρίνεια κα θερμ πίστι, ν θυμηθομε τς συνθκες κάτω π τς ποες γεννήθηκε στ Βηθλεέμ, ς νθρωπος, Κύριος κα Θεός μας ησος Χριστός.

Μι φτωχή καί νεαρ κόρη, ποία μελε ν γίν πι γνωστή, πι προσφιλής, τ καύχημα κα τ γκαλώπισμα τν γυναικν λων τν αώνων, Μαρία π τ Ναζαρτ,  συνοδευομένη π τν γέροντα προστάτη ωσήφ, νδρα δίκαιο, θεοσεβ καί μεμπτο, πορευόταν π τν Ναζαρτ στ Βηθλεμ τς ουδαίας. Πήγαιναν ν πογραφον σύμφωνα μ τν διαταγ το Ρωμαίου Ατοκράτορα. «νέβη κα ωσφ π τς Γαλιλαίας κ πόλεως Ναζαρτ ες τν ουδαίαν ες πόλιν Δαυΐδ, τις καλεται Βηθλεέμ, … πογράψασθαι σν Μαριμ τ μεμνηστευμέν ατ γυναικί, οση γκύ» (Λουκ. β΄, 4), σημειώνει Εαγγελιστς Λουκς.

ταν φθασαν στν Βηθλεέμ, ζήτησαν κατάλυμα γι ν μείνουν. «Οκ ν τόπος ν τ καταλύματι…» (Λουκ. β΄, 7), σημειώνει κα πάλι ερς Εαγγελιστής.  Οτε στ σπίτια, οτε στ πανδοχεο πρξε τόπος.  κείνη τ νύχτα, μς γνωρίζει πάλι τ ερ κείμενο, «πλήσθησαν α μέραι το τεκεν ατήν». Συμπληρώθηκαν ο μέρες γι ν γεννήση Παρθένος. Κα γένησε τν μονογεν υόν της, τν περιτύλιξε μ σπάργανα κα τν βαλε μέσα στ φάτνη τν λόγων ζώων.

Παναγιά μας κα γέροντας ωσφ, ναγκάσθηκαν ν καταφύγουν σ να φυσικ σπήλαιο, σκοτεινό, γρ κα κρύο.  Σ να σπήλαιο π κενα πο φθονα πρχαν ξω π τ Βηθλεμ κα τ χρησιμοποιοσαν γι τήν φύλαξι τν ζώων. Σ’ να σπήλαιο γεννήθηκε Σωτρ το κόσμου, ναρχος,  Αώνιος,    Παντοκράτωρ  Θεός.

Μέσα στν ουδαία πρχαν τ ρχοντικ σπίτια, τ μέγαρα τν σχυρν κα τν πλουσίων ουδαίων. λοι ατο φάνηκαν διάφοροι μπρς στν πίτοκο Παρθένο Μαρία. Τ τετράποδα ζα φάνηκαν σπλαχνικότερα τν νθρώπων. δωσαν τόπο κα, μ τν θερμ ναπνο τους, θέρμαναν τ θεο Βρέφος. Τ σπήλαιο ταν γι τ ζα, χι γι τος νθρώπους. μως, ταν ο βασιλες δν νοιξαν τ παλάτια τους, ταν ο ρχιερες δν παρεχώρησαν τ μέγαρά τους, ταν κα ο πλο νθρωποι δν φησαν οτε πίσω π τν πόρτα τους ν γεννηθ Κύριος, γάπη Του κα κρα συγκατάβασίς Του, φθασαν μέχρι τ σπήλαιο. «κένωσεν αυτν πλούσιος ν πτώχευσεν, να κα μες τ κείνου πτωχεί πλουτήσωμεν» (Β’ Κορ. η΄, 9).

Να, δελφοί μου! Λυτρωτς κα Θεός μας, « χων θρόνον ορανν κα ποπόδιον τν γν», γεννήθηκε στν φάτνη, στν ποπνικτικ τμόσφαιρα το στάβλου. Σ’ λη τν π γς παρουσία Του μεινε φτωχς κα διωκόμενος∙ φθασε στ σταυρικ Θυσία γι ν σώση μς.

