Ανθρώπινη μηδαμινότητα και αδυναμία- Αγίου Δημητρίου τού Ροστώφ


 Χωρίς τον Θεό δεν μπορούμε να επιτύχουμε τίποτα.


Κράτησε μόνιμα μέσα στον νου σου ότι "ν νομίαις συνελήφθης κα ν μαρτίαις κίσσησέ σε μήτηρ σου" (παράβαλλε Ψαλμ. 50. 7). Η ύπαρξίς σου είναι συνυφασμένη με την αμαρτία, από τη στιγμή της συλλήψεώς σου. Γι' αυτό μη νομίζεις πως έχεις την παραμικρή αξία. "Ε γρ δοκε τις εναι τι μηδέν ν, αυτόν φρεναπατ" (Γαλ. 6. 3). 



Μην περιμένεις να νικήσεις με τις δικές σου δυνάμεις την αμαρτία. Γιατί από τη γέννησή σου έχεις τεθεί κάτω από τον ζυγό της, είσαι δούλος της. Θα ελευθερωθείς απ' αυτήν μόνο αν η χάρις του Θεού σε ενισχύσει. Και αυτήν ακόμη την καλή προαίρεση πρέπει να την διεγείρει μέσα σου ο Κύριος με τη χάρη Του. Αν η πηγή δεν αναβλύσει νερό, το ποτάμι στερεύει. Αν η θεία χάρις δεν ενεργήσει, ο άνθρωπος πνευματικά στερεύει.



Ο Κύριος είναι η κληματαριά. Εσύ το κλαδί. Όσο είσαι ενωμένος με την κληματαριά, θα καρποφορείς καρπούς αγαθούς. Όταν αποκοπείς από τον Κύριο θα ξεραθείς και θα λιώσεις. "Καθώς τ κλμα ο δύναται καρπόν φέρειν φ' αυτο, άν μή μείνει ν τ μπέλω, οτως οδέ μες, άν μ ν μοί μείνετε. γώ εμί μπελος, μες τ κλήματα. μένων ν μοί καγώ ν ατ, οτος φέρει καρπόν πολύν, τι χωρίς μο ο δύνασθε ποιεν οδέν" (ωάν. 15. 4-5), λέει ο Κύριος. Κανένα καλό δεν μπορεί να είναι καλό εάν δεν γίνεται με τον Θεό και για τον Θεό.



Κανένα καλό δεν γίνεται χωρίς τη βοήθεια του Θεού και κανένα κακό χωρίς την ανοχή του. Όλα Εκείνος τα έπλασε και όλα Εκείνος τα κυβερνά. Ο Θεός βέβαια, δεν είναι βοηθός του κακού αλλά του καλού. Παραχωρεί όμως και ανέχεται να κάνουμε το κακό γιατί σέβεται το αυτεξούσιό μας. Άλλοτε, κατά την πάνσοφη κρίση Του, εμποδίζει την τέλεση του κακού, άλλοτε συμπαρίσταται στο καλό και άλλοτε εμποδίζει και αυτό το καλό, ώστε και στις δυο περιπτώσεις, και στο κακό και στο καλό, να δοκιμασθεί η ελεύθερη θέληση του ανθρώπου και να φανεί η ισχύς και η εξουσία του εν Τριάδι Θεού. Διότι με αυτό τον τρόπο ο άνθρωπος συναισθάνεται την αδυναμία του και καταφεύγει σ' Εκείνον για βοήθεια. Αποφεύγει έτσι την αυτοπεποίθηση και ταπεινώνεται.



"άν μ Κύριος οκοδομήσει οκον, ες μάτην κοπίασαν ο οκοδομοντες· άν μή Κύριος φυλάξει πόλιν, ες μάτην γρύπνησεν φυλάσσων" (Ψαλμ. 126. 1). Ν' αγωνίζεσαι και ν' αγρυπνείς για το καλό, αλλά χωρίς να στηρίζεσαι στον εαυτό σου. Να προσεύχεσαι ακατάπαυστα και με επιμονή στον Θεό και να ζητάς τη βοήθειά Του. Όλα τα έργα μας δεν εξαρτώνται τόσο από μας, όσο από το έλεος του Θεού. Και δεν έχουν καμιά αξία, όσο κι αν εμείς τα θεωρούμε σπουδαία, αν δεν τα καταξιώσει η ευλογία και η έγκρισις του Θεού.



σα δόσις γαθή κα πν δώρημα τέλειον νωθεν στί καταβανον πό το Πατρός τν φώτων" (άκωβος 1. 17). Για να είσαι ταπεινός, κατανόησε την αδυναμία σου. Όλα είναι του Θεού. Όλα έγιναν από τον Θεό. Όλα ξεκινούν και όλα τελειώνουν στον Θεό. Όλοι οι κόποι σου χωρίς τη βοήθεια της χάριτος του Θεού είναι ιστός αράχνης. Κι εσύ, σε σύγκριση με το μεγαλείο του Θεού, μία μικρή αράχνη. Ένα πλάσμα ασήμαντο. Αν μάλιστα δεν έχεις ταπείνωση, είσαι ακόμη πιο ασήμαντος, ένα μηδέν. Να θυμάσαι: από την προκοπή σου στην ταπείνωση, εξαρτάται η πρόοδός σου σε κάθε άλλη αρετή και η επιτυχία κάθε καλού έργου σου.

Πηγή: "Πνευματικό Αλφάβητο" Κ, 40. Ιερά Μονή Παρακλήτου, Ωρωπός Αττικής. 1996



κ τς ερς Μονς