Μετάσταση Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου (26 Σεπτεμβρίου)


 Ο άγιος Ιωάννης ο Θεολόγος, κλητός Απόστολος και κορυφαίος μαθητής του Χριστού ήταν « μαθητής ν γάπα ησος», και αυτό διότι κι εκείνος «γάπησε πολύ τν Χριστό». Μόνον αυτός από όλους τους Αποστόλους ονομάζεται «γαπημένος», διότι ζούσε ζωή καθαρότητος και αγιασμού και αγαπούσε τον άγιο Θεό με όλο του το είναι, το νου, την ψυχή και τις αισθήσεις του. Ήταν ο επιστήθιος φίλος «ς κα νέπεσεν ν τ δείπν π τ στθος ατο» (ω. κα’ 20) και «τν γνσιν το Λόγου κατέμαθεν» σημειώνει ο υμνογράφος.

 

Ο άγιος Ιωάννης, ο μαθητής της αγάπης, μας διδάσκει να αγαπούμε τον άγιο Θεό όχι μόνο «ν λόγ καί γλώσσ», αλλά και «ν ργ καί ληθεί» (Α’ Ιω. γ’ 18). Είναι αυτός που διακήρυξε ότι: « Θεός γάπη στί, κα μένων ν τ γάπ ν τ Θε μένει κα Θεός ν ατ» (Ά ω. 4: 16)’». Και «άν τις γαπ με, τν λόγον μου τηρήσει, κα Πατήρ μου γαπήσει κα θ λθωμεν ες ατόν κα θ κατοικήσωμεν μαζί Του» (ωάν. 14,23). Ο Κύριος δίνει τη διαβεβαίωση, ότι εκείνος ο οποίος θα Τον αγαπήσει, θα τηρήσει και τον λόγον Του. Το αποτέλεσμα της εμπράκτου αυτής αγάπης είναι η ένωση του ανθρώπου με την αγάπη του Τριαδικού Θεού και η μετοχή του στη ζωή της Αγίας Τριάδος. Ο Θεός είναι όλος αγάπη και η αγάπη του Θεού αποτελεί την φανέρωση της κατά Θεόν ζωής. Γι’ αυτό τον λόγο και η ζωή του ανθρώπου, όταν είναι ζωή αγάπης, γίνεται εικόνα της ζωής του Θεού. 


 Επειδή ο άγιος Ιωάννης είχε την τέλεια αγάπη προς τον Θεό, έδιωχνε τον φόβο από την καρδιά του, όπως ο ίδιος είπε: « τελεία γάπη ξω βάλλει τν φόβον» (Α΄ω. δ΄18). Επληρώθη Πνεύματος Αγίου, άκουσε μία βροντερή φωνή που του απεκάλυψε την άναρχον γέννησιν του Υιού του Θεού και ως υιός βροντής θεολόγησε: «ν ρχ ν Λόγος, κα Λόγος ν πρς τν Θεόν κα Θεός ν Λόγος» (ω. α΄1). Έκτοτε διακηρύττει ότι ο Κύριος είναι το φως το αληθινό που φωτίζει κάθε άνθρωπο που έρχεται στον κόσμο και διά του Οποίου δημιουργήθηκαν τα πάντα. Και ο Ιωάννης γίνεται το κάτοπτρο που αντανακλά το φως του Χριστού και αγαπήθηκε από όλη την Χριστιανωσύνη.

Το μυστήριο της Ορθοδόξου Πίστεως ταυτίζεται με την ζωή της Αγάπης και ως εκ τούτου ο άνθρωπος μπορεί να γίνει όλος Αγάπη με τη θέλησή του, με τον αγώνα του και κυρίως με τη βοήθεια του Θεού. Διότι η Αγάπη είναι δώρο του Θεού, «δύναμις ξ ψους» (Λουκ. 24,49), καρπός του Αγίου Πνεύματος, μαζί με τις άλλες αρετές κατά τον Απόστολο Παύλο (Γαλ. 5,22). Αυτήν την Αγάπη είχε ο άγιος Ιωάννης ο Θεολόγος, ο Παρθένος, ο ηγαπημένος μαθητής, ο Ευαγγελιστής.

Ας αγαπήσουμε κι εμείς τον άγιο Θεό, όπως Τον αγάπησε ο άγιος Ιωάννης!




Οι Αίνοι του Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου

(Ὢ το παραδξου θαματος)
Μάκαρ, ωάννη πάνσοφε, περιουσία θερμή, τς Χριστο γαπήσεως, πλέον πάντων πέφηνας, Μαθητν γαπώμενος, τ παντεπόπτ Λόγ κα κρίνοντι, δικαίοις πσαν τν οκουμένην ζυγος, τς καθαρότητος, κα γνείας κάλλεσι καταυγασθείς, σμα κα διάνοιαν θεομακριστε.

Στίχ. Ανετε ατν ν χ σάλπιγγος, ανετε ατν ν ψαλτηρί κα κιθάρ.
Θεολογίας τ νάματα, π το στήθους πεσών, τς σοφίας ξήντλησας, κα τν κόσμον ρδευσας, ωάννη πανάριστε, τ τς Τριάδος γνώσει τν θάλασσαν, καταξηράνας τς θεότητος, στλος γενόμενος, κα νεφέλη μψυχος καθοδηγν, πρς τν πουράνιον, κληροδοσίαν μς.

Στίχ. Ανετε ατν ν τυμπάν κα χορ, ανετε ατν ν χορδας κα ργάν.    
Τ παρθενίας πάνθισμα, τ τν σεπτν ρετν, δεκτικν νδιαίτημα, τς σοφίας ργανον, τ το Πνεύματος τέμενος, τ φωτοφόρον στόμα τς χάριτος, τς κκλησίας τ φαεινότατον, μμα τν πάνσεπτον, ωάννην σμασι πνευματικος, νν νευφημήσωμεν, ς πηρέτην Χριστο.

Στίχ. Ανετε ατν ν κυμβάλοις εήχοις, ανετε ατν ν κυμβάλοις λαλαγμο. Πσα πνο ανεσάτω τν Κύριον. 
Εαγγελιστ θεσπέσιε, τν γαθν τν πηγήν, βασιλείαν σάλευτον, κα ζων αώνιον, κα χαρν νεκλάλητον, κα θεωρίας θείας πόλαυσιν, κα πλουτοδότως Χριστο χαρίσματα, νον περβαίνοντα, κα βροτν διάνοιαν, γόνε βροντς, εαγγελιζόμενος, τ κόσμ λαμψας.




Δξα Πατρί… χος πλ. δ’  
Εαγγελιστ ωάννη, σάγγελε Παρθένε, Θεολόγε θεοδίδακτε, ρθοδόξως τ κόσμ, τν χραντον πλευράν, τ αμα κα τ δωρ βλύζουσαν κήρυξας, ν   τν αώνιον ζωήν, ποριζόμεθα τας ψυχας μν.



κ τς ερς Μονς