Η Ορθόδοξη Εκκλησία εορτάζει με
ιδιαίτερη λαμπρότητα τον Αύγουστο μήνα την Κοίμησή Της Θεοτόκου. Όλη η Ελλάδα
πανηγυρίζει στη μεγάλη Θεομητορική εορτή σε όλες τις πόλεις, τα χωριά και στα
άπειρα εξωκκλήσια. Αγάλλονται οι πιστοί, αγάλλονται και οι άγγελοι, διότι η
Κοίμηση της Θεοτόκου γίνεται Μετάσταση - Ανάσταση κοντά στον Υιόν της.
Ο ιερός υμνογράφος αποκαλεί «ἒνδοξον» την Κοίμηση και
βεβαιώνει την αναστάσιμη χαρά αγγέλων και ανθρώπων: «Τῇ ἐνδόξῳ Κοιμήσει σου οὐρανοί ἐπαγάλλονται καί ἀγγέλων γέγηθε τά στρατεύματα».
Η Κοίμηση της Θεοτόκου δεν είναι ένα
πένθιμο γεγονός για τον άνθρωπο, είναι Πάσχα επειδή η Παναγία «μετέστη προς την
ζωήν». Στην Ανάσταση εορτάζουμε τη θανάτωση του θανάτου. Η Ανάσταση μας οδηγεί
στην αιώνια ζωή, όπου υπάρχει ζωή ατελεύτητη με την παρουσία του Θεού μέσα στην
ολόφωτη δόξα Του. Έτσι και το πνευματικό νόημα της Κοιμήσεως της Θετόκου είναι
Διάβαση ένδοξη «εκ του θανάτου εις την ζωήν». Και από εκεί η Κυρία Θεοτόκος με
τις μεσιτείες της ετοιμάζει και τη δική μας διάβαση, διότι μας βεβαιώνει ότι
υπάρχει η ελπίδα της αιώνιας ζωής. Επομένως, η εορτή της Μεταστάσεως της
Παναγίας είναι προάγγελος της δικής μας αναστάσεως.
Χάρη στην Παναγία, η επιθυμία και ο
πόθος του ανθρώπου για τον ουρανό, γίνεται πραγματικότητα. Η Παρθένος Μαρία
αφού έγινε Μητέρα του Θεού, αναδείχθηκε από τον Υιόν της και Μητέρα όλων των ανθρώπων. Γι’ αυτό κι εμείς την
αποκαλούμε και την νιώθουμε «Μητέρα μας!». Οι Πατέρες της Εκκλησίας λέγουν ότι
«ἡ Παρθένος Μαρία ἐξεπλήρωσε τόν σκοπό τῆς
δημιουργίας τοῦ ἀνθρώπου».
Με την Κοίμησή της λοιπόν εορτάζουμε την
πορεία της Μητέρας του Χριστού, επάνω στο δρόμο που χάραξε ο Υιός της γι’ αυτήν
και για ολόκληρο τον κόσμο. Με το Θεομητορικό Πάσχα θεμελιώνεται και
υποδηλώνεται στον κάθε Χριστιανό το αιώνιο Πάσχα, η αιώνια ανάσταση, που μπορεί
να βιώσει ο καθένας από την παρούσα ζωή ως καθημερινή εμπειρία ζωής και αγάπης
στο Θεό και τον συνάνθρωπο.
Στιχηρὰ προσόμοια των Αίνων
της Κοιμήσεως της Θεοτόκου
Τῇ ἐνδόξῳ Κοιμήσει σου, οὐρανοὶ ἐπαγάλλονται,
καὶ Ἀγγέλων γέγηθε τὰ στρατεύματα· πᾶσα ἡ γῆ δὲ εὐφραίνεται, ᾠδήν σοι ἐξόδιον, προσφωνοῦσα τῇ Μητρί, τοῦ τῶν ὅλων δεσπόζοντος, ἀπειρόγαμε, Παναγία
Παρθένε, ἡ τὸ γένος, τῶν ἀνθρώπων ῥυσαμένη, προγονικῆς ἀποφάσεως.
Ἐκ περάτων συνέδραμον, Ἀποστόλων οἱ πρόκριτοι, θεαρχίῳ νεύματι τοῦ κηδεῦσαί σε· καὶ ἀπὸ γῆς αἰρομένην σε, πρὸς ὕψος
θεώμενοι, τὴν φωνὴν τοῦ Γαβριήλ, ἐν χαρᾷ ἀνεβόων
σοι· Χαῖρε ὄχημα, τῆς Θεότητος ὅλης· χαῖρε μόνη, τὰ ἐπίγεια
τοῖς ἄνω, τῷ τοκετῷ σου συνάψασα.
Τὴν ζωὴν ἡ κυήσασα, πρὸς ζωὴν μεταβέβηκας, τῇ σεπτῇ Κοιμήσει σου τὴν ἀθάνατον,
δορυφορούντων Ἀγγέλων
σοι, Ἀρχῶν καὶ Δυνάμεων, Ἀποστόλων Προφητῶν, καὶ ἁπάσης
τῆς κτίσεως, δεχομένου
τε, ἀκηράτοις παλάμαις τοῦ Υἱοῦ σου, τὴν ἀμώμητον
ψυχήν σου, Παρθενομῆτορ Θεόνυμφε.
Ἐκ τῆς Ἱερᾶς Μονῆς