Ψυχοσάββατο της Πεντηκοστής


«Μνήµην πιτελοµεν πάντων
τν π’ αἰῶνος κοιµηθέντων εσεβς,
π’ λπίδι ναστάσεως ζως αωνίου».


Η Ορθόδοξη Εκκλησία έχει καθορίσει δύο Σάββατα, για τις ψυχές των κεκοιμημένων. Είναι τα μεγάλα Ψυχοσάββατα, το ένα πριν από την Κυριακή της Απόκρεω και το άλλο πριν από την Κυριακή της Πεντηκοστής. Σύμφωνα με την ιστορία, η καθιέρωση του Σαββάτου προ των Απόκρεω ως Ψυχοσαββάτου, έγινε μάλλον κατ᾿ απομίμηση του Σαββάτου προ της Πεντηκοστής, που ήταν και το μόνο που υπήρχε αρχικά.

Το Ψυχοσάββατο της Πεντηκοστής συνδέεται άμεσα με την μεγάλη εορτή της γενεθλίου ημέρας της Εκκλησίας. Η Εκκλησία είναι Μία, Αγία, Καθολική και Αποστολική. Στην καθολικότητα της Εκκλησίας περιλαμβάνεται η στρατευομένη εδώ στη γη και η θριαμβεύουσα στον ουρανό.

Το Ψυχοσάββατο της Πεντηκοστής, η Ορθόδοξη Εκκλησία τελεί την από κοινού µνηµόνευση όλων των απ’ αιώνος κεκοιµηµένων. Το Σάββατο προ της Πεντηκοστής όμως έχει µία ειδική σηµασία για τη λειτουργική ζωή της Εκκλησίας, µε τον αναµνηστικό της χαρακτήρα, επειδή συνδέεται µε την εορτή της καθόδου του Αγίου Πνεύματος. Το Άγιο Πνεύµα είναι Αυτό που συνεχίζει το σωτηριολογικό έργο του Χριστού και το έργο του Αγίου Πνεύµατος δεν περιορίζεται µόνο στους ζωντανούς, αλλά εκχέεται και στους κεκοιµηµένους, καθόσον και αυτοί είναι µέλη της Εκκλησίας του Χριστού.

Μετ τν γων νπαυσον, Χριστ,
τς ψυχς τν δολων σου,
νθα οκ στι πνος, ο λπη,
ο στεναγμς, λλ ζω τελετητος.
  



πολυτκιον  χος πλ. δ’   
βθει σοφας φιλανθρπως πντα οκονομν, κα τ συμφρον πσιν πονμων, μνε Δημιουργ, νπαυσον Κριε τς ψυχς τν δολων σου, ν σο γρ τν λπδα νθεντο, τ ποιητ κα πλστ κα Θε μν.




Κοντκιον  χος πλ. δ’ 
Τος μεταστντας φ’ μν κ τν προσκαρων, ν τας σκηνας τν κλεκτν κατασκνωσον, κα μετ Δικαων νπαυσον, Στερ θνατε, ε γρ ς νθρωποι μαρτον π γς, λλ σ ς ναμρτητος Κριος, φες ατος τ κοσια πτασματα, κα τ κοσια, μεσιτευοσης τς τεκοσης σε Θεοτκου, να συμφνως βοσωμεν πρ ατν, λληλοϊα.




κ τς ερς Μονς