Σήμερα Χριστούγεννα, ν παντήσουμε λοι μας γαπητοί, κληρικο κα λαϊκοί, στό ρώτημα: πάρχει σήμερα κατάλυμα γι τν Κύριο; μες το προσφέρουμε κατάλυμα; πάρχει τόπος γι τν Χριστ στν πατρίδα μας, στν λληνικ οκογένεια, στν ψυχ το καθενός μας; πάρχει κατάλυμα στ πίσημα γραφεα, στς πολυτελες αθουσες, που κατευθύνουν τ κοιν τς πατρίδος μας; πάρχει κατάλυμα στ σχολεα μας γι τν γενηθέντα Χριστό μας;

Πάντοτε, πως κα φέτος, Χριστός  μς πενθυμίζει τν κένωσί Του,  τν συγκατάβασί Του∙ κα κκλησία μας ψάλλει, μ τ στόμα το γίου Γρηγορίου το Θεολόγου, «Χριστς γεννται, δοξάσατε∙ Χριστς π γς, ψώθητε»!  Κάθε Χριστούγεννα κα πάντοτε ρχεται Χριστός, κα πως τότε Παναγία μας κρουε τς πόρτες τς Βηθλεέμ, κρούει κενος σήμερα τν πόρτα τς ψυχς μας. «δο στηκα π τν θύραν κα κρούω. άν τς κούση τς φωνς μου κα νοίξη τν θύραν (τς καρδις του), εσελεύσομεν πρς ατόν» (ποκ. γ΄, 20).

Θεός, πού εναι τ φς, ζωή, δός, λήθεια, ερήνη, χαρά, ληθιν ετυχία, θέλει ν λθη στν καρδιά μας γι ν μς προσφέρει τ θεα Του δρα, τ ποα μς προσφέρουν τν ληθιν ετυχία στ ζω ατή, λλ κα τν αώνια χαρ κα δόξα στν αωνιότητα.

Δν θέλουμε, σήμερα Χριστούγεννα, ν λυπήσουμε κανέναν, λλ πόνος γι τ σωτηρία λων μας, μς ναγκάζει ν μολογήσουμε τν λήθεια.  σο  προχωρομε μπρς μερολογιακά,  τόσο κάνουμε βήματα πρς τ πίσω, πρς τν, πρ Χριστο, βάναυση ποχή, τόσο πομακρυνόμαστε π τν λήθεια. Μι όρατη, σατανικ δύναμι μς μέθυσε, μς ζάλισε κα ν βλέπουμε πο δηγούμαστε χωρς Χριστό, μες πιμένουμε ν μν Το προσφέρουμε κατάλυμα στν καρδιά μας.

νθρωπότης αματοκυλίεται, μίση κα προδοσίες μεταξ τν λαν πομακρύνουν τν ερήνη πο φέρνει Χριστός. οκογένεια διαλύεται, νεότης μας κατακερματίζεται κα ργοπεθαίνει, κυλισμένη μέσα στν σαρκολατρεία κα τν διαστροφ πο κριτα τς προσφέραμε. Τόσα δεινά μς κύκλωσαν, κι μες πεισματικ ρνιόμαστε τν Χριστό.

Κα ν δν Τν διώχνουμε φανερ μ τν ρνησί μας, συνήθως δν Τν δεχώμαστε, δν Το δίνουμε τν καρδιά μας. Γιατί γνήσιος «ρδης», γωισμός μας, καλλιεργε σ μς μι ξωτερικ θρησκευτικότητα, μι πιφανειακ κα τυπικ λατρεία, μι, κατ΄θος, ποκριτική παρουσία στς τελετς κα στς πανηγύρεις, μι προβολ τς θρησκευτικς τικέτας μας,  καί χι μι συνειδητή, μι ελικριν, μι πηγαία, λόψυχη πίστι, γάπη, μολογία το Χριστο μας κα μία ζωντανή, βιωματική, μυστηριακ ζωή.

γαπητο πατέρες κα δελφοί,
Χριστούγεννα σήμερα!  ς σταθομε μ εθύνη σωτηρίας μπρς στ Φάτνη το Χριστο μας. «Δετε δωμεν πιστοί, πο γεννήθη Χριστός»!

Θέλει να «δρο» Κύριος πό μς, σήμερα. π κληρικος κα λαϊκούς. Θέλει τν καρδι μας. «Υἱὲ δς μο σν καρδίαν» (Παροιμ. κγ',26) μς παρακαλε.

Μέσα στ σύγχρονη κοινωνία πο ξέχασε τν Γενηθέντα Χριστ,  μες ς νοίξουμε διάπλατα τν καρδιά μας. ς τν καθαρίσουμε π κάθε δυναμία κα πάθος κα ς τν προσφέρουμε μ ταπείνωσι, πακοή, γάπη κα φοσίωσι στν Χριστό. Σαρκωθείς Θεός μας θ τν πληρώση μ ερήνη κα χαρά, μ θεία χάρι κα γιασμ, γι ν χουμε αωνίως Χριστούγεννα.
 

 

Μέ τήν γάπη το ταπεινο μας Χριστο,
Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ
† Ο ΑΙΤΩΛΙΑΣ  ΚΑΙ  ΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ  ΚΟΣΜΑΣ