Άγιος Δημήτριος ο Μυροβλύτης (26 Οκτωβρίου)


 Ανεδείχθη Άγιος της Εκκλησίας, ήταν νέος ευγενής και ένδοξος στρατιωτικός, αθλοφόρος, δημοφιλής, μεγαλομάρτυρας, θαυματουργός, μυροβλύτης, προστάτης και πολιούχος. 

 Επειδή ο Δημήτριος δεν ζούσε κρυφά την χριστιανική ζωή ούτε ήταν νυκτερινός μαθητής του Χριστού, αλλά μάλλον διδάσκαλος της αληθείας, ο οποίος άφοβα και φανερά ομολογούσε την ευσέβεια, ανακαλύπτεται εύκολα από τους διώκτες του Χριστού, ότι καταφρονεί τους θεούς τους. Ο Μαξιμιανός προσπάθησε με ήπιο ύφος να πείσει τον Άγιο να πιστέψει στα είδωλα, όμως ο γενναίος Αθλητής του Χριστού με τη δύναμη της πανοπλίας του Θεού απάντησε τα εξής:


«Αυτή η πίστη μου στον αληθινό Θεό μου έχει χαρίσει και θα μου χαρίσει στο μέλλον αγαθά άφθαρτα, αναλλοίωτα, αιώνια. Τον Χριστό από μικρό παιδί λατρεύω και δέχομαι ως Προνοητή, Δεσπότη και Θεό μου. Αυτόν μου προτείνεις τώρα να αρνηθώ και να προτιμήσω τα φαύλα; Διότι τί άλλο είναι τα χάλκινα και χρυσά κατασκευάσματα, οι θεοί σου; Και αν το κάνω αυτό, ποιος φρόνιμος άνθρωπος δεν θα με θεωρήσει ανόητο και απερίσκεπτο;»




Τα θαυμαστά μαρτύρια του Αγίου Δημητρίου απέδειξαν τη γνήσια και αληθινή πίστη και την αγάπη του προς τον Κύριο Ημών Ιησού Χριστό. Από τότε η Θεσσαλονίκη συμφιλιώθηκε όλη με τον Θεό διά μέσου του θανάτου του Δημητρίου. Όλη η πόλη διακηρύττει με παρρησία την ευσέβεια και καυχάται να ονομάζεται «πόλη του Αγίου Δημητρίου και ο Άγιος πολιούχος της».
  
Πολλά είναι τα θαύματα του Αγίου. Ένα από αυτά είναι και το εξής. Το 1823 μ.Χ. οι Τούρκοι που ήταν αμπαρωμένοι στην Ακρόπολη της Αθήνας ετοίμαζαν τα πυρομαχικά τους, για να χτυπήσουν με τα κανόνια τους τους Έλληνες, που βρίσκονταν στο ναό του Αγίου Δημητρίου, αλλά ο Άγιος Δημήτριος έκανε το θαύμα του για να σωθούν οι Χριστιανοί και η πυρίτιδα έσκασε στα χέρια των Τούρκων, καταστρέφοντας και τμήμα του μνημείου του Παρθενώνα. Για να θυμούνται αυτό το θαύμα οι Αθηναίοι, ο ναός λέγεται από τότε Άγιος Δημήτριος Λουμπαρδιάρης, από την λουμπάρδα δηλαδή το κανόνι των Τούρκων που καταστράφηκε.


Τας πρεσβείαις το γίου Δημητρίου, Κύριε σσον μς.

  


Κθισμα το γίου. χος πλ. δ’. Τν Σοφαν κα Λογον.
Εσεβεας τος τρποις καταπλουτν, σεβεας τν πλνην καταβαλν,  Μρτυς κατεπτησας, τν τυρννων τ θρση, κα τ θείῳ πθ, τν νον πυρπολομενος, τν εδλων τν πλνην, ες χος βθισας· θεν παξως, μοιβν τν γνων, δξω τ θαματα, κα πηγζεις ἰάματα, θλοφρε Δημτριε, πρσβευε Χριστ τ Θε, τν πταισμτων φεσιν δωρσασθαι,τος ορτζουσι πθ, τν γαν μνμην σου.

τερον Κθισμα.
Βασιλε τν αἰώνων εαρεστν, βασιλως νμου πσαν βουλν, ξκλινας νδοξε, κα γλυπτος οκ πθυσας· δι τοτο θμα, σαυτν προσεννοχας, τ τυθντι Λγ θλσας στερρτατα· θεν κα τ λγχ, τν πλευρν ξωρχθης, τ πθη ἰώμενος, τν πιστς προσιντων σοι, θλοφρε Δημτριε, πρσβευε Χριστ τ Θε, τν πταισμτων φεσιν δωρσασθαι, τος ορτζουσι πθ, τν γαν μνμην σου.

Μεγαλυνριον.
Φύλαττε τος δούλους σου θλητά, μάρτυς μυροβλύτα τος μνοντάς σε εσεβς, κα ρσαι κινδύνων κα πάσης λλης βλάβης, Δημήτριε τρισμάκαρ  τας κεσίαις σου.






κ τς ερς Μονς